Hlavní obsah

TVR Griffith staví na starých základech. Nejde ho nemilovat.

Foto: Archiv Garáž.cz
11. 9. 2017

Tři roky dřiny se vyplatily. TVR opět vstává z popela jako britský muscle car, kterým vždycky mělo být. Nedokážeme odhadnout, kolik lidí si ho koupí, ale jsme rádi, že ho někdo postavil v tomhle duchu. Tradice jsou od toho, aby se ctily.

Článek

Historie TVR je hodně klikatá. Trevor Wilkinson dal automobilce jméno, když ji krátce po druhé světové založil a od roku 1949 stavěl závodní kusovky na vlastním podvozku. Z firmy odešel v roce 1962, těsně před krachem v polovině šedesátých let, který se odehrál zhruba v době vývoje prvního Griffithu, což bylo kupátko vycházející z úspěšného TVR Grantura, s osvědčeným osmiválcem od Fordu. TVR nestíhalo stavět, dluhy se kupily i kvůli nezvládnutým dodávkám, a tak putovalo v půlce šedesátých let k jinému majiteli. A v osmdesátých letech znovu. Pořád šlo o britské ruce a v osmdesátých a devadesátých letech vznikla řada ikonických modelů, včetně dalšího Griffithu, tentokrát s V8 z Roveru. Jenže ani to nestačilo a v roce 2004 opět na pokraji bankrotu putovalo TVR tentokrát do ruských rukou.Tam ovšem došlo rychle k definitivnímu pohřbeni všech ambicí, až do roku 2014, kdy se povedlo TVR opět dostat do Velké Británie.

Foto: Archiv Garáž.cz

A tak začaly práce na velkém comebacku a snění o návratu britské osmiválcové bestie. Nový Griffith má pod dlouhou kapotou pětilitrový osmiválec od Cosworthu o výkonu 500 koní. A je to atmosféra! Ve spojení s šestistupňovým manuálem posílá všechny koně na zadek, což znamená, že sliby o návratu staré školy rozhodně nebyly plané. 4,3 metru dlouhé a pouhých 1,2 metru vysoké auto váží navíc parádních 1250 kilogramů, což znamená, že z nuly na sto vystřelí pod čtyři sekundy a jede maximálně 320 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Za špičkovými hodnotami stojí nejen nízká váha a její přesné rozložení 50:50, ale hlavně špičková aerodynamika podle receptu Gordona Murrayho. Ano, tohle auto má DNA McLarenu F1, ale prý má majitelům zajistit hlavně radost a zábavu z řízení, nikoliv chladnou inženýrskou honbu za co nejlepšími papírovými hodnotami. Nebude pohodlné, ani praktické, ale mělo by být maximálně zábavné. Za to si ovšem připlatíte, protože vůz bude stát kolem tří milionů korun. Pokud je máte, rovnou si auto rezervujte. Většina z úvodní pětisetkusové série je už rozprodaná - to aby se pokryly náklady na vývoj. Postaví TVR i další? Doufejme, že ano, pokud tedy bude dostatečný zájem. My pořád ještě věříme, že na světě se najde dostatek osvícených řidičů, co nebudou mít hluboko do kapsy.

Reklama