Hlavní obsah

Top 7 superaut, kterým běžný asfalt nestačí

Foto: Archiv Garáž.cz

Nechcete se nechat spoutávat dopravními předpisy a hodláte si pořídit hračku na závodní okruhy? Rovnou skočte po nějaké placce, kterou na běžných silnicích ani nesmíte používat. To je pak teprve rodeo.

Článek

Ještě před pár lety tenhle segment patřil především závodním speciálům, případně divokým tuningovým výtvorům, které vznikaly doma na koleně, nebo v lepším případě v nějaké malosériové dílničce. Pak ale i velké automobilky pochopily, že se vyplatí vyrábět track-only speciály pro bohaté podnikatele, kteří si chtějí tu a tam zajezdit - ať už v rámci své vlastní závodní série nebo jen tak s ostatními smrtelníky. Tyhle limitky se schopným řidičem za volantem trumfnou drtivou většinu velmi supersportů a někdy i hypersportů. Nemusí se totiž vázat na normy, které je třeba splnit pro způsobilost k silničnímu provozu. Často se tak jedná o závoďáky, kterým k regulérním výkonům na trati chybí už jen tradiční polepy.

1. Ferrari FXXK

Ferrari je tak trochu pionýrem podobných hraček a pokud překousnete, že si u nich za nekřesťanské peníze auto vlastně jen rezervujete, nikoliv kupujete, pak dostanete opravdová jatka na čtyřech kolech. Stačí zavolat a domluvit si termín na některé z tratí, které si rezervujete, a automobilka vám tam pošle přívěs s perfektně připraveným autem a dvěma inženýry. To je panečku servis. FXXK je okruhová verze LaFerrari, které je samo o sobě šíleně rychlé, ale pokud potřebujete víc, dostanete hypersport vybavený formulovým systémem KERS, který vás na chvilku nakopne silou tisíce Sluncí.

Dohromady ze sebe umí FXXK vykřesat až 1035 koní a na okruhu Ferrari ve Fioranu je o pět vteřin rychlejší než LaFerrari. A to jsme se ještě nezmínili o tom fantastickém soundtracku, který zajišťuje poctivý dvanáctiválec spárovaný s elektromotory. Máte zájem? Smůla, všech čtyřicet kousků je vyprodaných a jejich případný přeprodej v rámci Ferrari znamená, že ceny zůstanou astronomické a budou dále stoupat.

2. McLaren P1 GTR

Jestli máte pocit, že u Ferrari na to jdou zhurta, měli byste se podívat k McLarenu. Tam vám nabídnou za tři miliony dolarů okruhový speciál P1 GTR, se kterým se můžete směle zúčastnit některé gétéčkové série. Dokonce má i deset nastavení kontroly trakce, takže vám neukousne hlavu na první rozjetí. Ale má to háček. Nejdřív musíte vlastnit silniční McLaren P1 GTR, jinak totiž nemáte na koupi GTR nárok. A auto samozřejmě nedostanete, McLaren vám ho po vzoru Ferrari přistaví na požádání. V ceně je nicméně šest závodních víkendů na tratích seriálu Formule 1, komplet se zázemím, čerstvými gumami a ubytováním. To je docela slušný kauf, ne? Bohužel se všech 24 vozů rychle prodalo. Chtěli byste s něčím podobným i na normální silnici? Tak si připravte 4,5 milionu dolarů. A modlete se, abyste opravdu měli závodnické ruce od boha, jinak si takovou investici příliš dlouho užívat nebudete. 

3. Pagani Zonda R

Věřili byste, že první Zonda se objevila už v roce 1999? Italský kouzelník Horacio Pagani už sice mezitím stihnul představit Pagani Huayra a oficiálně prodej dalších modelů Zonda ukončil v roce 2011, ale pořád si nedá pokoj a rok za rokem představuje další a další zaručeně poslední varianty. Traťová Zonda R pochází z roku 2007 a na důkaz svých kvalit tehdy zajela jeden z nejrychlejších časů na Nordschleife. V současnosti sice existují výkonnější varianty (Zonda 760LM), ale se svými 750 koňmi ze závodní verze dvanáctiválce od AMG (pochází z okruhového speciálu CLK-GTR) a především extrémně nízkou váhou 1070 kilogramů je tahle placka k nepřekonání. Z nuly na sto vystřelí za 2,7 sekundy a Smyčku zajela za 6:47! Komu by to nestačilo, ten si může pořídit Zondu R Evolution, která má 800 koní a robustnější komponenty, ale to už je vážně dost přes čáru a zkratkou do rakve, pokud nemáte na kontě alespoň jeden titul z Le Mans.

4. Maserati MC12 Corse

Už sériové Maserati MC12 vypadá jako by přijelo z okruhu. Nebo ze vzdálené budoucnosti. Maserati se přesto po vzoru koncernového bratříčka Ferrari nechalo inspirovat ke stavbě závodní verze pro soukromníky. Stejná pravidla - automobilka vám vůz přistaví s veškerým servisem na trať podle vaší volby, ale domů si odnesete maximálně angličáka. Odměnou za váš milion EUR vám budiž dobrý pocit z toho, že máte jeden z tuctu výjimečných vozů, které jsou postaveny na bázi speciálu kategorie GT1. Maserati MC12 Corse se svým řvavým dvanáctiválcem umělo 755 koní. A protože je to regulérní závoďák, tak nemá ABS. To jen pro pořádek, než přepálíte poprvé a naposledy nájezd do vracáku. 

5. Aston Martin Vulcan

Foto: Archiv Garáž.cz

Aston Martin je v nezáviděníhodné pozici. Na závodních tratích jeho vozy drží krok s konkurencí a často vyhrávají, ale v civilním životě je drží na vrcholu jen aura bouráků z filmů s agentem 007. Jinak jsou vnímány jako spíše pohodlná gétéčka, ale nikoliv jako vyloženě nekompromisní a sportovní vozy. Aston Martin Vulcan je vztyčeným prostředníčkem všem pochybovačům. Pod jeho kapotou chrlí decibely do širokého okolí sedmilitrový dvanáctiválec o výkonu 800 koní. A chrlí je tak mocně, že je Vulcan na spoustě tratí kvůli decibelovému stropu zakázán. Pokud je vaše okolí a vaše trať výjimkou, můžete si tuhle pravověrnou závodní zadokolku pořídit za 2,3 milionu dolarů. Zrychluje, brzdí a zatáčí tak, že nechá v prachu cesty jakoukoliv silniční káru. Dokonce i Chris Harris se z řízení Vulkanu orosil. A to je to nejlepší možné doporučení. 

6. Lamborghini Sesto Elemento

Šestým prvkem ve slavné Mendělejevově periodické tabulce je karbon. A právě z něj je Sesto Elemento postavené od hlavy až k patě. Brutálně kosmický design, desetiválcových 580 koní a hlavně neuvěřitelná hmotnost 999 kilogramů, která spolu s nekompromisní aerodynamikou dává tomuhle Lambu nadpřirozené schopnosti. Z nuly na stovku vystřelí za 2,5 sekundy a to stačí na každého protivníka. Levná ale tahle hračka není, ceny prodaných dvaceti exemplářů se pohybovaly od 2,2 do tří milionů dolarů. A kousky z druhé ruky budou na prestižních aukcích ještě dražší. Možná si budete chtít počkat na Lamborghini Centenario, což je v podstatě radikálně přestavěný Aventador s cenovkou 2,2 miliony EUR. Není to láce, ale můžete s ním na běžné silnice. 

7. Praga R1

A končíme v českých barvách, dámy a pánové. Proč znovu vymýšlet kolo, když si rovnou můžete koupit okruhovou placku. Praga R1 má možná "jen" 340 koní, ale taky váží sotva šest metráků a na stovku se dostane dříve než za tři sekundy. Rychlosti má na rozdávání a ten pravý rozdíl pocítíte v nájezdu do zatáčky. Tady se odděluje zrno od plev, tady se barví trenky, protože přítlak funguje jen v případě, že přiletíte do šikany dostatečně rychle. Pokud pojedete pomalu, přítlak bude nízký a vy vyletíte mimo, protože jste neměli rychlost a odvahu. Tenhle způsob ježdění se totálně vymyká všemu, co vás učili v autoškole. Praga je totiž závoďák a ne běžné auto. Pokud se na to cítíte, můžete si pořídit i silniční verzi R1R, která má turbomotor od RenaultSportu o výkonu až 390 koní, s kompromisy v aerodynamice a samozřejmě trochu těžší konstrukcí. Stovku ale pořád zvládne pod tři a zřejmě s ní nikdy nepojedete takovou pilu, které je opravdu schopná. Za 5,3 milionu - tentokrát jen korun - je to ale hodně dobrá koupě, nemyslíte?  

Reklama

Načítám