Hlavní obsah

Houževnaté SUV, které nespěchá, ale projede snad všude: Subaru Forester je v nové generaci ještě dotaženější nezmar

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla
4:44
4:44

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Šestý pokračovatel Foresteru staví na základech svého předchůdce. Ve sprintu sice zkušeného borce pokoří i kdejaký zelenáč, ale když přijde na náročnou túru, tam, kde ostatní odpadávají, se ani nezapotí.

Článek

Novou generaci skoro 4,7 metru dlouhého SUV poznáte hlavně díky výrazné přepracované masce, tak trochu v americkém stylu. Dále nechybí nepřehlédnutelný emblém značky, silueta poctivého krabicovitého SUV a hlavně dvaadvaceticentimetrová světlost. To víte, do nepohody…

Právě v nekomfortu je totiž Forester posazený na platformě SGP (sdílená s Crosstrekem nebo Outbakem) jako doma. Kromě světlé výšky se můžete spolehnout na čtyřkolku s elektronicky řízenou lamelovou spojkou a dva režimy pro jízdu v terénu, na kterých se mezigeneračně také hodně pracovalo.

Že auto nepotřebuje zacházení v rukavičkách, nenapovídá jen exteriér, ale také první pohled do kabiny. V ní totiž najdete snadno omyvatelné koberečky i podlahu zavazadlového prostoru. Ten slupne 508 litrů (dospod se musí vejít baterie mild hybridního systému) v pětimístném uspořádání, respektive 1 720 l po sklopení zadních sedaček.

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Při jízdě na nezpevněném povrchu nebo v terénu byste proti předchůdci měli slyšet o 39 % méně nežádoucích zvuků.

Na daném půdorysu s rozvorem 2 670 mm navíc toto subaru nabízí i bohatý prostor pro posádku v obou řadách. Interiér námi zkoušeného kousku v nejvyšší výbavě Touring je navíc vyzdoben dvoubarevným koženým čalouněním, takže je vnitřek nejen funkční, ale i líbivý.

V mnoha ohledech jde o zástupce staré školy se vším všudy, což ale konzervativnější fandové značky (a vlastně i my) ocení. Vidíte správně, v kapličce najdeme klasické analogové budíky, středová obrazovka infotainmentu nikam netrčí, přesto svou funkci plní 11,6“ displej na jedničku… jen celková grafika systému by možná zasloužila omladit. A potom tu jsou tradiční tlačítka a otočné ovladače pro nastavení toho nejdůležitějšího. Zase jednou auto dělané pro řidiče, hurá!

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Na moderní vychytávky se nezapomnělo. Kufr foresteru teď zavřete pohybem nohy pod zadním nárazníkem, v interiéru zase hodnotnější materiály doplňuje indukční nabíječka telefonu.

Tomu ostatně odpovídají i další aspekty, třeba volant klasického kulatého tvaru (zvláštní to vyzdvihovat, ale u nových aut stále větší vzácnost), sedačky s lepší oporou těla nebo slušný výhled řidiče všemi směry.

S výběrem vhodné motorizace si hlavu lámat nemusíte, na evropských trzích je totiž k dispozici jediná – atmosférický dvoulitr boxer s elektrickým dopingem a podporou 112V hybridního ústrojí (trochu víc než mild hybrid, trochu míň než full hybrid). Výkon je poměrně skromný, samotný spalovák dodává 100 kW (dříve 110 kW) a 182 newtonmetrů točivého momentu, elektřina potom vypomáhá dalšími 12,3 kW a 66 Nm. V praxi to znamená zrychlení z klidu na stovku za 12,2 sekundy a akceleraci, která je navzdory úvodnímu elektrickému kopanci… no, tak nějak vlažná.

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Všechny bezpečnostní a asistenční systémy sdružuje Subaru do jednoho balíčku EyeSight (už roky, dávno předtím, než to bylo cool). Novinkou je nouzové zastavení, když se řidiči za jízdy třeba přitíží.

Nabízelo by se, že s daným výkonem a elektrickou výpomocí bude forester alespoň šetřit vaši peněženku. Jenže na hodnoty kolem 7 l/100 km se dostanete jen s opravdu lehoučkou nohou, dlouhodobější průměr se (včetně dálnic) ustálí někde mezi osmi a devíti litry. Do auta přitom natankujete nanejvýš 48 litrů naturalu, takže si u nejbližší čerpačky klidně sjednejte věrnostní kartičku.

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Nové sedačky jsou skvělé i na dlouhých cestách.

Tyto nedostatky ale forester dohání tam, kde je Subaru už dlouhé roky mimořádně silné. Podvozek je i na větších devatenáctkách (základem jsou osmnáctky) příkladně komfortní a po rozbité české okresce plné výmolů letí tak, jako by pod vámi ležel čerstvě položený asfalt té nejvyšší jakosti.

Pohodlné plavbě sekunduje slušná manévrovatelnost – forester ochotně reaguje na pokyn volantem a mění směr, aniž by se u toho karoserie už docela velkého SUV přehnaně nakláněla. Připočtěme k tomu už zmíněné terénní schopnosti (i na silničních pneumatikách si auto poradí snad se všemi nezpevněnými podklady) a dostáváte jízdního univerzála, který vás bude bavit na cestách i mimo ně.

Zaváděcí ceník stlačil cenu vozu pod milion. Už v úvodní výbavě za 985 000 Kč přitom najdete lité osmnáctky, adaptivní tempomat, dvouzónovou automatickou klimatizaci, natáčecí LED světlomety, zadní couvací kameru nebo vyhřívání předních sedadel. Zákazníkům jsou ale k dispozici další tři striktně definované výbavové stupně, náš nejvyšší se přehoupnul lehce nad 1,2 milionu korun.

Technické údajeSubaru Forester 2025
Motorřadový čtyřválec + elektromotor
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon100 kW (136 k) při 5 600 ot./min.
Točivý moment182 Nm při 4 000 ot./min.
Elektromotorv převodovce (12,3 kW + 66 Nm)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí-
Převodovkabezestupňová, Lineartronic
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 717 kg
Akcelerace 0–100 km/h12,2 s
Maximální rychlost188 km/h
Spotřeba (kombinace)8,1 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 670/1 830/1 730 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru508 - 1 720 l
Načítám