Hlavní obsah

Sportovní krasavec poháněný elektřinou: S Alpine A390 si užijete víc zábavy, než byste čekali

Foto: Alpine

Na zakroucených silničkách kolem španělské Malagy jsme mohli poprvé vyzkoušet Alpine A390, horkou novinku od francouzské sportovně-prémiové značky. A přestože je čistě elektrická, užili jsme si s ní víc zábavy, než jsme čekali!

Článek

Návrat značky Alpine byl skutečně velkolepý. Dvoumístné kupé A110 totiž patří k tomu nejlepšímu, co si dnes mezi sportovními auty můžete pořídit. Je zábavně obratné a hravé, je rychlé tak akorát, abyste ho mohli vymačkat jako citron i bez závodní licence, je kompaktní, takže si ho můžete užít i na té nejzapadlejší okresce, a tak krásné, že se do něj zamilujete hned na první pohled. A nový elektrický crossover A390 s ním má překvapivě společného mnohem víc, než jen tu ikonickou modrou barvu…

Jen se podívejte na tu ladnou siluetu, která jako by A110 z oka vypadla (jen je o patro výš). Inspiraci uvidíte i v detailech, jako je čtyřoká maska (v modernějším podání), tvar kapoty (s funkčním průduchem zlepšujícím aerodynamiku), tvar C-sloupku nebo bezrámové zadní okno. Díky tomu vypadá A390 hodnotně a sexy, na rozdíl od jiných crossoverových beztvarých blobů, kterých jsou dnes plné silnice.

Foto: Alpine

Podobnost A390 s A110 je čistě záměrná.

Důležitější ale je, že A390 jako A110 taky jezdí! Přestože jde o úplně jiný druh pohonu a jiný druh auta, novinka si zachovala to správné Alpine DNA. Vděčí za to až překvapivě měkkému podvozku, který se v zatáčkách mírně naklání, takže můžete pracovat s přenosy hmoty a využívat hybnost ve váš prospěch – přesně jako u základní A110. Nabrzdíte si do zatáčky, auto se nahrne do předu, rychlým řízením zatočíte, hmota se přenese na vnější přední kolo, a pak už stačí přidávat plyn, kdy se do hry zapojí zadek a pomůže utáhnout stopu na výjezdu klidně až do mírného driftu.

Foto: Alpine

Na točité okresce je A390 až nečekaně přizpůsobivá a hravá.

To umožňuje nejen vypínatelné ESP (vypnuto tady znamená opravdu vypnuto, i když elektronické systémy vám v režimu Sport i Track nenuceně pomáhají bavit se, a přitom mít auto pod kontrolou), ale především pohon se třemi elektromotory. Ten na přední nápravě vytváří pohon všech čtyř kol, dva elektromotory na zadní zase realizují vektorování točivého momentu (přenos z jedné strany na druhou je možná v poměru 0:100 až 100:0 a změní se za pouhých 20 ms). V zatáčce si tak díky přidávání a ubírání plynu můžete efektivně hrát se stopou, a přitom využívat maximum trakce jako u samosvorného diferenciálu (jenže s mnohem rychlejšími reakcemi elektronické vazby).

Foto: Alpine

Rychlost nechybí už základní 400koňové verzi, k dispozici je navíc ještě silnější 470koňové GTS. Podvozkově jsou však obě verze stejné.

Funguje to báječně a A390 je vážně radost řídit. Poslouchá na slovo a nechá se naprosto přesně vést, působí lehkonoze a hravě, i když zcela bezpečně, a 400 koní základní verze A390 GT je tak akorát, abyste se na okresce bavili bez provinilého pocitu. A kdyby vám to nestačilo, na začátku příštího roku dorazí ještě silnější verze GTS s výkonem 470 koní, která bude ještě víc vzrušující.

A390A390 GTS
Motor3x elektromotor (1 vpředu, 2 vzadu)
Výkon295 kW (400 k)345 kW (470 k)
Točivý moment661 Nm824 Nm
Pohonvšech čtyř kol
Akcelerace 0-100 km/h4,8 s3,9 s
Maximální rychlost200 km/h220 km/h
Hmotnost2 124 kg2 121 kg
Dojezd503 – 557 km
Kapacita baterie89 kWh
Nabíjení150 kW190 kW
Rozměry (d x š x v)4 615 x 1 885 x 1 525 mm
Rozvor2 708 mm
Objem kufru532 l

Jen jestli nebude už zbytečně moc rychlá. I s těmi 400 koňmi můžete houpavý podvozek přivést na některých nerovnostech (velkých zvlněních typických pro oblast Španělska, kde jsme A390 testovali) do úzkých. Na druhou stranu takový povrch české silnice nemají a díry nebo rolety, na které u nás narazíte častěji, zvládá A390 s grácií.

Foto: Alpine

Architektura kabiny je podobná Renaultu Scenic, ale to není vůbec špatně. Ověřená kombinace infosystému na 12palcovém přístrojovém štítu a 12palcovém dotykovém infotainmentu funguje perfektně, kvalita materiálů a zpracování je o stupeň lepší, jak se na prémiový produkt sluší a patří.

Vlastně ten pohodlný podvozek z něj dělá naprosto skvělé auto pro každodenní popojíždění. Při běžném tempu je A390 komfortní, hladké, nenáročné a skvěle odhlučněné, abyste si mohli užívat brilantní zvuk hi-fi Devialet. To je francouzská značka profi audia a v Alpine jsou právem hrdí, že ji mají na palubě, protože úplně celý A390 je tak vyrobený ve Francii z francouzských komponent (ano, včetně baterií).

Svezení s A390 jsme si tak až překvapivě hodně užili. Čekali jsme, že elektrický crossover bude tak trochu cynickým marketingovým cvičením, jenže všichni od Alpine si dali sakra záležet, aby si zachoval DNA značky, které cítíte z A110 (ostatně obě auta jsou na testovací trati Alpine stejně rychlá). Hlavně za jeho volantem cítíte tu správnou radost z řízení, abyste si svou oblíbenou okresku mohli naplno užít. Nevěříte? Dobře děláte! Nejlepší totiž bude, když půjdete a svezete se, ať to zažijete na vlastní kůži. A máte pak na tváři stejný rohlík úsměvu, jako teď my.

Oficiální české ceny ještě nebyly oznámeny, ale až Alpine A390 přijde na přelomu roku na trh, mělo by stát ekvivalent 67 500 eur včetně DPH (v přepočtu 1,64 milionu korun). Později dorazí také silnější A390 GTS a ta vyjde na 78 000 eur (1,9 milionu korun).

Související témata:
Alpine A390
Načítám