Hlavní obsah

Zlom na Dakaru! Loeb vypadl z boje o první místo, Macík si však v kamionech jede pro vítězství. Vysoko je i Prokop

Foto: MM Technology

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český závodník Martin Macík plní sen sobě i českým fanouškům. S náskokem víc jak dvou hodin může zastavit jen sám sebe. V autech se jede o všechno a dnešní etapa podle všeho rozhodne. Má být tou nejtěžší na letošním Dakaru!

Článek

Až dnes vyrazí závodníci do předposlední etapy letošní rally, bude to s vědomím, že na ně čeká 420 kilometrů speciálky. Lehce pokrácená trasa má být plná obávaného kamení, kde v autě i kamionu uděláte defekt během okamžiku. Nebo spadnete z motorky a budete stejně rozbití jako Libor Podmol. V tom lepším případě.

„Jedeme už hlavou, když máš dvě hodiny náskok, tak je to luxus, který si můžeme dovolit,“ hlásí Martin Macík, vedoucí jezdec v kategorii kamionů. Je duší i srdcem sportovec, ale moc dobře ví, že zastavit ho může jen jeho chyba. Kamion připravený v sedlčanských dílnách MM Technology funguje bezchybně, on jede skvěle a zbytečně tlačit znamená riziko zůstat někde stát s proraženými pneumatikami. I kamiony si vezou jen dvě.

Aleš Loprais na druhém místě jistě pojede také s tím, že nemá co ztratit, ale ani získat. I on má luxusní náskok na třetího v podobě 1,5 hodiny a moc dobře ví, že by mu mohl pomoct jen soupeřův technický problém.

Foto: Audi Motorsport

Sainz má v zádech dva týmové parťáky, na které se může plně spolehnout. Loebovi šance jsou objektivně výrazně menší, ale i proto mu tolik lidí fandí.

Zato v autech je to obrovské drama, je jedno, jestli sledujete jen strhující bitvu o vítězství, nebo přejete Martinu Prokopovi, ať zlomí ta dvě historická šestá místa a dostane se do vysněné pětky. Už dlouho to nebylo takhle vyhrocené a auta tak blízko sebe, nehledě na to, jestli se bavíme o prvním místě, nebo o tom, co se děje za nimi.

„Rozhodnou defekty. Rozhodne to, kdo dokáže jet dostatečně rychle, ale zároveň tak, aby neprorazil víc jak dvě gumy,“ říká Ivan Matoušek, Prokopův inženýr, to, co ví celý bivak. „Když uděláš první defekt na prvních čtyřiceti kilometrech, pak prostě zpomalíš. A to nemluvím o tom, když uděláš v prvních stech kilometrech dva. Najít tu hranici bude klíčové.“

Je to Audi vs. Sébastien Loeb. Francouzský závodník Prodrivu, devítinásobný mistr světa v rallye, je třináct minut za prvním Carlosem Sainzem. Problém je v tom, že Loeb jede sám, protože jeho týmový kolega Nasser Al-Attiyah neunesl dvě selhání motoru jeho BRX a soutěž jednoduše opustil, byť mohl pokračovat dál a krýt Loebovi záda. Tedy splnit to, co předtím řekl. „Jsem z toho samozřejmě zklamaný, zrovna teď, když je šance. Ale budeme dál tlačit, budeme doufat,“ řekl Loeb. A tím doufáním myslí i to, že v případě defektu by mu mohl pomoci i jiný soupeř. Třeba Romain Dumas, Loebův krajan, řekl, že když potká Loeba s defektem na trati, pomůže mu. Že on sám už nemá co ztratit.

Přitom už včera se ukázalo, jak je strategie důležitá. Mattias Ekström, Sainzův týmový kolega, si v poušti doslova otevřel pneuservis, a když za ním Sainz přijel, dal mu všechna svá kola a sám pak čekal další dvě hodiny na příjezd servisního kamionu. „Měli jsme tři defekty, tohle nám pomohlo, že jsme neztratili víc času,“ řekl Sainz v cíli.

Sven Quandt, principál Audi, před startem 11. etapy řekl. „Jako tým jsme připraveni udělat cokoliv, abychom se s Dakar Rally rozloučili vítězstvím.“ Ze tří aut by v Audi klidně složili jedno, jen aby vyhrálo. Další dva jezdci týmu budou vždy po ruce. A celý svět teď zajímá, jestli Peterhansel, který odstartuje dvě minuty před Loebem, bude čekat na Sainze, jenž jede o další dvě minuty později, nebo jestli bude francouzského protivníka brzdit a Sainzovi bude krýt záda až Ekström, který vyjede šest minut po něm.

Nakonec se však všechno vyřešilo už během drakonické jedenácté etapy. Loeb totiž zlomil rameno svého speciálu BRX a v tuto chvíli těžko říct, jestli do zítřejší etapy vůbec nastoupí. Legendární francouzský soutěžák tak Dakar nevyhraje ani na devátý pokus…

Foto: Orlen Jipocar Team

U Prokopa se včera opravovalo, posledních dvacet kilometrů dojel na roztrhané pneumatice a s částečně vylomeným kolem, když se utrhla spojovací tyč.

A Prokop? Jede na sedmém místě a Giniel de Villiers je za ním sedmnáct minut. A dvanáct minut dělí Prokopa i od pátého Guerlaina Chicherita, mezi nimi je ještě Serradori. „Do poloviny soutěže jsme se o celkové pořadí moc nestarali, teď je to samozřejmě jinak,“ řekl Viktor Chytka, navigátor Prokopa, v posledním z dílů dakarského podcastu na platformě 1000 koní. „V jedenácté etapě pojedeme tak, abychom dojeli. Všechno vsadit na jednu kartu má smysl až třeba v úplně poslední etapě, když vidíš, že ti chybí jen minuta.“

Připomínáme, že Dakar Rally můžete sledovat na oficiálních stránkách Dakar.com, kde máte k dispozici časomíru s průjezdy jednotlivými kontrolními body i mapu, kde vidíte jezdce přímo na trati.

Reklama

Související témata:
Načítám