Hlavní obsah

Žádná rozmařilost do Pařížské. Audi RS Q8 je skvěle fungující auto

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Audi RS Q8, nabubřele vypadající velké SUV s obrovskými koly, 600koňovým osmiválcem a základní cenou 3,5 milionu korun, by se dalo snadno odsoudit jako zbytečná rozmařilost pro masáž ega nebo ukázka sociálního statusu. Jenže tohle auto je mnohem víc. A třeba v Pařížské ulici by ho byla vysloveně škoda.

Článek

Prvním důvodem je už zmíněný výkon 600 koní (441 kW), který zajišťuje zážehový čtyřlitrový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Motor je to parádní, pocitově neutahatelný, protože spoustu síly dokáže naservírovat v téměř celém otáčkovém spektru. Prostě šlápnete na plyn a tohle velké, více než 2,3 tuny vážící SUV vás přišpendlí k sedačce a okamžitě zrychlí (po přidání se dostaví jen maličká prodleva, skoro neznatelná), dokud zase nepovolíte – třeba když se leknete při pohledu na rychloměr.

Schopnosti pohonné jednotky jsou jednoduše ohromující, takže čísla na digitální přístrojovce rostou až nebezpečným způsobem – i v trojciferném ranku. RS Q8 ostatně dokáže akcelerovat z klidu na stovku za 3,8 sekundy a za dalších 8 sekund už letí dvoustovkou. V jednu chvíli jedete 80 km/h, za momentík už valíte nelegálním tempem. Šílenost, vážně…

Ale občas užitečná. Díky brutálnímu zátahu bi-turbo osmiválce totiž při předjíždění s nadsázkou řečeno nemusíte moc řešit protisměr. Stačí vám jen kousek volného prostoru, po vyhození směrovky a vybočení jste zase hned ve svém.

Skvělý dojem z motoru nedusí ani osmistupňová automatická převodovka, která řadí logicky, rychle a hladce. Její chování se samozřejmě mění v závislosti na nastaveném režimu. V módu Efficiency chce osmiválec držet v nižších otáčkách, ve sportovním nastavení se nebrání ponechat ho v otáčkách vyšších. A nechybí možnost manuálního řazení.

Foto: Lukáš Kukla

600koňový osmiválec nemá s 2,3 tuny vážícím SUV zas tak moc práce.

Snad jedinou drobnou výtku v souvislosti s pohonným ústrojím tak mám ke zvuku, který by v ostrých set-upech mohl být výraznější. Takhle - špatný není, zvlášť pod zátěží v otáčkách RS Q8 vydává takový hutný a zlověstný hluk (jako by v dálce hřměla bouřka), ale uměl bych si představit něco zajímavějšího.

Při normálním zacházení, když RS Q8 budete používat jako standardní „civilní“ SUV, je motor sympaticky kultivovaný. A to samé platí o celém autě, které těší výborně odhlučněným interiérem (i přes přítomnost bezrámových oken) a až překvapivě pohodlným podvozkem, který velmi dobře tlumí a filtruje veškeré nerovnosti. Vypořádá se dokonce s přítomností 23palcových kol obutých do pneumatik o rozměru 295/35. Tohle překoňované „es-ú-véčko“ je tak krásně použitelné každý den.

Fantastická kultivovanost ale současně znamená, že RS Q8 občas dokonale maskuje tempo, takže se můžete snadno dostat daleko za rychlostní limit, aniž byste se o to vyloženě snažili. I při dálniční stotřicítce vůz působí, jako by se coural.

Osmiválec, vybavený 48voltovým mild-hybridním systémem, také umí vypínat čtyři válce a plachtit. To má pozitivní vliv na spotřebu, která, když na motor nebudete tlačit, se může pohybovat mezi 11 a 12 litry na 100 kilometrů. Ve městě už to bylo horší, v Praze palubní počítač ukazoval 19,4 l/100 km. A to se – opakuji – bavíme o běžném zacházení, žádné divočině. S tou samozřejmě spotřeba roste. A snadno se dostane vysoko nad 20 l/100 km.

Rychlé nejen v přímce

Že je Audi RS Q8 rychlé v přímce, jsme si už řekli. Vzhledem k parametrům dvěma turbodmychadly přeplňovaného osmiválce se ostatně snad ani nic jiného očekávat nedalo. Jak si ale vede v zatáčkách?

No… nepochopitelně. Nepochopitelně dobře.

Foto: Lukáš Kukla

Audi RS Q8 umí být kultivované i překvapivě ostré.

Testovaný exemplář RS Q8 se mohl opřít o úžasnou přilnavost obrovských pneumatik, skvělou trakci pohonu všech kol a sofistikovaný pneumatický podvozek. Navíc mu pomáhaly systém natáčení kol zadní nápravy, aktivní stabilizátory a sportovní zadní diferenciál, který variabilně rozděluje hnací sílu mezi jednotlivá zadní kola.

Tahle výbava jako by 2,3 tuny vážící SUV zbavila možná několika stovek kilogramů a současně ho zmenšila. Audi se na tak velké auto neuvěřitelně lehce vrhá do zatáček, ochotně poslouchá vcelku strmé i přesné řízení, nečekaně hbitě mění směr a sveřepě se drží vybrané stopy. V oblouku je pak cítit, jak diferenciál vzadu posílá více hnací síly na vnější, více zatížené kolo, čímž příď vozu tlačí pěkně „dovnitř“. I proto mě vyloženě překvapilo, jak bezohledně mohu RS Q8 „zahazovat“ do zatáček, aniž bych se blížil limitům jejích schopností.

Ostrá jízda v tomto SUV je proto docela zvláštní zážitek. Za volantem vnímáte kvůli pohledu přes velkou kapotu a širokému interiéru jeho rozložitost. A protože sedíte poměrně vysoko nad zemí, působí na vaše tělo fyzikální síly výrazněji než v „normálním“ autě.

Foto: Lukáš Kukla

Sedačky jsou hlavně pohodlné, hodily by se výraznější bočnice.

Sedačky navíc nevynikají bočním vedením, takže trup při prudkých změnách směru mezi bočnicemi docela cestuje. Subjektivně se tak v určité chvíli dostaví pocit, že už to možná přeháníte. Bude to ale jen dojem, samotné auto pojede naprosto suverénně a zatočí bez námahy tam, kam chcete. Hranice má totiž mnohem dál.

Pochválit bych chtěl ještě brzdy, v případě našeho kousku příplatkové karbon-keramické. Jsou jednoduše výborné, mají skvělý účinek, hezky se dávkují a působily trvanlivě.

Klasika od Audi

Uvnitř se verze RS od standardní Q8 liší několika sportovně-stylovými detaily, příjemnou novinku představuje zejména tlačítko RS Mode na volantu umožňující rychlé přepnutí do jednoho ze dvou konfigurovatelných jízdních režimů.

Jinak je to klasika - na palubní desce najdeme dva displeje pod sebou a digitální přístrojový panel, použité materiály působí hodnotně, špatná není ani ergonomie a řešení ovládání. Potěší také bohatá výbava. Vzhledem k rozměrům asi nepřekvapí spousta prostoru vpředu i vzadu, kufr má objem 605 litrů.

Zcela na rovinu, RS Q8 považuji za obdivuhodnou ukázku toho, co Audi dnes dokáže. Ano, 600koňové velké SUV pořád považuji za tak trochu zbytečnost, ale současně rád uznávám, že je docela okouzlující. Tohle je opravdu skvěle fungující auto.

A cena? Určitě nečekáte, že vrcholné provedení vlajkového SUV značky Audi bude laciné. To fakt není, cena startuje na částce 3 468 900 Kč. Když si ale vyberete ještě nějaké příplatky, snadno se přiblížíte pěti milionům korun.

Technické údaje
Motorzážehový vidlicový osmiválec, dvě turbodmychadla, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon441 kW (600 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment800 Nm při 2 200 - 4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 390 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,8 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)12,1 l/100 km
Objem palivové nádrže85 l
Kola a pneumatiky295/35 ZR23
Rozměry (délka/šířka/výška)5 012/1 998/1 694 mm
Rozvor2 998 mm
Objem zavazadlového prostoru605 l
Související témata:
Audi RS Q8
Načítám