Hlavní obsah

Horké novinky Škodovky pod drobnohledem: Co nového přináší modernizovaná Scala a Kamiq a jak jezdí?

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Škoda výrazně modernizovala své kompaktní modely Scala a Kamiq tvořící páteř její nabídky. Jaké změny přesně přináší a o kolik lepší auta se z nich stala, jsme se vydali zjistit na mezinárodní prezentaci ve Frankfurtu nad Mohanem.

Článek

Sourozenecká dvojice hatchbacku Scala a crossoveru Kamiq se od své premiéry v roce 2019 na trhu rychle uchytila – pořídilo si je už přes 670 tisíc zákazníků (ačkoliv výrazně víc jich ulovil módní Kamiq, který se stal druhým nejprodávanějším modelem značky). Po čtyřech letech na trhu však přišel čas na jejich omlazení, které Škodovka pojala (na poměry faceliftů) docela důkladně…

Co je vlastně nového?

Zvenku

Novinky poznáte na první pohled podle upravených předních světel – Scala má místo jednolité LED linky tenčí dvojdílnou, Kamiq si zachoval dělená světla s LED proužkem denního svícení, (dynamickými) blinkry nahoře (ten je nyní tenčí) a modulem potkávacích/dálkových světel pod ním (který je naopak větší). Oba modely mohou být vybaveny neoslňující Matrix LED technikou (za příplatek 18 tisíc) s ještě výkonnějšími dálkovými světly (o 50 % u Scaly a o 40 % u Kamiqu).

Foto: Škoda Auto

Designově se nic radikálně neměnilo, jen přední část prošla mírným osvěžením. Má pomoci hlavně Scale, jejíž prodeje zaostávají za očekáváním.

Kromě toho mají obě novinky upravenou osmihrannou masku a nový nárazník se standardně integrovanými LED mlhovkami. Decentně upravený je také zadní nárazník a grafika zadních světel, která v top variantě mohou mít dynamický blinkr. Záď zdobí nový nápis ŠKODA, také se mírně pozměnila nabídka laků karoserie (po devíti pro oba modely) a designů kol (16" až 18").

Uvnitř

V kabině se můžete těšit na 8" digitální přístrojový štít, který se nyní stal součástí standardní výbavy (na přání může mít větší a konfigurovatelnější 10" displej). Infotainment má v základu 8" dotykový displej (s otočnými ovládacími kolečky) a verze s navigací má kompletně dotykový 9" displej (oba systémy umí bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay, byť základní systém je jen za příplatek), k tomu můžete mít až čtyři USB-C konektory (výkon 45 W) a vylepšený phone box s indukčním nabíjením (15 W s chlazením). Šikovný panel klimatizace je nyní ještě šikovnější, protože má tlačítka na ovládání rychlosti ventilace.

Foto: Škoda Auto

Interiéry obou aut díky novým barvám a materiálům příjemně prokoukly.

Oba modely také přešly na nový styl linií interiéru (Loft, Lodge, Suite a Monte Carlo) s propracovanějším materiálovým a barevným konceptem (sladění čalounění sedadel a palubní desky), takže vám pobyt uvnitř bude dělat větší radost. Při výrobě čalounění (výplně dveří a strop využívající rostlinná vlákna z konopí a kenafu), koberců a podlahy se využívají udržitelné (přírodní a recyklované) materiály.

Škoda také zapracovala na praktičnosti, oba modely tak mají u víka kufru s elektrickým ovládáním nově funkci virtuálního pedálu (k otevření tak stačí gesto nohou pod nárazníkem, což se hodí, když máte plné ruce), vzadu ve středovém tunelu je nová vyjímatelná přihrádka s pružným držákem nápojů a na zadní straně opěradel předních sedaček také najdete šikovné kapsy na telefon.

Foto: Škoda Auto

Pár praktických maličkostí se vždycky hodí.

Pod kapotou

Nebojte se, žádná elektrifikace (ani částečná) se nekoná! Nabídka motorizací se opticky nezměnila (1,0 TSI, 1.5 TSI), ale všechny pohonné jednotky jsou nyní k dispozici v nejnovější generaci evo2 s vylepšenou hardwarovou (hlavně filtr pevných částic nesmí chybět) i softwarovou částí pro ještě úspornější provoz (a nižší emise).

VýkonTočivý momentPřevodovka
1.0 TSI evo270 kW / 95 k175 Nmmanuální, 5 st
1.0 TSI evo285 kW / 115 k200 Nmmanuální, 6 st
1.0 TSI evo285 kW / 115 k200 NmDSG 7 st
1.5 TSI ACT+ evo2110 kW / 150 k250 Nmmanuální, 6 st
1.5 TSI ACT+ evo2110 kW / 150 k250 NmDSG 7 st

Na úpravách vydělal především silnější litrový tříválec, který si polepšil o 4 kW (nyní má 85 kW) - navíc svůj maximální výkon podává o 500 ot./min níž a v širším spektru, širší je i rozsah maximálního zátahu 200 Nm.

Čtyřválec má zase vylepšené aktivní vypínání válců (ACT+), které funguje v širším rozsahu podmínek, a automatické odpojování i opětovné připojování prostřední dvojice válců by nyní mělo být ještě hladší.

Jak jezdí?

Pochopitelně prakticky stejně jako dřív, protože na naladění podvozku inženýři nesahali, ale ono to ani nebylo nijak zvlášť potřeba, obě auta totiž jezdí na kompakty moc pěkně – stabilně a sympaticky lehkonoze a přitom pohodlně a bezpečně. Mechanické změny se příliš nedotkly ani pohonu, u převodovek se jen mírně učesaly převodové poměry a motory také nemají zásadně odlišný charakter.

Foto: Škoda Auto

Oba kompakty jezdí moc příjemně a snadno a přirozeně se řídí.

Silnější litrový tříválec 1.0 TSI (85 kW, ten slabší nebyl součástí testovací flotily) je o chlup vychovanější a ochotněji se sbírá z nízkých otáček, ale stejně potřebuje vytočit nad dva tisíce a to nejlepší ze sebe vydává až v poslední třetině otáčkoměru za nadšeného vrčení.

Čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) by zase mohl vyučovat kultivovanost (odpojování a připojování dvojice válců si vážně prakticky nevšimnete) a jeho největší výhodou je silný zátah ve středních otáčkách, nahoře se už spíš trápí.

1.0 TSI (85 kW) tedy není jen volbou šetřílků, ale také potěší nadšené řidiče, protože s lehčím motorem v přídi obě auta moc hezky jezdí. Rovněž si moc dobře rozumí s manuální i automatickou převodovkou, takže volte dle chuti. Čtyřválec bude dávat nejvíc smyslu těm, kteří tříhrnky nemohou vystát a za tišší a hladší chod si rádi připlatí. A to včetně převodovky, protože s DSG působil motor výrazně spokojeněji, manuál měl „lepivou“ spojku a méně uspokojivý chod páky.

Kolik stojí?

Ceník obou modelů je už dávno veřejný a opticky nevypadá špatně, za úplně základní Scalu (1.0 TSI 70 kW ve výbavě Selection) totiž dáte jen 459 900 Kč (silnější motor s 85 kW je o 20 tisíc dražší). Jenže musíte překousnout třeba plechová kola, manuální klimatizaci nebo plastový volant (ostatní věci řešit jdou, žádný kožený paket si už ale nepřikoupíte), což je u auta za téměř půl milionu docela ostuda.

1.0 TSI 70 kW1.0 TSI 85 kW1.5 TSI 110 kW
Selection459 900 Kč479 900 Kč-
Top Selection-519 900 Kč559 900 Kč
Monte Carlo-559 900 Kč599 900 Kč
First Edition-599 900 Kč679 900 Kč (jen DSG)

Za převodovku DSG se u motorů 1.0 TSI 85 kW a 1.5 TSI 110 kW připlácí +40 000 Kč, ceny Kamiqu +20 000 Kč.

Daleko větší smysl tak dává připlatit si za 40 tisíc vyšší výbavu Top Selection (litá kola, Climatronic a kožený paket, k tomu dešťový senzor a samozatmavovací zrcátko, ambientní osvětlení, bezdrátové zrcadlení telefonu spolu s indukčním nabíjením, protažené sklo pátých dveří u Scaly a mnoho dalšího), kterou ale seženete pouze se silnější motorem, a rázem je to 519 900 Kč. Další lákavé položky koupíte ve výhodných balíčcích, což je pro část zákazníků výhoda, pro jiné spíš naopak. Za cca 550 tisíc ale můžete mít moc pěkně vybavenou Scalu.

Reklama

Načítám