Článek
Zájem o ojetá auta roste. Počet ojetin prodaných na českém trhu v září v meziročním srovnání vzrostl o 1,5 %, v absolutních číslech o 1 047 kusů. Bylo to také prodejně nejsilnější září v historii trhu ojetých aut v tuzemsku, nového majitele našlo 71 016 aut (vloni jich bylo 69 969, předloni 69 239 a před třemi lety, v roce 2022, dokonce o 6 500 aut méně).
Ve srovnání s rekordním letošním srpnem však počet prodaných vozů klesl o 2,3 %, tedy o 1 643 kusů. Vyplývá to z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ojetiny zlevnily, ale pořád jsou dražší než loni
„Rekordní srpnové prodeje naznačily, že každoročně nejsilnější prodejní sezona začala letos dřív, protože lidé prostě auta obměňovat potřebují. Je pak logické, že po počátečním boomu se prodeje stabilizují. Prozákaznickou výhodou je pozastavení růstu cen, ty meziměsíčně poklesly o 2,5 % na průměr necelých 299 tisíc korun, čímž poprvé od dubna 2025 spadly pod třísettisícovou hranici,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Přesto jsou ceny stále o něco vyšší než v loňském roce a například ve srovnání se zářím 2024 je cena průměrné ojetiny vyšší o 8 %. Navíc to nevypadá, že by ceny měly více klesnout, neboť stále rostou ceny nových aut hlavně kvůli ukončení výroby levnějších vozů s nehybridními spalovacími motory. I nástup elektromobilů ovlivňuje trh s ojetými vozy.
Mezi prodanými ojetými auty vedly diesely s podílem 50,4 %, jejich podíl však dlouhodobě klesá (v loňském roce byl 53 %). Diesely totiž v mnoha moderních autech už vůbec nejsou. Posilují také elektromobily, kterých se v září prodalo 1 264 a mají už 1,8% podíl na trhu. Přitom před rokem byly zhruba na jednoprocentním podílu. Na full-hybridy a plug-in hybridy připadají dvě procenta trhu.
Číňané táhnou i mezi ojetinami
Roste prý i zájem o automobily vyráběné v Číně. Důvodů může být několik, ať už je to zajímavá cena anebo prostě jen touha vyzkoušet si něco jiného. „Začínáme prodávat značky, které v České republice dosud nepůsobily. Zájemci se tak mohou dostat k netradičním, zajímavým a jinak nedostupným vozům,“ říká Eldar Vagabov, ředitel pro inovace AURES Holdings.
Také k tomu přidává několik zajímavých čísel: „Za tři čtvrtletí letošního roku jsme prodali 451 vozů čínských značek, více než dvojnásobek toho, co loni za celý rok. Za čínské přitom považujeme vozy od čínských značek, tedy nikoliv například Teslu Model 3, BMW iX3, Volvo S90 nebo Hondu CR-V, které se v Číně pro evropský trh vyrábějí. Hlavním tahounem prodejů jsou zatím vozy MG, ale další značky rychle přibývají,“ shrnuje.