Článek
V roce 1998 se Ford rozhodl udělat trochu pořádek v pick-upech řady F a rozdělil nejmenší model F-150 a všechny větší modely s vyšší číslicí v názvu. Model F-250 se nabízel pouze jako pick-up, modely F-350 a F-450 jako pick-up nebo šasi pro nástavby a pro vyšší varianty F-450 až F-550 už byla dostupná jen druhá možnost. Na této platformě je pak postavené i obří SUV Excursion a kvůli odolné konstrukci i mnoho vojenských obrněných automobilů.
Design tvořili Andrew Jacobson (autor tehdejší F-150) a Moray Callum a Ford nabízel dvou nebo čtyřdveřovou kabinu. Zvenčí ale tyto modely s Fordem F-150 nemají žádné společné díly. Interiér je prostorný a místem u Fordu přímo plýtvali. Nad hlavou je ještě dost místa, abyste si nemuseli sundávat kovbojský klobouk. Tady se nebude cítit utiskovaný žádný pasažér. Sedadla byste hledali marně, tady jsou velmi pohodlné lavice a samozřejmě nemají žádné boční vedení. Díky použití lavic je ale auto šestimístné.

Šestimístný interiér je možná jednoduchý, ale prostorný.
Varianta XL označuje základní stupeň výbavy, nad ní byly XLT a Lariat. XL je dost chudé, a tak tu najdete manuálně ovládaná okna i zrcátka a chybí i dálkové centrální zamykání. To je poněkud netradiční v americkém autě, ale opravdu jediný kabel do dveří vede k reproduktoru (ty jsou v autě jen čtyři). Ano, rádio tu bylo, ale nemělo ani přehrávač kazet. To Mirkovi nestačilo, takže jej nahradil modernějším a na auto přimontoval i couvací kameru, aby snáze najel s tažným zařízením k přívěsu. Z bezpečnostních systémů je v autě pouze ABS.

S takovým sedmimetrovým drobkem se dodatečná couvací kamera opravdu hodí.
Ford sice nabízel i varianty s pohonem obou náprav, ale tento téměř sedmimetrový kousek z ledna 2001 je klasická zadokolka. I tak ale odveze a utáhne pořádnou porci nákladu. Prakticky jakkoliv těžký přívěs za autem ani neucítíte a na obří korbě můžete klidně i stanovat. Ford F-350 prostě není stylovka, ale pracant se vším všudy.
Čím víc válců, tím lépe. Tak proč ne rovnou deset!
Pod kapotou můžete najít širokou škálu motorů včetně naftových osmiválců. S nimi tam mohou být i benzínové šestiválce a osmiválce, ale v tomto je něco speciálního – vidlicový dvacetiventilový desetiválec Triton SOHC o objemu 6,8 litru. Ten dosahuje výkonu 314 koní (231 kW) a točivého momentu 576 Nm. Pocitově autu nikdy nedochází dech a má nádherně okamžité reakce na plynový pedál. Navíc je motor navržený tak, aby se nepoškodil přehřátím ani v případě, že by přišel o většinu chladící kapaliny. Nevýhodou je vysoká spotřeba kolem dvaceti litrů. Obří nádrž na 170 litrů nebudete chtít nikdy tankovat do plna… Dá se ale řešit zástavbou LPG jako v tomto případě, pak pick-up vyžaduje 25 litrů plynu. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy a ocelové disky.

Desetiválec zabere každičký kousek místa pod kapotou.
K motoru je připojená automatická převodovka s voličem pod volantem, ale Ford nabízel u výbavy XL i manuál. Automat je vybavený také speciálním režimem pro tahání přívěsu. Vzadu zavěšení tvoří listová pera a tlumiče, ale standardně je u modelů s dvoumontáží stabilizátor. Zadní náprava je typu Dana 80. Vpředu je nezávislé zavěšení Twin-I-Beam a vinuté pružiny, varianty s pohonem všech kol měly ale tuhou nápravu a listová pera. I dvoukolka ale není v terénu úplně marná díky velké světlé výšce. Problémem budou ale v terénu i na silnici obří rozměry, půdorysem tento ford překonává i opravdu velké evropské dodávky. Navíc poloměr otáčení je obrovský, což manévrování také dost stěžuje. Když je ale mokro, dá se auto nasměrovat přetáčivým smykem. A pak že vás pracovní auto nemůže i pobavit!
První generace se v USA vyráběla do roku 2006, ale v Brazílii jako Ford F-4000 až do roku 2019. Rok před koncem prošla faceliftem, ale měnila se hlavně technika, která pak posloužila i další generaci. Vlastně jsou si tyto pick-upy hodně podobné až do roku 2016, kdy končila třetí generace. Tu první můžete se štěstím sehnat v některé z limitovaných verzí, které mají lepší výbavu. To už si ale nachystejte úspory, protože i obyčejná verze XL vyjde alespoň na čtvrt milionu, pokud nechcete před garáž zaparkovat úplný vrak. Například koroze tento model poměrně trápí. Mechanicky je ale ford docela spolehlivý a nemá žádné závažné poruchy. Je to štěstí, protože přístup k motoru není zrovna příjemný. Pokud ale sháníte univerzální a odolné pracovní auto, které je spíš malý náklaďák, ale dodávka s valníkem je pro vás moc nudná/malá, je tenhle pick-up asi správná volba. Ale zatímco F-150 si kupujete občas i proto, že chcete, tak F-350 až pokud jej opravdu potřebujete.





