Článek
Co byste si tak u elektromobilu přáli? Asi hlavně vyšší dojezd, je to tak? A přesně toto je klíčové zlepšení modernizované Toyoty bZ4X, dosavadní provedení v tomto nebylo zdaleka premiantem už na začátku své kariéry v roce 2022, natož o tři roky později. Navíc se rozšířila nabídka akumulátorů – kdo na dojezd až tak nehledí, tomu bude stačit kapacita 57,7 kWh (až 444 km, což vlastně není vůbec špatné), větší baterka se 73,1 kWh dojede až 569 km daleko, jako čtyřkolka zvládne až 516 km.
U těch podstatných parametrů doplním ještě zvýšení výkonu, u verze s pohonem všech kol se přední elektromotor posunul ze 150 na 167 kW, zadní pak z 80 na 87 kW, systémový výkon se potom zastavil na 252 kW. Menší baterka se kombinuje výhradně s předním elektromotorem o výkonu 123 kW, navzdory výše uvedenému poměrně slušnému dojezdu se bude nejspíš nejčastěji jednat o příměstskou zákaznickou volbu, i kvůli nejvyšší rychlosti omezené na 140 km/h. V technických údajích toto zarazit může, uznávám, ale kdo jste jeli někdy elektromobilem po dálnici, víte své. I nejvyšší český dálniční limit v drtivé většině případů znamená výrazné navýšení spotřeby.

I na takovéto silnice jsme v okolí španělské Marbelly narazili. A všimněte si taky těch ploutviček nahoře vzadu.
S větší baterkou o kapacitě 73,1 kW si polepšíte na 165 kW výkonu a už se rozjedete až na 160 km/h.
Pro info – minulé provedení Toyoty bZ4X se jako předokolka prodávalo s výkonem 150 kW a 71,4kWh baterkou. A ještě nezapomenu poděkovat do Japonska za ten moc hezký název auta. Pokaždé si to při psaní moc užívám, znovu si připomínat, která písmenka jsou malá, kde přichází verzálky, kam s tím číslem… skvělá marketingová práce!

Nabíjet můžete výkonem až 150 kW.
Zvenku drobnosti, uvnitř Lexus
Podle karoserie se vám bude modernizovaná elektrická toyota odhalovat těžko. Na tiskovce jsme sice dostali nalejvárnu o mírně přepracované přídi ve stylu žraloka kladivouna (kdo tohle vymýšlí…), ale kdybyste mi řekli, že přede mnou stojí starší bZ4X, nehádal bych se. Možná ten dvojitý zadní ocas na pátých dveří by mě zarazil, ten si z původního crossoveru nepamatuju, ale to může být dost dobře i věkem. Na aerodynamiku se vůbec v Toyotě zaměřili, kromě kachního ocasu důsledněji zakrytovali podvozek.

Čumák je ve stylu žraloka kladivouna, kdybyste si náhodou nebyli jistí.
Moc toho není, co říkáte? Těch vnějších designových novot. Až jsem si říkal, jestli by nestálo za to odlišit novinku víc, vzhledem k výraznému technickému pokroku.
Uvnitř jsem byl z tohoto pohledu spokojenější, zde se bZX4 posunulo víc. A posunulo se směrem k Lexusu, z luxusnější divize Toyoty si modernizované bZ4X vypůjčilo kompletní uspořádání displeje infotainmentu s úhlopříčkou čtrnáct palců. A hlavně odděleným panelem pro ovládání ventilace, teplotu pak regulujete úplně samostatnými ovladači. Jednoduché, uživatelsky přívětivé, děkuji… a budoucí uživatelé bZ4X budou jistě rádi za „elektromobilní“ navigaci – trasu si tak budete moct naplánovat s ohledem na stav nabití a dostupné nabíječky. Tohle předchůdce neuměl. Velmi důležitý předehřev potom můžete taky nechat na toyotě, aby si jej naplánovala sama (podle té navigace…), nebo funkci aktivujete manuálně. Znovu hodně důležitá novinka.

Ano, takto přístrojový štít skutečně moc nevidíte, ve skutečnosti je to lepší. Infotainment pochází z Lexusu. Intenzitu rekuperace volíte šikovně páčkami pod volantem.
O stavu baterky se pak nejvíce dozvíte ze sedmipalcového displeje pod volantem, pokud na něj tedy uvidíte. Toyota totiž aplikovala podobné řešení jako Peugeot a displej posunula nad malý volant. Naštěstí to neudělala tak nešikovně jako zmíněná francouzská značka, kde já na přístrojový štít v drtivé většině modelů prostě nevidím. Když si sednu tak, jak mám. Jak je bezpečné a pohodlné. Ale to bych zase zbytečně přicházel o zbytky nervů… V bZ4X je to skutečně lepší, volant není tak absurdně malý, a když si sednu, jak chci, větší část přístrojového štítu vidím. Ale proč znovu vymýšlet kolo… no nic, přihrádku před spolujezdcem byste taky hledali marně, když už jsem u těch anomálií. Prý kvůli jednotce klimatizace, jednoduše by se jinak nevešla. U ventilace však Toyota rovněž hlásí pokrok, nová soustava má být o třicet procent menší (a stejně se nevejde, ale prý se zvětšil prostor pro nohy na předních sedačkách) a také o třicet procent úspornější.

V základu se do kufru vejde 452 litrů.
Díky výrazně upravenému vnitřku jsem se v Toyotě bZ4X cítil… jak v tom výše zmíněném lexusu. Hlavně v levnějších toyotách mívám často trochu lacinější pocit z plastů. Z kvality zpracování ne, to si japonská značka hlídá, útulnost už ale řeší o něco míň. U modernizovaného bZ4X však nezanedbala ani tuto oblast.
Podzimní Španělsko spotřebě přálo!
S kolegou Ondrou jsme vyrazili vstříc silnicím v okolí Marbelly se specifikací, která nám měla zajistit nejdelší dojezd – s předokolkou vybavenou větší 73,1kWh baterkou, která by s osmnáctipalcovými koly měla zajistit až 569 km. Připomenu ještě výkon 165 kW. A rovnou si napíšeme i udávanou spotřebu v kombinaci 13,9 až 14,2 kWh.
Od té jsme se vlastně ani moc neodchýlili, s Ondrou jsme jezdili kolem patnácti. Je pravda, že na dálnici jsme toho moc nenajeli, ale zase jsme se na španělských „jedničkách“ v rámci rychlostních limitů vůbec neomezovali.

Já bych asi vybral tu stříbrnou…
A překvapivě intenzivně jsme vyzkoušeli i upravený podvozek, hlavně odpružení. Většinou nadáváme na stav českých silnic, ovšem v okolí Marbelly to byla velmi často divočina jak ještě dál od našich východních hranic. A to rozhodně nejde o nějak chudý kraj, golfová hřiště jsem po několika kilometrech přestal počítat. Tedy, bZ4X zůstává spíš tužší, ale na našich osmnáctkách a ani opravdu velkých nerovnostech netlouklo, neozývaly se žádné rány. Otázkou zůstává, jak to bude na alternativních dvacítkách. Určitě bych zůstal u menšího rozměru, elektrická Toyota sice nemlátí, celkově je však opravdu spíš tvrdší.
Ale řídí se hezky. Chápu, že tohle je hodně vágní hodnocení, nová auta se však chovají tak nějak čím dál tím víc stejně. A když se „řídí hezky“, znamená to hlavně jednoduchý, ale důležitý fakt, že dotyčný vůz řidiče neotravuje. Třeba naladěním chodu brzdového pedálu. Dokola píšu, že mám rád plynulou, „kulatou“ jízdu, když ale sebemenší dotyk na pedál znamená vymlácené zuby, o „hezké jízdě“ se zmínit nemůžu. Toyota bZ4X je nejen v tomto směru nekonfliktní – díky elektřině je tichá (Toyota u modernizované verze zapracovala i na odhlučnění) a jak to tak bývá i svižná. Možná jsem čekal, že silnější verze s výkonem 165 kW bude akcelerovat o kousek živěji, ale i to vlastně krásně zapadá do konceptu „hezky jezdí“.
Pod milion
Jak jsme si napsali, podle jen mírně upraveného vnějšího designu byste to neřekli, ale Toyota bZ4X se proti v mnohém kompromisnímu startu změnila v moderní a konkurenceschopný elektromobil, který se ve verzi s pohonem všech čtyř kol zvládne brodit až půl metru hlubokým potokem. Tuhle informaci jsem vám nemohl zatajit, uznejte! Možná o něco důležitější bude, když vám řeknu, že tepelné čerpadlo dostane v základu každého bZ4X.
K cenám – nejlevněji koupíte tuto elektrickou toyotu v akci od 999 000 Kč (předokolka s menší baterkou), větší akumulátor a silnější elektromotor pak přijde se zvýhodněním minimálně na 1 209 000 Kč, příplatek za čtyřkolku je pouhých pět tisíc.





