Hlavní obsah

Větší, praktičtější, modernější. Nový Opel Grandland se povedl. A jako hybrid s tříválcem jezdí za málo

Foto: Lukáš Kukla

Druhá generace Opelu Grandland představuje ve srovnání s předchůdcem velký posun už při pouhém nahlédnutí do základních technických dat. Jak ale působí naživo? A jak se s ním jezdí?

Článek

Asi nejdůležitější mezigenerační změnou je podstatné protažení karoserie, Grandland ve srovnání s předchůdcem narostl o 173 milimetrů na 4 650 mm. S tím samozřejmě souvisí také prodloužení rozvoru, a to o 120 mm na 2 675.

Vlajková loď Opelu tak v nové generaci sebevědomě nakukuje do rajónu třeba Škody Kodiaq. Na rozdíl od českého SUV však Grandland není k dispozici se sedmi sedadly.

Přesto ze štědřejších rozměrů interiér pochopitelně těží i tak, především cestující na zadních sedačkách si nyní užijí opravdu hodně místa – a nejen na nohy, ale i nad hlavou. Grandland k tomu přidává zajímavý kufr o objemu 550 litrů, vybavený šikovným dvojitým dnem. Po sklopení opěradel zadních sedadel pak vůz pobere až 1 645 litrů.

Skvělé navíc je, že opěradla jsou dělena v poměru 40:20:40, takže dovnitř klidně naskládáte třeba lyže a k nim čtyři dospělé cestující. Pasažéry pak jistě potěší i velké množství odkládacích prostor v kabině, jejichž celkový objem dosahuje 36 litrů.

Prostorný a pohodlný

Po usednutí za volant mě okamžitě zaujaly dvě věci - sezení a provedení palubní desky. Opel už dlouhé roky nabízí velice pohodlná sedadla s AGR certifikací, Grandland v tomto ohledu nepředstavuje výjimku. Sedačky jsou jednoduše skvělé a mimořádně pohodlné, navíc mohou být za příplatek vybaveny nejen vyhříváním, ale i odvětráváním a masážní funkcí – ta je mimochodem velice příjemná.

Foto: Lukáš Kukla

Testovaný kousek byl vybaven skvělými předními sedadly s AGR certifikací.

Na palubní desce se mi líbí její poměrně jednoduchý tvar se středovým panelem natočeným k řidiči. Digitální přístrojovka možná vypadá na první pohled malá - má sice 10palcovou úhlopříčku, ale je to taková úzká „nudle“. V praxi však tohle řešení funguje dobře, panel je hezky čitelný a přehledný. V testovaném autě ho navíc doplňoval parádní head-up displej schopný promítat na čelní sklo spoustu užitečných informací.

„Tvar nudle“ dostala i širokoúhlá obrazovka infotainmentu, jež má ve zkoušené výbavě GS 16palcovou úhlopříčku. Systém na ní běhající nabízí přehledné prostředí a svižný chod. Oceňuji, že dotykový displej doplňují fyzické ovladače, které výrazně usnadňují ovládání. Pochválit chci také zpracování i výběr materiálů, to také přispívá k tomu, že Grandland uvnitř poskytuje příjemné prostředí.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér nabízí poměrně jednoduše tvarovanou palubní desku, středový panel orientovaný na řidiče, slušnou ergonomii a řadu odkládacích prostor.

Další interesantní novinkou druhé generace jsou pokročilé světlomety Intelli-Lux HD s Matrix LED technikou. Každá přední lampa využívá 25 600 diod, což dohromady znamená přes 51 tisíc pixelů pro osvícení vozovky před vámi. Světla svítí úžasně, navíc samozřejmě dokážou automaticky „vystínit“ vozy před vámi, abyste je neoslňovali a současně nepřišli o osvícení prostoru okolo, dále dokážou suplovat funkci tradičních mlhovek nebo upravovat světelný kužel podle dat z navigace.

Jen s tříválcem?

Druhá generace Opelu Grandland se aktuálně prodává se třemi typy pohonného ústrojí. K dispozici jsou dvě plně elektrické verze (provedení Ultimate 4×4 se dvěma elektromotory je mimochodem jedinou možností, jak mít tohle SUV s pohonem všech kol), pak plug-in hybrid s možností externího nabíjení a nakonec testovaný hybrid s označením Hybrid 1.2 TURBO.

Ten využívá techniku známou z mnoha vozů koncernu Stellantis. Jeho základem je turbodmychadlem přeplňovaný 1,2litrový tříválec, poskytující nejvyšší výkon 100 kW a maximální točivý moment 230 Nm, doplněný navíc o elektromotor s 21 kW, který je uložen ve skříni šestistupňové automatické dvouspojkové převodovky. Systémový výkon dosahuje 107 kW, tedy 145 koní. Další důležitou součástí pohonu pak je ještě 48V baterie o užitečné kapacitě 0,432 kWh.

Foto: Lukáš Kukla

Mezigenerační nárůst rozměrů se pozitivně projevuje na zadních sedadlech, kde je spousta místa. Přestože se Grandland délkou blíží třeba Škodě Kodiaq, možnost třetí řady sedaček nenabízí.

Opel se díky tomu umí pohybovat výhradně na elektřinu, i když nikoli v takovém rozsahu jako klasické full-hybridy, například ty od Toyoty. Tady se spalovák odpojuje zejména při nízkém zatížení nebo při plachtění.

Hlavní úlohou elektromotoru je pomáhat tříválci během akcelerace. Díky okamžitému nástupu částečně eliminuje prodlevu turbodmychadla, čímž zjednodušeně řečeno celkově zlepšuje reakci vozu na plyn. A je to fakt znát, malý tříválec se díky elektrické asistenci lépe sbírá především z nižších otáček. Hybridní grandland díky tomu působí sympaticky hbitě a pružně (hlavně v nižších rychlostech a ve městě), přestože jinak nejde o vyloženě rychlé auto. Pro běžné cestování s dobře promyšlenými předjížděcími manévry jeho výkon ale naprosto dostačuje.

Foto: Lukáš Kukla

A takhle vypadá kufr. Všimněte si dlouhé i široké ložné plochy, šikovné je dělení opěradel zadních sedadel v poměru 40:20:40.

Pochválit musím kultivovanost elektrifikovaného pohonu. Zatímco v některých vozech koncernu Stellantis vybavených stejnou technikou hybrid někdy při přepínání pohonů působí trochu „trhaně“, hrubě a je občas i docela hlučný, v Grandlandu se chová mnohem vybraněji. A platí to jak pro hladké připojování spalovacího motoru, tak pro takřka neznatelné řazení převodovky. Tříválec zřetelně uslyšíte, jen když mu šlápnete na krk a vyženete ho do vyšších otáček.

A spotřeba? Po týdenním testu, který jako vždy zahrnoval rozmanité způsoby používání (města, kolony, okresky, dálnice…) jsem tohle poměrně velké SUV vracel s pěkným průměrem 6,1 l/100 km.

K uhlazenému pohonnému ústrojí se skvěle hodí komfortní podvozek, doplněný o výborně odhlučněnou kabinu. Grandland hezky tlumí a filtruje nerovnosti, od kol do interiéru nepronikají skoro žádné pazvuky – ať jde o dusot kol, odvalování pneumatik nebo třeba bouchání na nerovnostech. Opelu se navíc povedlo podvozek naladit dobře i s ohledem na ovladatelnost. Grandland docela ochotně poslouchá pokyny od řízení s příjemně naladěným posilovačem a v obloucích se moc nenaklání.

Opel Grandland druhé generace představuje sympatické SUV, které svého předchůdce překonává v mnoha důležitých disciplínách - je prostornější, praktičtější, lépe vybavený a celkově výrazně modernější. Já osobně si cením toho, že výrobce to se zmíněnou modernizací nepřehnal a svou vlajkovou loď vylepšil hlavně v užitečných a důležitých věcech. Vypíchnout znovu musím například pokročilé světlomety, parádní sedačky, povedený infotainment nebo výborné odhlučnění interiéru.

Jinak Grandland zůstává „normálním autem“ v dobrém slova smyslu – a to hlavně díky rozumné ergonomii, která těží z přítomnosti fyzických ovladačů. Hybridní provedení pak potěší především slušnou spotřebou.

Jen mě trochu mrzí, že Opel nenabízí více motorizací. Svými schopnostmi by si snad zasloužil ještě něco víc než jen tříválcový hybrid (přestože není špatný), plug-in hybrid a dvě elektrické verze.

Testovaná varianta Hybrid 1.2 TURBO v této „konkurenci“ samozřejmě představuje nejdostupnější volbu, cena startuje na akčních 749 990 Kč. Naše provedení GS pak začíná na 799 990 Kč, nejvyšší výbava Ultimate stojí nejméně 869 990 Kč. Pro srovnání, plug-in hybrid startuje na 979 990 Kč, elektromobil na 1 059 990 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový řadový tříválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 199 cm³
Výkon100 kW (136 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min.
Elektromotor21 kW (28 k)
Systémový výkon107 kW (145 k)
Převodovkaautomatická, dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 600 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,2 s
Maximální rychlost202 km/h
Spotřeba WLTP (kombinace)5,4 - 5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky225/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 650/1 905/1 665 mm
Rozvor2 784 mm
Objem zavazadlového prostoru550/1 645 l
Načítám