Hlavní obsah

Ticho tady bude! Autodrom Most se potýká se zákazy radnice

Foto: Archiv Garáž.cz
9. 3. 2017

Očekáváme, že když chodíte na náš web, tak vás auta také baví, byť nepochybně z různých důvodů. Zajedete se občas o víkendu projet nebo podívat na mostecký závodní okruh? Pokud ano, tak rozhodnutí tamní radnice by vám tuto kratochvíli mohlo znemožnit.

Článek

Já mám s láskou k automobilismu přímo provázané užívání si za volantem (převážně v řidičském slova smyslu) a automobilové závody. Burácení motorů, jekot gum a skřípání plechů však nemusí být všem po chuti, a i když žijeme v demokratické zemi, tak svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Takhle nějak by se dala nastínit situace kolem největšího autodromu v Čechách v Mostě, kde jsme naposled strávili třeba  trackday spolu s Fordem AMB. Sousedé motoristického svatostánku se již v minulých měsících a letech vyjadřovali negativně k něčemu, co jsem sám vnímal jako dobré kroky směřující k rozmachu autodromu a přilehlého polygonu. Zvýšená aktivita nového majitele areálu a snaha nabídnout více vyžití nejen pro (relativně) úzkou skupinu petrolheadů vedla k nárůstu množství akcí na okruhu, těch motoristických převážně. Což je pro nás dobře.

Foto: Archiv Garáž.cz

Diametrálně odlišný názor však mají obyvatelé přilehlých částí okruhu, konkrétně mostecké části Souš, kterým v prvé řadě vadí hluk z okruhu. Spor už trvá několik měsíců a byť se okruh snaží hlučnost redukovat zákazem přespříliš uřvaných výfuků a stavebními úpravami, tak v tomto týdnu dospěla mostecká radnice k rozhodnutí o omezení hlučnosti autodromu. Vyhláškou stanovila "dobu klidu" ve všední dny od šesté hodiny odpolední/ večerní a v neděli od pravého poledne. O státních svátcích je pak konání závodů zapovězeno. Jen pro jistotu dodám, že rozhodující finálové souboje velkých závodů (jako třeba Czech Truck Prix) se odehrávaly právě v nedělním dni. Předpis začne platit za 15 dní od vyhlášení. Majitelé autodromu již řešili variantu výstavby protihlukové stěny. Avšak v aktuální situaci, kdy je naplánován program na celý rok, se budou muset uchýlit k jednání s radnicí ve snaze dostat výjimku (nebo spíše výjimky) vůči stanovenému nařízení. Navíc právě výstavba protihlukových zařízení měla být z velké části financována právě z výdělku z velkých závodů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Smutné je, že motoristické závody měly v Mostě dlouholetou tradici a právě proto se v sedmdesátých letech rozhodlo o výstavbě okruhu na rekultivovaném prostoru po povrchovém dolu. V místech na okraji města, navíc za přirozeným valem v podobě Hněvínu, Širokého vrchu a dalších kopců, aby byla závodní trať lidem na obtíž co možná nejméně. Nechci řešit, zda bylo dříve vejce nebo slepice a jestli současné aktivity okruhu nejsou po chuti starousedlíkům či nově příchozím, protože obyvatele Souše neznám. Obzvláště v "malebné" těžařské lokalitě Mostu, který byl v rozmezí šedesátých a osmdesátých letech zbořen a znova vybudován o kousek vedle a dodnes se potýká se sociální situací řady obyvatel, je trochu ošemetné operovat s tím, kdo kde dříve bydlel. Dle slov člověka, jenž u okruhu bydlí již bezmála deset let se však situace stala nesnesitelnou až v posledních dvou letech, s nárustem aktivit na okruhu díky novému majiteli.

Foto: Archiv Garáž.cz

Frustruje mě však vidina, že například rally je pro mnohé trnem v oku, protože její charakter se již zřejmě nehodí do současného pojetí světa, kde jsou rychlá auta a nebezpečí za volantem obecně vnímána negativně a na tuzemské scéně se s železnou pravidelností ozývají hlasy o natlačení rally na závodní okruhy a do uzavřených areálů. Z druhé strany pak zní, že na závodních okruzích by se vlastně mělo jezdit méně. Hlavou mi bleskla vzpomínka na podobnou anabázi v Sosnové a iniciativu volající po omezení vytížení okruhu a redukci hluku. Je to snad tím, že je kverulanství v módě? A je to vůbec kverulanství nebo prostě jen neochota komunikovat, hledat kompromisní řešení a aplikovat jej? Nebo nechuť pochopit, že těch, co se chtějí v neděli vyvalit na zahrádce a grilovat je stejně jako těch, kterým je vlastní užívat si života prostřednictvím riskování za volantem či řídítky a skrz zápolení s podobnými nadšenci/ šílenci ukrajovat sekundy z času na okruhu? Sám jsem zvědavý, jak vše dopadne, protože ač nechci nikomu upírat klidné bytí, tak mi na druhou stranu přijde absurdní přístup á la "Víte oni na ten okruh jezdí jezdit s auty a motorkami které mohou jezdit jen na okruhu. A provozovatelé areálu to ví, tak jim to umožňují plnou měrou a čím dál tím více. A to je přeci špatně, ne?" a říkám - Ne, to není špatně! Naopak, je dobře, že se lidé mají kde učit správně řídit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama