Hlavní obsah

Nová Toyota Corolla vypadá stejně, ale má silnější i úspornější nové hybridy

Foto: Toyota

Vypadá pořád stejně, ale pod kapotou je úplně jiná. Do Evropy přijíždí zásadně modernizovaná populární Toyota Corolla s nenovějším hybridem 5. generace, díky němuž více využívá elektrickou energii, je silnější i úspornější. S důležitou novinkou japonské značky jsme se poprvé svezli ve Španělsku, kde se nám líbila zejména se slabší a kultivovanější osmnáctistovkou.

Článek

Projíždím rušnou dopravní špičkou španělské Marbelly a přemýšlím, zda si řidič protijedoucí Corolly všiml, že vstříc němu jedu v nově modernizovaném nástupci jeho vozu. Vůbec nejprodávanější auto všech dob, a jedno z těch celkově nejspolehlivějších, přijíždí na evropský trh s decentním faceliftem, který zvenku pozná jen trénované oko. Toyota však svůj nejúspěšnější model vylepšila zásadní technickou inovací a nejvýraznější nové otisky japonských inženýrů najdete až pod kapotou.

Nejnovější Corolla navazuje na koncem loňského roku uvedený crossover Corolla Cross a představuje se s nejmodernější pátou generací tradičního hybridního pohonu značky. I v Česku tak Toyota zahajuje prodej nové Corolly s novým hybridem spojeným se slabší osmnáctistovkou a silnějším dvoulitrem. V přeplněných španělských městech i na prázdných okreskách a dálnicích dostávám příležitost svézt se s oběma motorizacemi a překvapivě docházím k závěru, že se mi více líbí ta slabší.

Foto: Toyota

Dokonce i Toyota přiznává, že novější Corolla stále vypadá skoro stejně. Nejdůležitější novinky najdete až při pohledu do technických parametrů

Zásadní novinkou je nejmodernější 5. generace hybridu

Pojďme si novou techniku představit. Elektrifikované čtyřválce jsou srdcem páté generace plně hybridního pohonu s autonomním dobíjením a nově jsou silnější i rychlejší. Díky nejnovější evoluci přináší novou konstrukci řídicí jednotky energie, novou o 15 procent odlehčenou bezestupňovou převodovkou e-CVT, novou kalibraci pohonu ve prospěch lepšího požitku z jízdy i přirozenějšího pocitu při akceleraci a nový kompaktnější i výkonnější lithium-iontový akumulátor. Ten je o 14 procent hmotnosti lehčí a současně o má o 14 procent vyšší výkon.

Zkušení inženýři Toyoty zapracovali na lepší efektivitě hybridu, na jehož kontinuálním vývoji pracují už od uvedení prvního Priusu do sériové výroby v roce 1997. Jen novou jednotkou řízení energie PCU snížili elektrické ztráty pohonné jednotky – u slabší osmnáctistovky o 14 procent, u silnějšího dvoulitru pak o 6 procent. K celkovému zlepšení provozní hospodárnosti navíc přispívá i modernější olej s nižší viskozitou, pomáhající se snížením vnitřního třetí.

Foto: Toyota

Nová jednotka řízení elektrické energie PCU přináší nejznatelnější novinky. Novější Corolla ještě více využívá elektrického pohonu, je úspornější a rychlejší

Pro nejnovější Corollu tak je v Česku k dispozici slabší motorizace se spalovací jednotkou o zdvihovém objemu 1,8 litru a kombinovaným výkonem 140 koní (103 kW) nebo silnější jednotka 2,0 litru s celkovou silou o 196 koních (144 kW). Nejenže se Toyotě také povedlo snížit emise CO2 na jeden kilometr o 2 gramy (celkem 100 g/km) u osmnáctistovky a 12 gramů u dvoulitru (celkem 98 g/km), ale současně i zlepšila zrychlení obou variant. Slabší nove zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy (-1,8 s), silnější pak za 7,4 sekundy (- 0,5 s).

Silnější dvoulitr je silný, ale hlučnější. Slabší osmnáctistovka má potenciál

Teorie je za námi. Byla zdlouhavá, ale pro poznání nejzásadnějších novinek modernizované Corolly nutná. Nepochybně si teď říkáte, jak tedy nová Corolla jezdí v reálném světě. Pojďme si to přiblížit. Nejprve usedám za volant silnějšího dvoulitru a vyjíždím na dlouhou trasu vedoucí rušnými i ospalými městečky, okreskami v kopcích i po dálnici. A schválně jsem zvědavý, jestli se výkonnější model projeví stejně jako nedávno představená Corolla Cross.

Foto: Toyota

Výkonnější dvoulitrová Corolla je hlučnější, ale i přesto si model při faceliftu polepšil. Automobilka udává, že při dálničních rychlostech je o 2,5 dB tišší

S hybridním dvoulitrem je populární Corolla příjemně dynamická, hlavně díky okamžité přímější reakci elektromotoru, ale bohužel i hlučnější. Zejména při razantnějších akceleracích nebo v dlouhých stoupáních se čtyřválec spojený s bezestupňovým automatem vytáčí do vyšších otáček a dává o sobě vědět. Toyota ale zapracovala na celkovém průběhu síly a hybridní pohon při zrychlení pocitově graduje, aby se znovu neopakoval pocit slabého zrychlení jako u předcházejících modelů.

I dvoulitrová Corolla se však následně uklidní a i při dálničních přesunech je celkově komfortní a relativně tichá. A to je hlavní lákadlo silnější varianty, protože při našem prvním seznámení působí jako vhodnější verze pro lidi, co často cestují na okreskách nebo dálnicích. Většina řidičů Corolly se však častěji pohybuje ve městech, kde využívají výhod jednoho z nejefektivnějších hybridních pohonů na světě.

Foto: Toyota

Nové naladění hybridních pohonů znamená i to, že atmosférické čtyřválce pracují v nižších otáčkách. A to až o 500 otáček za minutu

A když o dvě hodiny později přesedám do slabší osmnáctistovky, uvědomuji si, že pro každodenní život ve městech bych si raději vybral tu. Jízdní dynamika je pochopitelně slabší a na španělských silnicích je menší i spotřeba paliva, ale zásadní je pro mě hlučnost. Pomalejší Corolla je při jízdě také kultivovanější a tišší. Ani razantní akcelerace do kopce není tak hlasitá jako u silnější dvoulitrové varianty a ostatní kolegové mi potvrzují, že si toho všímají i oni.

Slabší i silnější Corolla pak mají oproti svým konkurentům náskok díky technologiím komfortního podvozku. Standardně se všechny modely vyrábějí s víceprvkovým zavěšením zadních kol, díky němuž jsou pohodlnější i ochotněji projíždějí zatáčkami. Technici navíc vylepšili i předvídání rekuperace, která si ve spolupráci s navigací ukládá do paměti pravidelné trasy, přizpůsobuje jim činnost hybridního pohonu a při prediktivním řízení systému sleduje stoupání, klesání i hustotu dopravy v reálném čase. To má příznivý vliv na spotřebu paliva, protože novější hybridy ještě více využívají elektrickou energii.

Foto: Toyota

Stylový kombík Touring Sports je v Česku nejprodávanější karosářskou variantou. Elegantnímu hatchbacku se naopak překvapivě nedaří

Svěžejší design, nové barvy a moderní interiéry

Tady ve Španělsku však máme na seznámení se s nejnovější Corollou jen jediný den. Automobilka dnešní dvanáctou generaci modelu vylepšila i decentním stylingovým omlazením, když jej vybavila novými LED světlomety s novým světelným podpisem inspirovaným písmenem „J“, novou maskou chladiče, novými rámečky mlhovek nebo novými designy litých kol. A nové jsou i odstíny karoserie – modrý odstín Juniper coby hlavní barva nového hatchbacku i kombi Touring Sports, modrozelený pro sedan a popelavý šedý odstín pro všechny tři varianty.

V modernizovaném interiéru najdeme vylepšenou nabídku bezpečnostních, asistenčních a parkovacích pomocníků Toyota T-Mate, modernější digitální technologie uživatelského prostředí s 12,3" digitálním přístrojovým štítem a 8 nebo 10,5" dotykovým infotainmentem Toyota Smart Connect s novou grafikou. Nové jsou také dekory a čalounění, přičemž hatchback a kombi Touring Sports mají typický tmavý motiv interiéru, zatímco sedan zaujme prosvětlenějším světlým prostředím.

Foto: Toyota

Nové designové změny jsou decentní. Nejvíce zaujmou nová světla s novou grafikou ve stylu písmene „J“

Toyota Corolla je v Česku druhým nejprodávanějším novým vozem v populárním segmentu C a české zastoupení značky dodává, že na nově představenou faceliftovanou variantu má už více než 1 900 podepsaných objednávek. Až 75 procent všech nových Coroll v Česku má hybridní pohon, přičemž největší zájem je o kombík Touring Sports se 60 procenty tržního podílu. Následuje sedan s 38 procenty a překvapivě málo má elegantní hatchback s pouhými dvěma procenty.

Nová Toyota Corolla v karosářské variantě s osmnáctistovkou v Česku začíná se základní cenou od 667 900 Kč, přičemž za silnější dvoulitr zaplatíte minimálně 782 900 Kč. Praktičtější kombi Touring Sports s osmnáctistovkou stojí od 697 900 Kč, s dvoulitrem pak od 812 900 Kč.

Reklama

Související témata:
Načítám