Hlavní obsah

Tohle je sporťák pro pravověrné řidiče! Charakter Alpine A110 S ve vás probudí touhu zastavit čas

Foto: Lukáš Volšický

James May o něm řekl, že váží druhou odmocninu ničeho. Ve skutečnosti váží jen něco málo přes 1 100 kilogramů a díky 300 koním zvládá tempo dvacetiletých Ferrari. Jenže tenhle sporťák není o rychlosti na rovinkách. Úžasný Alpine A110 S si užijete nejvíc, když s ním vyrazíte na vaše oblíbené okresky a připomenete si slávu jeho předchůdce i zlatou éru rally.

Článek

Rychlá levá a navazuje pomalejší pravá zatáčka. Akceleruji vstříc rovince, digitální otáčkoměr se blíží k omezovači, přeřazuji a užívám si zintenzivňující se pronikavý řev i syčení turbodmychadla čtyřválce těsně za mými zády. Přijíždím k další pasáži zatáček, odlevuji z plynu a začínám brzdit. Podřazuji o dva kvalty a usmívám se, když si motor odplivne do výfuku. S chirurgickou přesností zatáčím lehkým „čumáčkem“ k apexu a následně zase zrychluji. Zažívám nezapomenutelnou řidičskou nirvánu.

Ne, nejsou to vzpomínky na slavnou rallye v kopcích nad Monte Carlem. Je to nedělní odpolední projížďka s duchovním nástupcem ikony, jejíž legenda se tam zrodila. Moderní Alpine A110 S je purističtějším pokračovatelem legendárního Renaultu Alpine A110, a když jej konečně mám v rukách, současně se začínám loučit. Už mu zbývají jen přibližně dva roky, aby z dnešního světa odjel ještě rychlejším tempem, než jakým na něj přijel. Už brzy bude minulostí, je mi z toho smutno.

Foto: Lukáš Volšický

Legenda Alpine se začala psát na rychlostních zkouškách v rally. Pokud milujete historii i motorsport, vzpomenete si na to při každém výletu na okresky

Alpine A110 S je zřejmě jedním z posledních opravdu řidičských sportovních aut

Vzpomínám si, když jsem se koncem základní školy nechal nadchnout automobilovými časopisy od Honzy Červenky a uvažoval, jak asi vypadá reálná práce motoristických novinářů. Teď už to znám a pořád tvrdím, že pro benzinové nadšence je životem snů. Začínají mi však kazit náladu skutečnosti, jak se automobilový svět v posledních letech razantně mění. Kdysi jsem o nových řidičských autech nadšeně četl a těšil se, co dalšího přinese zítřek, jenže dnes se s nimi spíše loučím. Už pravidelně si v zajímavých autech říkám, že jsou jedněmi z těch posledních. Stávají se vzácností.

Jedním z posledních mohykánů pro pravověrné nadšence je i tenhle moderní retro sporťák – Alpine A110. Francouzská sportovní značka už oficiálně oznámila, že v budoucnu bude čistě elektrická. Ohromující kupé A110 je posledním modelem se spalovacím motorem a v následujících letech na něj naváže elektrický nástupce i elektrické sportovní SUV. A je to vážně škoda. Hlavně, když se ohlédneme na sporťáky, jaké evoluce jsme dosáhli. I maličký Alpine má schopnosti dvacetiletých Ferrari, avšak u prodejce za něj zaplatíte jen třetinu.

Foto: Lukáš Volšický

Dokonalé retro! Moderní Alpine A110 respektuje všechny základní rysy historického originálu a dává jim moderní linie. Za unikátním kupé se otáčí doslova každý

A teď se nadšeně projíždím na lesních okreskách a přeji si, aby dnešek byl posledním dnem v kalendáři automobilového vývoje. Často slyším, že budoucí auta budou rychlejší, pohodlnější i příjemnější pro život, ale budou zábavnější? Budou mít opravdové emoce? Nevěřím tomu. Alpine A110 je malé elegantní kupé s motorem uprostřed, přitahující obdiv kamkoliv přijede. Oslavuje zlatou éru motorsportu a spojuje ji s nejmodernějšími technologiemi. Proto si jej zamilujete.

Je to čistokrevné sportovní auto a doslova si jej oblékáte, abyste s ním splynuli v jedno tělo. Jen těžce najdete moderního konkurenta s exotickou koncepcí supersportů, s motorem za kabinou a pohonem zadních kol, poskytujícího odpovídající řidičský zážitek. Alpine A110 nikdy nebude nejrychlejším autem všech dob, protože mu jde především o zábavu. Je jako štěně. Je plný života a miluje, když z něj máte úsměv od ucha k uchu.

Foto: Lukáš Volšický

„Levnějších“ sportovních aut s motorem uprostřed je na dnešním trhu jako šafránu. Alpine A110 S není tak dostupný, jak zněla minulá věta, ale za necelé dva miliony korun se prodává s dynamikou odpovídající dvacetiletým Ferrari

Ukazuje, že když necháte inženýry snít a cílevědomě pracovat, odevzdají vám fascinující řidičskou hračku. Nadšeným majitelem je i Gordon Murray, otec legendárního McLarenu F1. Jednoduše vás okouzlí a životní zážitek začíná už ve chvíli, kdy otevíráte lehoučké dveře. Vždyť váží jen „druhou odmocninu ničeho“, jak říká James May, další ze slavných majitelů. A teď nastupte. V nejsportovnějším „eSku“ jsou pevná skořepinová sedadla Sabelt a vy do nich jednoduše zapadnete. Teď už jste Alpine, jste jeho součástí.

Cit pro detail i co nejnižší hmotnost je v Alpine A110 S vidět v každém koutku. Sportovní interiér spojuje kůži se semišem a hliníkem, přičemž jej dekoruje francouzskou trikolórou. A vy v něm sedíte ve „skořepině“ vážící pouhých 13,1 kilogramu. Je o polovinu lehčí než sportovní sedadlo Recaro v nejnovějším Renaultu Megane R.S. Během našeho seznamování se jsem si dal kratičkou pauzu a vracím se zpátky za Alcantarový volant, probouzím čtyřválec k životu, aktivuji ostřejší jízdní režim Sport, abych vyrazil vstříc dalším okreskám.

Foto: Lukáš Volšický

Odkládacích schránek je v uvnitř Alpine jen nutné minimum. To jen dokazuje, že hlavním posláním tohohle sportovního kupé je řidičská zábava

Výkonná technika z Meganu R.S., solidní podvozek na okresky i mizerná praktičnost

Moderní Alpine A110 je na světě už od roku 2017, ale v Česku se oficiálně prodává teprve od letošního června. Kompletní modelová řada v současnosti nabízí tři hlavní modely – základní kupé A110, komfortnější A110 GT a purističtější A110 S. Už brzy je však doplní i vrcholný A110 R. Každý z nich má svou identitu i specifické zacílení, ale všechny spojuje autentický řidičský zážitek i výkonná technika z Meganu R.S. v unikátním kompletně hliníkovém šasi.

Srdcem všech moderních Alpine A110 je přeplňovaný řadový čtyřválec 1.8 TCe s turbodmychadlem, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Getrag a pohonem zadních kol. Výkonnější „eSko“ má nejvyšší výkon 300 koní (221 kW) a točivý moment vrcholící 340 newtonmetry od 2 400 ot./min. A lehoučký Alpine se silným benzinovým motorem jezdí solidní rychlostí – akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a vyvine maximální rychlost 260 km/h.

Foto: Lukáš Volšický

Alpine A110 ohromil i takové špičky v oboru, jakou je třeba inženýr Gordon Murray. Jeden si koupil do vlastní sbírky lehkých sporťáků, stejně jako britský moderátor a technický nadšenec James May

Inženýři z Alpine ale nevyvinuli řidičskou A110 S, abyste s ní jezdili po rovinkách s plynem na podlaze tam a zpátky. Opravdová zábava začíná ve chvíli, kdy se před vámi otevírají zatáčky a vy začínáte přemýšlet, jak je projet co nejrychleji i nejpřesněji. Zapojíte do dění silné brzdy, mající s lehoučkým kupé jen málo starostí, pevným hliníkovým pádlem pod volantem začnete podřazovat za doprovodu meziplynů a díky rychlému řízení se silnou zpětnou vazbou i lehkému předku začnete přesně určovat jízdní stopu.

Alpine A110 S při dynamické sportovní jízdě na okreskách pochopitelně potřebuje pokročilejší řidičské dovednosti, ale je až překvapivě nezáludným sporťákem. Zkušení řidiči ocení jednoduchou čitelnost a v rychlosti je neomezí ani absence samosvoru. Co nejlepší trakci při akceleraci pomáhá zejména „zasednutí“ hmotnosti motoru na hnaná zadní kola. Na suchém asfaltu se tak musíte cílevědomě chovat drze, abyste Alpine donutili k byť menšímu powerslidu. Ta mechanická přilnavost je naprosto ohromující!

Foto: Lukáš Volšický

Zjednodušte a přidejte lehkost. Alpine A110 S ctí pravidla Colina Chapmana, zakladatele konkurenčního Lotusu. Příplatková skořepinová sedadla Sabelt váží jen 13,1 kilogramu včetně uchycení a pojezdů

O hlavním zacílení na okreskovou zábavu svědčí i celkové naladění podvozku. Alpine A110 S sice má o 50 procent tužší pružiny, upravené tlumiče, tužší stabilizátory, nižší světlou výšku o 4 milimetry i ostřejší geometrii než základní A110, ale i tak je příjemně poddajný i na rozbitých okreskách a až nečekaně komfortní při klidnější jízdě. Špičkový podvozek s lichoběžníkovým zavěšením navíc nemá adaptivní tlumiče a zakládá na kvalitách jediného pečlivého naladění.

Vážně musí tradiční zábavná auta v budoucnu skončit? Když vznikají takto fascinující stroje? Alpine A110 je až neuvěřitelně strhující a na dnešním automobilovém trhu je unikátem bez konkurence. Italská kráska Alfa Romeo 4C je už minulostí a základní Porsche 718 Cayman je kultivovanějším parťákem pro každý den. Alpine A110 S pak je sportovním kupé, jaké si vyberete, když to s řízením myslíte vážně. Vše ostatní je tu trochu o kompromisech.

Foto: Lukáš Volšický

Do předního zavazadlového prostoru dáte maximálně tak příruční tašku. Zadní zavazadelník je o trochu prostornější, ale máslo z obchodu v něm raději nevozte. Je totiž vyhřívaný odpadním teplem od motoru a výfuku

Odkládacích prostorů v kabině je minimum, přičemž jsou rozšiřitelné volitelnou síťkou za a schránkou mezi sedadly. Spojením předního a zadního kufru pak vznikají oddělené zavazadlové prostory s kombinovanou kapacitou 100 litrů. To není moc. Zadní zavazadelník je navíc vyhřívaný templem od spalovacího srdce i kratičkého výfuku. Jenže nepraktičnost je u sportovních aut typická.

Cíle automobilek už asi nikdo nezvrátí, otevírá se před námi čistě elektrická éra. Zřejmě si dovedu představit, jak budou vypadat budoucí sporťáky, a o to nadšeněji budu vzpomínat, že jsem stihl zažít ty nejlepší časy. Dobu, kdy spalovací motor byl opravdovým srdcem auta. A odhaduji, že nikdy nezapomenu na stroj, jakým je Alpine A110. Je autem, z něhož si budu pamatovat každičký kilometr.

Foto: Lukáš Volšický

Tohle je jedno z mála míst, kde schopnosti Alpine A110 S využijete naplno. Na vašich oblíbených okreskách

A jedno překvapení na závěr. Nejenže Alpine A110 překvapí kvalitním jízdním komfortem v každodenním provozu, jen znepříjemněným náročnějším nastupováním a vystupováním, ale také spotřebou paliva. Díky nízké hmotnosti, vyladěné aerodynamice i přeplňovanému čtyřválci jezdí v klidném tempu za přibližně 8 l/100 km. Tohle kupé si kupte, dokud to jde, protože jej zvládnete provozovat za relativně málo peněz. A dokonce jednou bude raritou, protože jich ve francouzském Dieppe vyrábí jen 18 denně.

Základní cena standardního sporťáku Alpine A110 v Česku začíná od 1 490 000 Kč. Purističtější sportovnější varianta A110 S pak stojí od 1 815 000 Kč, přičemž cena testovaného vozu s příplatky je 2 091 000 Kč. Všechny ceny jsou včetně DPH.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený uprostřed napříč
Zdvihový objem1 798 cm3
Výkon221 kW (300 koní) při 6 300 ot./min.
Točivý moment340 Nm při 2 400–6 000 ot./min.
Převodovkadvouspojková automatická, 7 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 109 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,2 s
Maximální rychlost260 km/h
Spotřeba (kombinace)9,2 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l
Kola a pneumatiky215/40 R18 vpředu, 245/40 R18 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 181/1 798/1 252 mm
Rozvor2 420 mm
Max. objem zavazadlového prostoru100 l

Reklama

Související témata:
Načítám