Hlavní obsah

Nejdostupnější auto, které vás odnaučí bát omezeného dojezdu: Kompaktní Renault Scenic se neomezuje délkou prodlužovačky

Foto: Lukáš Kukla
4:29
4:29

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Delší soužití s elektrickým Renaultem Scenic E-Tech nám ukázalo všechny jeho povedené stránky – a ta nejlepší je, jak příjemně a snadno se s ním cestuje na krátkých, ale i dlouhých tratích.

Článek

Scenic přímo vybízí k dlouhým výletům. Není to jen těmi pohodlnými, měkoučkou látkou čalouněnými křesílky, v nichž se tak příjemně hoví, ale taky svým maratonským dojezdem. Vlastně těch papírových 625 kilometrů si užijete nejen na cestách, ale i při běžném popojíždění – protože prostě nemusíte k nabíječce nijak často.

Nabíjení jen jednou za čas

Se Scenicem vám strach z omezeného dojezdu vážně nehrozí. Vyjezdit těch šest stovek kilometrů „z nádrže“ při běžném týdenním popojíždění, to chvíli zabere. Někomu týden, jinému klidně i dva. V (pří)městském provozu se navíc Scenic cítí jako ryba ve vodě – tiše a hladce pluje po okreskách a v ulicích měst, neunavuje vás vysokými nároky na řízení (díky čtyřstupňové rekuperaci vám stačí kromě volantu v podstatě jen jeden pedál) ani na práci s infotainmentem (Googlí systém je úžasně přehledný a intuitivní). Navíc to není obří SUV, takže se s ním snadno manévruje a pohodlně parkuje, přesto jeho dojezd obří je.

Foto: Lukáš Kukla

Těch 625 km dojezdu vám vydrží na dost dlouhou dobu, nebojte. Dostatečná rezerva taky účinně eliminuje strach z krátkého dojezdu.

A když si po několika dnech jezdění všimnete, že vám zbývá třetina baterie, což by u jiných elektro aut znamenalo začít se poohlížet po nabíječce, tady máte stále k dobru nějakých dvě stě kiláků. Takže žádný tlak. Dokonce i 20 % pořád znamená reálný dojezd přes sto kilometrů, ani v tomto případě se tak nemusíte nijak nervovat.

Rychlé pomalé nabíjení

A když už k nabíječce musíte, v klidu si vystačíte i s obyčejným AC konektorem. Scenic (stejně jako Megane) totiž umí pomalé AC nabíjení výkonem 22 kW (valná většina ostatních elektromobilů končí na 11 kW), plné nabití tak zabere kolem čtyř hodin (spíš tři, protože nikdy nebudete nabíjet z nuly do sta). To zní jako dlouho, ale v reálu tolik času u nabíječky nikdy nestrávíte.

Foto: Lukáš Kukla

AC dobíjení výkonem 22 kW je hodně nadstandardní, i při pomalém dobíjení vlastně nabíjíte docela rychle. A při dálkových cestách vám DC nabíjení 130 kW umožní nasát posledních pár desítek kilometrů nutných na dojetí do cíle jen za pár minut, v cíli pak můžete zase dobíjet pomalu a úsporně.

Za kolik reálně jezdí?

Jak víte, spotřeba je u elektromobilů závislá na teplotě (v horku si bere energii klimatizace, v zimě zase žere vyhřívání interiéru i baterie) a typu trasy (město s častou rekuperací nejlepší, dálnice na plný plyn zase nejhorší), ale nejvíc ji stále ovlivníte stylem řízení. Jeďte plynule a chytře rekuperujte a jste v suchu. Scenic se vám za citlivé chování odmění spotřebou 14-16 kWh/100 km ve městě, 16-18 kWh/100 na okreskách a 18-20 kWh/100 km na dálnici (rozpětí je dané právě stylem jízdy a teplotou). V zimě si k hodnotě připočtěte cca 2 kWh/100 km, což není žádný velký průšvih.

Většinou totiž budete nabíjet průběžně třeba v rámci návštěvy obchoďáku nebo kina, kdy by auto stejně jen nečinně stálo na parkovišti (a v tu chvíli je DC nabíjení zbytečně rychlé, protože byste museli v půlce filmu utíkat odpojit auto a přeparkovat, abyste u nabíječky zbytečně nezacláněli s plně nabitým autem a nenaskakovalo vám za to penále od provozovatele nabíječky). Za tu dobu se vám auto pohodlně plně nabije – navíc je to levnější (AC nabíjení je lacinější než DC nebo HPC) a šetrnější k baterii.

Pohodlně na dlouhých cestách

A když přeci jen potřebujete vyrazit na nějakou štreku, ani tehdy se nemusíte bát – stačí jen zadat cílové místo do navigace a ta vám sama spočítá trasu včetně efektivních zastávek na nabíjení. Ty vám nespolknou hodiny, ani dlouhé desítky minut. Pokud totiž nejedete vyloženě napříč celou Evropou, bude vám na dojetí do cíle stačit několik desítek, maximálně pár stovek kilometrů, které nabijete za půl hodiny - rychlonabíjení je možné výkonem až 130 kW.

Foto: Lukáš Kukla

Google mapy umí velmi najít nejbližší nabíječku (a auto před příjezdem k ní správně natemperuje baterii pro co nejrychlejší nabíjení) a velmi šikovně naplánují trasu i s efektivním nabíjením, abyste neztráceli zbytečně čas.

Kolik reálně ujede?

Kompaktní Scenic se chlubí překvapivě velkou baterií – má využitelnou kapacitu 87 kWh. Při pohybu ve městě a blízkém okolí (tedy nižší průměrná rychlost a častější plachtění/rekuperace) se tak k udávaným šesti stovkám ujetých kilometrů na jedno nabití dokážete přiblížit. I v chladnějším počasí nebo při jízdě po dálnici byste ale měli mít k dispozici dojezd nějakých 400 km mezi nabíjeními, což je velmi slušné.

Baterie totiž bude v tu chvíli na nabíjení ideálně připravená – bude mít patřičnou teplotu a nízký stav nabití, takže do ní elektrony potečou jako vodopádem, ne jako tenký pramínek v případě podchlazené nebo přehřáté baterie s kapacitou nad polovinou. Do cíle pak dojedete v co nejkratším čase a s baterií nabitou tak akorát, abyste z toho nebyli nervózní. Tam už pak auto připíchnete klidně k pomalému nabíjení (které je dost rychlé, jak jsme si řekli) a necháte ho dobít do plna na další cestu.

Renault Scenic E-Tech tak představuje skvělý mix vlastností: Je tak kompaktní, aby vám jeho rozměry nedělaly starosti, přitom uvnitř tak prostorný, aby se ani rodina nedusila. Má obří dojezd, ale nepotřebuje obří baterii, protože umí být docela úsporný. A přesto se rychle nabíjí. Renault Scenic na sebe v záplavě novinek nestrhává pozornost, přesto jde o jeden z nejlepších elektromobilů na trhu.

I proto, že nestojí majlant. Základ je už za 1 059 000 Kč, vrcholná verze stojí 1 204 000 Kč. A něco nám říká, že když se zastavíte u dealera a projevíte zájem, prodejce bude určitě umět vykouzlit nabídku, kterou nebude možné odmítnout.

Načítám