Článek
Toyota Urban Cruiser je 4 825 mm dlouhé, 1 800 mm široké a 1 635 mm vysoké SUV s rozvorem náprav 2 700 mm. To znamená, že model s krátkými převisy spadá do segmentu SUV-B, tedy k malým autům.
Jak možná víte, Urban Cruiser vznikl ve spolupráci se Suzuki. Obě japonské automobilky společně vyvinuly platformu, Suzuki dostalo za úkol navrhnout karoserii i interiér, Toyota navrhla vlastní předek.

Platforma je společným dílem automobilek Toyota a Suzuki.
Dále má Urban Cruiser proti Suzuki e Vitara jinou konektivitu kvůli mobilní aplikaci a loga. Zbytek je beze změn, stejně tak výroba alokovaná do Indie do továrny Maruti Suzuki.
Urban Cruiser nabízí typické svalnaté tvary a praktickou siluetu karoserie, kterou pak například kvůli prostoru nad hlavou ocení všichni cestující sedící na zadních posuvných sedadlech. Kufr nabízí objem 306 litrů, respektive 310 litrů u verzí bez prémiového audia JBL.

Tvar karoserie je také praktický, zejména ve prospěch vnitřního prostoru.
Řidiči přijde vhod moderní sdružený displej infosystému a budíků, tovární navigace sice graficky působí neatraktivně, ale jede online a leccos (radary, doprava, značky, semafory) zná. Navíc se vám mapa promítne nejen na hlavní obrazovce, ale zčásti také v pravé části přístrojového štítu. Jen ta rychlost softwarového rozhraní…
V rámci prvních dojmů nám na autě spíš nesedly použité dekory z leskle černých „klavírních“ plastů, které jsou pěkné, ale na údržbu velmi nepraktické a vše (prach, otisky) je na nich hned vidět. Poté šlo o vypínání asistentů, kdy musíte v hlavním displeji přecházet až do příslušného podmenu. Chtělo by to nějakou praktickou zkratku.

Palubní deska má moderní rozvržení.
S nadšením oceňujeme zachování fyzického panelu klimy s výjimkou, že na něm chybí tlačítka pro spouštění výhřevu sedaček. Ta jsou v Urbanu schovaná ve virtuálním rozhraní.
Auto do nepohody
Novinka míří na trh se dvěma kapacitami LiFePO4 baterií se zárukou 10 let nebo 1 milion km, a to 49 kWh (48 kWh využitelná) a 61 kWh (60 kWh využitelná), pohonem předních kol se základním výkonem 144 koní (točivý moment dosahuje 193 Nm) a vyšším výkonem 174 koní (točivý moment zůstává shodný). Čtyřkolka se zadním elektromotorem navíc je pak naladěná na systémových 184 koní (a 307 Nm točivého momentu).
Co se týče WLTP dojezdů, tak v optimálních podmínkách auto v základní specifikaci ujede 344 km, předokolka s větší baterkou 426 km, čtyřkolka se pyšní dojezdem 395 km. Palubní AC nabíječka zvládne výkon až 7 kW jednofázově nebo až 11 kW třífázově. Výkon DC nabíjení oficiálně u nás nebyl zveřejněn, nicméně web Toyoty v Německu uvádí 53 kW pro malou baterku a 67 kW pro větší.

K dispozici jsou dvě baterie, pohon všech kol nechybí.
Na testování v italské Florencii jsme měli k dispozici jen varianty s větší baterií, verze s pohonem všech kol nás zaujala svojí příjemnou svižností díky takřka okamžitě dostupnému točivému momentu přes 300 Nm a menší houpavostí podvozku proti variantě s předním pohonem a o palec menšími litými koly R18.
Se čtyřkolkou vybavenou samosvorem aktivním v režimu Trail jsme jezdili i mimo silnice, konkrétně na kamenité kopcovité polní cestě, jejíž stoupání, klesání i profil byste za sucha zdolali rovněž s předokolkou.

S Urbanem jsme vyrazili i do lehkého terénu, kde auto těžilo z vyšší světlosti a nezávislého zavěšení.
Každopádně zde se ukázala užitečnost nezávislého zavěšení všech kol (mají všechny varianty) a vyšší 180mm světlá výška tohoto crossoveru, proto se s autem nemusíte bát vyrazit klidně někam na hůře přístupnou chalupu, na hory v zimě (4×4 má specifický režim sníh) nebo v rámci mezí do přírody.
Urban Cruiser má nastavitelnou rekuperaci ve třech úrovních, měníte ji však nešikovně v infosystému. Praktická pádla pod volantem chybí.
Výsledná průměrná spotřeba čtyřkolky byla nakonec 20,4 kWh na sto, což znamená dojezd okolo 300 km na jedno nabití. S předokolkou s větší baterií jsme jezdili v průměru za 18,2 kWh, tedy disponovali dojezdem okolo 335 km.
Během jízdy jsme také zaznamenali o něco vyšší aerodynamický svist, zejména ve vyšších rychlostech, nicméně Urban Cruiser je cílený jakožto malé SUV převážně do města s osmiletou tovární garancí omezenou na 160 000 km.
Ceny prozatím nejsou známé. Víme nicméně, že sesterské Suzuki by se mělo prodávat v základu pod 800 tisíc korun, proto předpokládáme, že Toyota nasadí podobnou cenovku.






