Hlavní obsah

Stylu má na rozdávání, rychlosti už tolik ne. Cupra Born je povedená elektrická prémiovka

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První čistě elektrický model značky Cupra na papíře sliboval sportovní zážitky na úrovni hot hatche, vizuálně Cupra Born rozhodně dostatečně „hot“ je, to je evidentní už na první pohled. Jenže je dost „hot“ také řidičsky? To se dá zjistit jedině za volantem. A hned od prvního momentu je zřejmé, že…

Článek

S elektrickou Cuprou není nuda! Výkon 204 koní není nijak šokující číslo, ale věřte mi, že když přišlápnete pedál plynu a ucítíte okamžitý zátah 310 Nm, které vás praští do ledvin, začnete se zaručeně usmívat. Auto skoro telepaticky reaguje na každou vaši myšlenku a intenzivně zrychluje, takže se snadno vmáčknete do každé mezery v rychlejším pruhu a předjíždění je doslova hračkou.

Když se silnice začne kroutit, oceníte nízké těžiště dané bateriovým balíkem umístěným v podlaze, což spolu se sportovně laděným podvozkem, respektive podvozkem s adaptivními tlumiči v tužším sportovním nastavení, přináší spoustu mechanické přilnavosti a sebejisté chování. Cupra Born tak prosviští zatáčkami jako úhoř namazaný indulonou.

Foto: Lukáš Kukla

Cupra Born má zatáčky ráda

Další velkou výhodou je pohon zadních kol – lehký čumák se v nájezdu rychle stáčí k apexu, auto se drží stopy a na výjezdu se místo nedotáčivosti (kdyby zatížené přední gumy potřebovaly kromě zatáčení přenášet ještě výkon) dočkáte neutrálního chování s možností mírně upravovat stopu plynovým pedálem. Na další rovinku vás pak instantní a nepřerušovaný zátah vystřelí jako z praku. Skutečně příkladné sportovní chování, které nadšenému řidiči udělá radost.

Foto: Lukáš Kukla

Svižná akcelerace, dobré vyvážení a pohon zadních kol, to je základ řidičské zábavy

Ale místo „hot“ je tahle Cupra svým jízdním naladěním spíš jen „warm“ – základní návyky má správné, ale postrádá skutečné nasazení, koncentraci a také rychlost. Ne, určitě není pomalá, vždyť stovku zdolá rychleji než ryze sportovní Subaru BRZ… jenže ani to nebylo právě nejrychlejší okreskovou střelou. Zkrátka s touhle Cuprou Born si pěknou silnici užijete, ale když se do vaší oblíbené okresky pustíte s plným nasazením, přestane vašemu tempu stačit. Ale nebojte, náprava je již na cestě…

Foto: Lukáš Kukla

Žádný okreskový brus to ale není

Chcete víc rychlosti?

Testovaná Cupra Born s výkonem 204 koní a baterií 58 kWh není tou nejrychlejší, tento titul (zatím) patří posílené variantě e-Boost disponující výkonem až 231 koní (avšak shodným zátahem 310 Nm) a časem zrychlení z klidu na 100 km/h zkráceným o 0,7 sekundy (na svižných 6,6 s), dojezd má prakticky shodných 420 km.

Foto: Lukáš Kukla

Cupra nabízí i výkonnější verze Bornu

Stejný výkonnější elektromotor má i maratonská verze s baterií o kapacitě 77 kWh, která má sice výrazně delší dojezd (až 552 km), ale dynamika trochu utrpěla vyšší hmotností bateriového balíku (0–100 km/h za 7,0 s).

Ten pravý vrchol se však teprve chystá: Volkswagen už před časem veřejně oznámil, že chystá ID.3 GTX s výkonem kolem 300 koní a časem na stovku zkráceným na nějakých šest sekund… a Cupra se určitě nenechá zahanbit.

Tuto verzi Cupry Born tedy chápejte spíš jako fešáckou variantu VW ID.3 – technika je stejná, designéři Cupry ji však oblékli do sebevědomějšího a stylovějšího kabátku s doplňky v typické barvě mědi. Na rozdíl od beztvarého a uhlazeného ID.3 to Bornu opravdu sekne!

Foto: Lukáš Kukla

Born vypadá díky „měděným“ detailům patřičně prémiově

Designéři také hodně zapracovali na interiéru, kde si užijete anatomické sedačky (čalouněné látkou Seaqual z recyklovaných rybářských sítí, která se objevuje i v dalších částech interiéru), hliníkové pedály, sportovní volant a další spoustu doplňků v barvě mědi, to vše podbarvené zvukem hi-fi Beats a zalité náladovým ambientním osvětlením. Kabina Bornu tak na rozdíl od laciného ID.3 působí skutečně kvalitním dojmem s prémiovým nádechem.

Foto: Lukáš Kukla

Detaily v barvě mědi, anatomické sedačky a lepší materiály… v Bornu se budete cítit lépe než v ID.3

Přesto tu ale stále pár ošklivých tvrdých plastů zůstalo (praští vás do očí především ve výplních dveří) a úsporných opatření (jako třeba ovladače oken a zrcátek u řidiče). Lidé z Cupry také nevyřešili vrozené problémy kabiny ID.3, jako je třeba horší výhled šikmo vpřed, ne-úplně-šikovný otočný volič převodovky, miniaturní informační displej před řidičem (určitě si připlaťte za doplňkový průhledový displej) a především příliš komplikovaný, nepříliš šikovně rozvržený a nijak zvlášť rychlý infotainment, se kterým se budete muset naučit žít – totiž kvůli prakticky všemu, VŠEMU, se budete muset ponořit do hlubin jeho menu, sub-menu a sub-sub-menu…

Přesto je Cupra Born příjemným autem a dobrým elektromobilem, se kterým můžete nejen pohodlně, tiše a lacino zvládat každodenní popojíždění i občasné delší štreky (bez problémů zvládá najet víc než 350 km na jedno nabití, přitom se nabíjí výkonem až 120 kW), ale užít si taky zakroucenou okresku, když na nějakou po cestě narazíte. HoHt hatch? To ne, Cupra Born je spíš „cool“.

Testovanou základní variantu Cupry Born (bateri 58 kWh, výkon 204 k) pořídíte již od 1 189 900 Kč, silnější verze nabízející výkon 231 koní stojí 1 279 900 Kč (baterie 58 kWh), resp. 1 364 900 Kč (baterie 77 kWh).

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment310 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 736 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,3 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezdaž 424 km
Kapacita bateriecelková 62 kWh, využitelná 58 kWh
NabíjeníDC 120 kW, AC 11 kW
Kola a pneumatiky215/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 322/1 809/1 540 mm
Rozvor2 766 mm
Objem zavazadlového prostoru385 l

Reklama

Související témata:
Načítám