Hlavní obsah

Suzuki S-Cross – Působí drsněji, ale pořád je to mazel

Foto: Suzuki ČR / Ondřej Kroutil
10. 12. 2021

Nedlouho po oficiální mezinárodní premiéře nového Suzuki S-Cross došlo i na premiéru v Česku, při které jsme si novinku mohli pořádně prohlédnout, osahat a hlavně se s ní krátce svézt. Co se tedy mezigeneračně změnilo a co zůstává při starém?

Článek

Z šedého nebe se již od rána sypou sněhové vločky a krajinu pokryla bílá deka – zimní pohádka je tady (alespoň na pár dní). Mnoha řidičům tato situace nadělala vrásky, ale pro úvodní seznámení s novým S-Crossem jsou to naprosto ideální podmínky. Zvlášť když sjedete ze silnice…

Suzuki totiž připravilo testovací trasu také po zasněžených polních a lesních cestách, kde S-Cross mohl ukázat své terénní přednosti. Světlá výška 175 mm je pro podobné výlety do lehkého terénu zcela dostatečná, zvlášť když situaci jistí pohon všech čtyř kol All-Grip Auto s režimem přímo pro zasněžené cesty. S-Cross se díky tomu tvářil, že si žádného sněhu ani nevšiml, a hravě se prokousával vyjetými kolejemi a závějemi, aniž by se stabilizační systém začal chovat vyděšeně – prostě si v náročných podmínkách počínal skoro jako pravé SUV.

Krok k větší „SUVčkovosti“ je na novém S-Crossu doslova vidět – jeho design teď působí sebevědoměji a drsněji. Celkové tvary jsou ostřeji řezané, což platí i pro hranatější plastové lemy blatníků, výraznou osmihrannou masku chladiče doplňují protáhlé LED světlomety s nepřehlédnutelným světelným podpisem, příď a také záď má teď znatelnou horizontální orientaci, a S-Cross tak působí dojmem širšího auta, přestože se jeho velikost oproti minulé generaci prakticky nezměnila.

Rozměry
Délka4 300 mm
Šířka1 785 mm
Výška1 580 mm
Rozvor2 600 mm
Světlá výška175 mm
Objem zavazadlového prostoru440 l

Za tím drsným zjevem a odvážnými terénními ambicemi se ale stále skrývá velmi sympatické a přátelské auto. Interiér je stejně prostorný jako dříve (vpředu pohoda, dozadu se vejde i dospělý, opěráky zadních sedadel dělené v poměru 60:40 mají navíc dvouúrovňové nastavení sklonu; kufr má objem solidních 430–440 l právě podle nastavení sklonu opěradel druhé řady), kabina kvalitativně poskočila o trochu výš díky lepším dekorům a čalounění.

Foto: Suzuki ČR / Ondřej Kroutil

Interiér nového S-Crossu je důkladně přepracovaný a o poznání kvalitnější

Palubní deska byla oproti minulé generaci také přepracovaná. Stále má klasické analogové budíky s barevným 4,2palcovým TFT displejem uprostřed (převzaté z Vitary) a zachovala si šikovný panel ovládání klimatizace, infotainment (s dotykovým displejem o úhlopříčce 7 nebo 9 palců) je však zcela nový (zvyknout si na odlišný layout bude chvíli trvat, ale určitě bude lepší než systém u minulé generace) a podporuje bezdrátové zrcadlení smartphonu (Android Auto i Apple CarPlay).

Technologické vylepšení bylo jedním z důležitých zadání vývojového týmu nového S-Crossu – poprvé tak u Suzuki můžete vidět 360° kamerový systém pro snazší parkování i pohyb v terénu, systém nouzového brzdění nově nespoléhá jen na mikrovlnný radar, ale doplňuje ho laserový senzor, adaptivní tempomat má nově funkci Stop&Go (pouze pro automatickou převodovku), S-Cross také nově varuje před opuštěním jízdního pruhu, monitoruje mrtvé úhly a varuje vás před projíždějícími auty při vyparkování, přečte dopravní značky nebo vás upozorní na únavu za volantem.

Největší technickou novinkou je 48V mild-hybridní systém doplňující jedinou motorizaci pod kapotou – přeplňovaný čtyřválec 1,4 BoosterJet (130 koní a 235 Nm). Neděste se, S-Cross pořád jezdí jako normální auto se třemi pedály a manuální řadicí pákou (pokud nesáhnete po automatu, což je ale robotizovaný manuál, takže nečekejte zázraky), jen MHEV systém na pozadí (při každém povolení plynu) sbírá energii, kterou následně využívá pro pohon palubních systému při aktivovaném Stop/Startu a pro podporu spalovacího motoru při akceleraci točivým momentem 50 Nm.

Foto: Suzuki

MHEV ústrojí je velmi kompaktní a lehké (cca 10 kg), autu pomáhá uspořit pár deci benzinu každých sto kilometrů. Časem se v nabídce objeví také plnohodnotný hybrid

Jestli si tedy za volantem něčeho všimnete, tak je to rychlejší reakce na plyn a ochotnější sbírání se z nízkých otáček, což u přeplňovaných jednotek není zase tak obvyklé. Taky byste měli zaznamenat o něco nižší spotřebu – Suzuki slibuje v kombinovaném provozu hodnoty od 5,3 do 6,6 l/100 km (podle volby převodovky, pohonu a výbavy), což v reálu teprve budeme muset ověřit při klasickém testu. I úvodní 20minutové svezení však potvrdilo, že se nový S-Cross řídí stejně příjemně a snadno jako dříve, že je pořád pohodlný a sebejistý na asfaltu a dokonce i mimo něj. Zkrátka moc příjemné auto pro řidiče i posádku.

S konečným soudem počkáme až na oficiální týdenní test, při kterém ho prověříme ve všech možných podmínkách. Zatím to ale vypadá, že se nový S-Cross automobilce Suzuki povedl – je dost moderní, a přitom zůstává věrný pravému duchu automobilky Suzuki, tedy promyšleně praktického, uživatelsky přátelského, kvalitně postaveného a za všech okolností spolehlivého auta.

Foto: Suzuki ČR

Ceník Suzuki S-Cross platný od 25.11.2021

Suzuki S-Cross jako každé japonské auto není právě laciné, ale za své peníze dostanete poctivé inženýrství – a v tomto případě také čtyřválcový motor (konkurence si často musí vystačit s tříválcem). Zvlášť velký smysl dává verze s pohonem všech čtyř kol, který v tomto segmentu nabízí minimum konkurentů.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Suzuki S-Cross