Článek
Osm generací, téměř padesát let na trhu a 18 milionů prodaných vozů. To je výsledek jednoho z nejlegendárnějších modelů Toyoty, pick-upu Hilux. Nyní na trh přijíždí nejnovější verze vozu, opět ve třech karosářských variantách Single cab, Extra cab a Double cab. Inženýři Toyoty slibují posílení na obou frontách - jak z hlediska komfortu, tak užitečných vlastností vozu.
Nový Hilux tak konečně dokáže utáhnout až 3,5 tuny, byť ne ve variantě Double Cab, jak lze vidět z tabulky níže. Zároveň je pevnější, má vyztuženou ložnou plochu a lepší systém pohonu všech kol se zadním diferenciálem, který jak samosvorný, tak uzamykatelný. Zároveň se Hilux více blíží SUV, a to kvalitnějším interiérem, pohodlnějším podvozkem a lepším odhlučněním.
Pod kapotou nyní najdeme zcela nový naftový čtyřválec o objemu 2,4 litru, který nabízí výkon 150 koní a točivý moment 400 N.m. Spojen může být se šestistupňovým manuálem, který má oproti dřívějšku zkrácené nižší kvalty a prodloužené ty vyšší, anebo novým šestistupňovým automatem.
**MOTOR** | **2,4 D-4D** |
Kódové označení motoru | 2GD-FTV |
Typ | Řadový čtyřválec |
Typ paliva | Nafta |
Ventilové ústrojí | 16v DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 2393 |
Vrtání x zdvih (mm) | 92,0 x 90,0 |
Kompresní poměr (:1) | 15,6 |
Max. výkon (k DIN) / kW při ot/min | (150) 110 při 3400 |
Max. točivý moment (Nm při ot/min) | 400 při 1600 až 2000 |
Na motoru nás zaujal na poměry pick-upů kultivovaný chod i ochota sbírat se již z nízkých otáček. Šestistupňový manuál je pak příjemně přesný s jasně definovaným chodem páky, což nebývá u tohoto typu auta zvykem. Výkon 150 koní již není v dnešní době nic převratného, většina konkurentů má více, ale nezdálo se nám, že by byl motor pro tenhle stroj nedostatečný.
Zatím jsme však jezdili pouze po šotolinových okreskách a v terénu. První dojmy? Podvozek Hiluxu je výtečně odhlučněný, karoserie výrazně pevnější než dřívě a tím se zlepšil i celkový komfort jízdy. Podle Toyoty je tohle zatím nejterénnější Hilux, ačkoliv to na první pohled nemusí vypadat. Má však údajně nejlepší nájezdové úhly i světlou výšku (až 293 mm).
V terénu je tak jako ryba ve vodě. Připojitelný pohon všech kol je podporován nejen vyspělou elektronikou, ale také možností redukce či zámku zadního diferenciálu. I na opravdu náročných terénních překážkách se tahle Toyota v podstatě ani nezadýchala. Ostatně zadní náprava zvládá až o 20% větší vyvěšení a celá karoserie je o 20% tužší než u předchůdce. Zajímavostí je, že přední náprava Hiluxu je s dvojitými lichoběžníky. Vzadu nejdeme klasickou tuhou s listovými pery.
Oblíbený služebák teroristických organizací (mimochodem proto již není na zádi velký nápis Toyota), je nyní výrazně kultivovanější. Uvnitř se sedí příjemně jako v osobním voze, zadní náprava ani nezatížený vůz nenakopává nikterak nemístně a překvapivě pohodlně se dá usadit na zadních sedadlách Double cabu - nesedí se tak vzpřímeně, jako u mnoha konkurentů. Více jsme zatím nestihli, z této krátké ochutnávky jsme však nabyli dojmu, že by Hilux mohl být naším oblíbeným japonským pick-upem! Podívejte se tedy alespoň na detailní technické údaje.
**JÍZDNÍ VÝKONY** | **Single Cab** |
**2x4 MT** | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení (0-100 km/h) | 13,2 |
**SPOTŘEBA PALIVA** | |
Kombinovaná (l/100 km) | 6,8 |
Objem palivové nádrže | 80 |
**Emise CO2** | |
Kombinované (g/km) | 178 |
**HMOTNOST** | **Single Cab** |
**2x4 MT** | |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1700 až 1725 |
Celková hmotnost vozidla (kg) | N/A |
**NEJVYŠŠÍ HMOTNOST PŘÍVĚSU** | |
Brzděný (kg) | 3200 |
Nebrzděný (kg) | 750 |