Hlavní obsah

Zraje jako víno: Subaru XV potěší tradicionalisty i nadšené řidiče

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kompaktní SUV Subaru XV loni oslavilo desáté výročí a pomalu se chystá výměna stráží. Ale než současné XV půjde definitivně k ledu, máme jedinečnou příležitost se naposledy svézt. A věřte, že šetřit ho nebudeme…

Článek

Trefování apexů je zábava, ze které nadšený řidič nikdy nevyroste. Přisvištím k zatáčce, nabrzdím si, zamířím volantem na vrchol zatáčky a při průjezdu obloukem si ještě hraju plynem se stopou, pak tomu naložím a užívám si výjezd pod plynem. Následujícím esíčkem proklouznu jen s malým pohybem předloktím na jednu a druhou stranu a do další rychlé zatáčky už ani nebrzdím, jen tak ťuknu do brzdového pedálu, aby se auto usadilo na tlumičích a zakouslo se do stopy… a na výjezdu mám úsměv od ucha k uchu!

Foto: Lukáš Kukla

Za volantem XV neminete ani jeden apex.

A nejlepší na tom je, že na prostou radost z řízení nepotřebujete sporťák s výkonem mnoha stovek koní – vlastně vám stačí docela obyčejné SUV jako Subaru XV. Vlastně ne, obyčejné určitě není. Sice velikostně spadá do kategorie módních crossoverů, ale Subaru ho podle své tradice vybavilo poctivým pohonem všech čtyř kol podporujícím solidní světlou výšku 220 mm (o krátkých převisech ani nemluvě), která zahanbí i některé terénní drsňáky. Také máte k dispozici off-roadový režim X-Mode (nastavuje elektroniku a umí i řídit rychlost při sjezdu), takže se vážně nemusíte bát sjet z asfaltu a vrhnout se do terénního dobrodružství (o překonávání obrubníků a tramvajových pásů ani nemluvě).

Na silnici ale XV válí ještě lépe. Famózní podvozek působí naprosto jistým dojmem (což podporuje tuhá karoserie a nízké těžiště dané plochým motorem), přitom má spoustu poddajnosti, aby zvládl i horší povrchy. Díky tomu se také trochu naklání a mírně se vám vrtí pod zadkem, to, abyste perfektně cítili přenosy hmoty a mohli s nimi při jízdě pracovat. Spolu s lehkým, ale přesným řízením tak můžete být skutečně precizní, a přitom si s autem pohrávat, jste zkrátka jako řidič vtažen do hry. Subaru prostě odmítá stavět nudná auta – a nemusí to být jen STi nebo BRZ.

Foto: Lukáš Kukla

Je skutečná radost prohánět ho po asfaltu.

Elektrifikovaný pohon kombinovaný s CVT převodovkou samozřejmě tolik nadějí nebudí, ale věřte, že zábavu nekazí. Čtyřválcový boxer pod kapotou má typicky brumlavý zvuk a nečekaně rychlý prvotní zátah (to právě díky chytré převodovce a šikovnému elektrickému dopingu, navíc si můžete přepnout na ostřejší mapu motoru). Pod plynem umí převodovka také přepnout na řazení virtuálních kvaltů, takže vám akcelerace přijde přirozená. Když plyn povolíte, auto se uvolní a motor ztiší, jak ho převodovka drží v nižších otáčkách – a občas se i za jízdy úplně vypne, to, když přijde ke slovu elektrifikace šetřící palivo (ve finále jezdíte za plus minus osm litrů). XV je prostě moc příjemné auto, ať jedete svižně, nebo se jen loudáte.

Proč e-Boxer?

Když Subaru přemýšlelo, jak elektrifikovat svůj proslulý boxer, rozhodli se pro zlatou střední cestu. Technicky jde o mild-hybridní pohon (kompaktní, lehký a nepříliš drahý), ale neobvykle výkonný, takže dokáže přímo pohánět kola i na delší vzdálenosti. Hybridní (HEV) nebo plug-in hybridní (PHEV) pohon by byl už moc drahý, rozměrný a těžký, takhle mají elektrifikovaná Subaru zachovaný objem kufru, charakter motoru i potřebnou tažnou sílu.

Foto: Lukáš Kukla

Typický boxer Subaru má mírný elektrický doping, který mu dodává sílu a šetří palivo.

O to smutnější je, že se s ním musím rozloučit. XV totiž kroutí na trhu už jedenáctou sezonu, i když ten věk byste mu asi netipli – design pořád vypadá svěže a průběžné modernizace ho udržují na moderní úrovni. Pravda, do interiéru už se zub času zakousl, ale přesto tu najdete všechno potřebné: dotykový infotainment je jednoduchý, ale přehledný a umí Android Auto i Apple CarPlay, bezpečnostní systém EyeSight vám kryje záda a usnadňuje řízení. Řada zákazníků pak jistě ocení trochu oldschool přístup a šikovná fyzická tlačítka včetně panelu klimatizace.

Foto: Lukáš Kukla

Na interiéru je věk XV už docela znát. Na druhou stranu v dnešní digitalizované době udělají tlačítka některým řidičům radost.

Nástupce Crosstrek chystaný na přelom roku 2023/24 už totiž bude mít interiér digitalizovanější a tlačítek ubyde (podobně jako u současného OutbackuForesteru). Také lze očekávat, že přísnější emisní normy přidusí jeho motor a s nenáročnou šestnáctistovkou se pro něj zatím nepočítá. A je rovněž otázka, kolik bude stát…

Máte tak jedinečnou příležitost koupit si posledního mohykána od Subaru, současné XV, po zásluze nejprodávanější model značky na evropském trhu. I přes svůj pokročilý věk má pořád hodně co nabídnout nejen z praktického pohledu běžného uživatele, ale také umí potěšit nadšené řidiče. Subaru XV prostě není obyčejné SUV, XV vás bude bavit!

České Subaru si stihlo udělat zásoby modelu XV, takže když se na něj dojdete podívat do showroomu, neodejdete se prázdnou. Základní šestnáctistovka začíná už na částce 695 000 Kč, dvoulitrový e-Boxer pak startuje na cenovce 855 000 Kč. Je to, pravda, víc než u srovnatelné konkurence, ale všechna XV jsou vybavená automatem a čtyřkolkou a v základní výbavě kromě spousty vychytávek najdete především řidičskou zábavu a mechanickou odolnost.

Technické údaje
Motorčtyřválcový boxer uložený vpředu podél + mild-hybridní ústrojí
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min. + 16,7 k elektromotoru
Točivý moment194 Nm při 4 000 ot./min. + 66 Nm elektromotoru
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 628 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,7 s
Maximální rychlost193 km/h
Spotřeba (kombinace)7,9 l/100 km/h
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky225/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 485/1 800/1 595 mm
Rozvor2 665 mm
Objem zavazadlového prostoru340 l

Reklama

Načítám