Hlavní obsah

Na slovíčko s Mimozemšťanem: Vyhraje Sébastian Loeb konečně Dakar? A kdo je jeho největší soupeř?

Foto: Red Bull

Před letošním Dakarem strávil Loeb spoustu času v poušti. Prioritou pro něj byla navigace a pro Prodrive spolehlivost auta

Rally Dakar je jedna z mála soutěží, kterou tenhle drobný Francouz s výstižnou přezdívkou Mimozemšťan ještě nevyhrál. Vloni skončil druhý a o pár dní později vyhrál slavnou rally Monte Carlo. Teď se chce znovu pokusit vyhrát i v poušti v Saúdské Arábii. Potkal jsem ho náhodou s ranním kafem v ruce, když koukal, jak vypadá trať prologu.

Článek

V roce 2021 ho trápily technické problémy. Vloni ho o vítězství připravily dvě navigační chyby. Teď Sébastian Loeb a Prodrive mají jasný cíl – Dakar vyhrát.

Nestává se úplně často, abyste potkali na pláži devítinásobného mistra světa v rallye. V jedné ruce má kafe, v druhé cigaretu. Na sobě závodní kombinézu a kouká, jak se za plotem na trati prologu skládají jezdci na čtyřkolkách do první zatáčky. Za chvíli tam pojede taky. Chvíli sbírám odvahu a pak ho poprosím o fotku. Je úplně v pohodě. Přeju mu hodně štěstí a ptám se ho, jestli je připraven. „Uvidíme,“ odpovídá s úsměvem. A pak sám od sebe dodává: „Ale bude to zatraceně těžké.“

Foto: Jan Červenka - novinář

Na tohle silvestrovské ranní kafe dlouho nezapomenu…

Ptám se ho, jestli je pro něj větším soupeřem Audi s Carlosem Sainzem, nebo Nasser Al-Attiyah v Toyotě. Krčí rameny. „Audi postavilo brutální auto, jede jim to. Ale taky je to komplikovaný stroj a vloni je trápily technické problémy. Sami víme, jak je těžké přijít s novou technikou. Letos už mají zkušenosti, mají s sebou armádu lidí a analýzy snad na všechno, jenže Dakar o tomhle není. Myslím, že Al-Attiyah bude větší soupeř. Nikdo jiný z jezdců neumí číst poušť tak jako on. Má instinkt a zkušenosti a co se navigace týče, on a jeho spolujezdec jsou ti nejlepší.“

Loeb mluví klidně, rozvážně a já se přistihnu, že jsem se pokrčil v kolenou, abych si vedle něj nepřipadal tak velký. Je mu osmačtyřicet, je prošedivělý a já si vzpomínám, že minule jsem v článku Mimozemšťan Sébastian Loeb nepřestává vítězit zmiňoval, že nosí brýle. A že jeho pohled je něco, co zase jemu půjčuje schopnosti Supermana. Když si totiž všimnete, jak Loeb řídí, uvědomíte si, jak moc je pořád očima před autem. Věci vnímá v souvislostech, uvědomuje si, kde je sluníčko, jak jdou stíny, kde může držet plyn a kde nikoliv. Tady mu prý pomáhá jeho bývalá gymnastická kariéra. „On neustále vnímá svoje tělo, svoje auto a rovinu,“ zmínil jeho bývalý spolujezdec Daniel Elena hned po prvním absolvovaném Dakaru.

Foto: Red Bull

Loebovým letošním spolujezdcem je belgický navigátor Fabian Lurquin

Loeb je pořád ve formě. „Tady to ani jinak nejde,“ rozesměje se. „A my jsme letos s Hunterem opravdu hodně testovali, takže i to mi pomohlo.“ Prodrive svůj Hunter pro Dakar 2023 opět vylepšil, ale nejde prý o revoluci, ale evoluci. „Testovali jsme nějaké změny na autě a hodně jsme pracovali na navigaci. Víc času v poušti jsem před Dakarem strávil jen při svém prvním startu s Hunterem.“ Pro Loeba je to s tímhle autem třetí start na Dakaru, v soutěži však debutoval již v roce 2016 s Peugeotem 2008 a rovnou dokázal vyhrát čti etapy.

Technický ředitel Prodrivu David Lapworth už dříve připustil, že při prvním startu jim chyběly zkušenosti. „V prvním roce jsme udělali spoustu chyb, měli jsme špatně označené některé díly a přecenili jsme životnost některých komponent. Vloni nás srazily navigační chyby. Ale pro Prodrive i Loeba je Dakar obrovská výzva a my si nedáme pokoj, dokud ho nevyhrajeme.“

Nechci jednoho z nejlepších jezdců na planetě otravovat při jeho rozjímání před startem Prologu, a tak se ptám, jestli můžu ještě jednu otázku. „Jo, zatím nikam nespěchám.“ Takže… Co si myslí o zelené budoucnosti Dakaru? „Jsem rád, že jedu s benzinovým autem,“ odpovídá lakonicky. „Máme motor, co spaluje benzin i biopalivo Coryton, máme karoserii vyrobenou z recyklovaných vláken, ale nemyslím si, že je reálné, aby Dakar v blízké budoucnosti jezdila auta na baterky.“ Jel by s elektrickým autem i on? „Nikdy neříkej nikdy,“ pousměje se. „Sainzovi je kolik? Šedesát?“

Prodrive je na Dakaru ze stejného důvodu jako Loeb, chce ho vyhrát. „Nepochybuji o tom tom, že jsme konkurenceschopní,“ řekl pro Motorsport magazín David Lapworth. „Svět je stále obtížnějším místem a už jen postavit auta bylo výzvou. Uvidíme, co přinesou příští roky.“ A ohledně Loeba zmínil: „Skvělá věc na spolupráci s ním je, jak je vše jasné a jednoduché. Má velmi dobrý úsudek, velmi klidný přístup k tomu, jak vyvíjí auto a dostává ho tam, kde ho chce mít a jak mu vyhovuje. Rychle si vytvoří názor a z toho, co máme, umí vytěžit to nejlepší. Je bez emocí, ale v dobrém slova smyslu.“

Foto: Red Bull

BRX Hunter není novým autem, ale spíš evolucí toho staršího. Což by mohla být výhoda

Cítím, že už by bylo neslušné dál otravovat. Přeju Loebovi hodně štěstí a nechávám ho být. Jsem vděčný za tenhle improvizovaný a neplánovaný rozhovor. Na vítězství v autech si brousí zuby hned několik lidí a Loeb je jeden z nich. Jednou věcí jsem si ale jistý: Když nevyhraje, tak se vrátí. A když vyhraje, tak se vrátí, aby to zkusil znova.

PS: O o několik desítek minut později, na třináct kilometrů dlouhém prologu, dojel Loeb na druhém místě, sekundu za Mattiasem Ekströmem na Audi RS Q e-tron E2.

Reklama

Načítám