Hlavní obsah

Porsche Cayenne před 21 lety předběhlo dobu. Dodnes je ideálním luxusním SUV pro milovníky značky

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už to jsou dvě dekády od chvíle, kdy Porsche Cayenne dokázalo předběhnout dobu a pomohlo stuttgartské automobilce z ekonomických nesnází. V dnešních dnech jsou luxusní SUV slavných značek, které se proslavily sportovními vozy, na každém rohu, ale před dvaceti lety tomu bylo jinak. V Porsche se rozhodli experimentovat a vyvinuli jeden ze svých nejdůležitějších modelů vůbec, který přežil až do dnešních dnů.

Článek

„Když vyvineme off-road podle našich standardů a bude nést znak Porsche, lidé si jej koupí.“ Už koncem osmdesátých let Ferry Porsche předpověděl budoucnost slavné automobilky svého otce a před dvaceti lety se jeho zvláštní vize stala realitou. Dokonce i úspěšné Porsche koncem minulého tisíciletí zažívalo jednu ze svých největších ekonomických krizí a hledalo nápady, jak přitáhnout zájem nových zákazníků. Spolu s novým lidovějším sporťákem Boxster se odvážilo i ke vzniku SUV a s novorozenou legendou předběhlo dobu.

Porsche Cayenne je na světě už od roku 2002 a během dvou dekád a tří generací si zachovává všechny své charakteristické rysy a plynule se přizpůsobuje časům, v jakých se prodává. Originální Cayenne v typickém designovém jazyku značky pro přelom tisíciletí bylo robustním off-roadem. Nejnovější pokračovatel pak je především ryze luxusním elegantním SUV pro nejpočetnější cílovou skupinu zákazníků toužících po velkém praktickém Porsche pro každý den. To vše se silou a dynamikou sportovních aut.

Foto: Lukáš Kukla

Porsche Cayenne je na světě už dvacet let a je jedním z modelů, jakým německá automobilka vděčí za svou existenci. Nebýt Cayenne, nevyrobila by fascinující hypersport jako 918 Spyder nebo novou 911 GT3

Vzpomínám si, když Cayenne bylo úplně novým modelem. Vedle tehdy nového Boxsteru a legendární 911 s kontroverzním designem vypadalo zvláštně. Myšlenku praktického Porsche jsem ještě nemohl chápat, ale dnešní příklon většiny výrobců exkluzivních aut k luxusním SUV nám připomíná, jak chytré Porsche tehdy bylo. Na základech obyčejnějšího Volkswagenu Touareg vyvinulo luxusnější SUV, jaké mu zákazníci doslova vytrhli z rukou. A teď si zase osvěžím fakt, že je opravdovým Porsche.

A to i s přihlédnutím k tomu, že v dnešních dnech stuttgartská značka trochu působí jako Volkswagen ve světě luxusních aut. Když odcházím z pražského showroomu, všímám si jak širokou modelovou řadu pro svou klientelu má. Všichni si tu najdou to své. Jenže už je čas ukončit zvláštní zamyšlení a svézt se tím nejvýkonnějším, co Cayenne dnes nabízí. Jsem na parkovišti a přicházím ke stylovému Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, co na sebe upozorňuje individualizací díky programu Porsche Exclusive Manufaktur.

Foto: Lukáš Kukla

Architektura luxusního interiéru nejmodernějšího Cayenne pochopitelně odpovídá dnešním standardům značky, přičemž přebírá charakteristické rysy a design

V elegantním luxusním interiéru s černou kůží a světlou látkou inspirovanou klasickými Porsche je vše tam, kde v moderním modelu značky má být. Pro Porsche typickou spínací skříňku vlevo už s bezklíčovým přístupem sice nahrazuje jen obyčejný ovladač, ale i přístrojovka s pěti kulatými budíky, částečně tvořenými displeji, nebo stopky na palubní desce jsou tu pořád. Už dlouhodobě to jsou základní stavební rysy architektur všech interiérů vozů Porsche. A je tu i nejmodernější technologická výbava, jako moderní infotainment a dotyková tlačítka, připomínající, že už žijeme v digitálním věku.

Chystám se nastartovat a pod kapotou se probouzí… Nic!

Jako v minulosti závodníci Porsche v Le Mans, i já teď oživuji nejsilnější Cayenne levou rukou a pod kapotou se probouzí… Zatím nic. Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé je totiž plug-in hybridem spojujícím přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec o 550 koních (404 kW) s elektromotorem o 136 koních (100 kW). A celkem? Kombinovaná síla elektrifikovaného pohonu je solidních 680 koní (500 kW) a 900 newtonmetrů! Vrcholné SUV značky tak je papírově silnější než italský koncernový sourozenec Lamborghini Urus.

Foto: Lukáš Kukla

Díky elektromotoru je Cayenne Turbo S E-Hybrid velké SUV, se kterým můžete jezdit i relativně levně. Jenže čas od času je skvělé, když pořádně prásknete do koní

Elegantní osmiválcový mastodont se stylovější siluetou Coupé a pohotovostní hmotností lehce přesahující 2,5 tuny umí požírat kilometry maximální rychlostí 295 km/h a s volitelným paketem Sport Chrono zrychluje na stovku za 3,8 sekundy. Dvoustovkou pak jede po pouhých 13,3 sekundy! Díky zdrcujícímu zrychlení zvládnete každé předjíždění v mžiku pár sekund a s rostoucími otáčkami osmiválce si budete užívat návykový soundtrack. Začíná volnoběžným duněním a končí pronikavým plechovým řevem s chraplavým podkresem ve vrcholných otáčkách.

A teď se pojďme věnovat elektřině, protože v hybridním Cayenne je sice nevyhnutelná, ale významně zlevňuje i zpříjemňuje každodenní provoz. Díky elektromotoru umístěnému mezi motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou umí jezdit čistě na elektřinu, a to s teoretickým městským dojezdem až 40 kilometrů WLTP. Reálně bezemisně ujedete lehce přes 30 kilometrů s elektrickou spotřebou okolo 22 kWh/100 km. Spalovací motor se připojuje až při potřebě vyššího výkonu, nabíjení baterie nebo vaší touze po burácení. Osmiválec si pak řekne o 13 až 15 l/100 km, ale když 14,1 kWh lithium-iontový akumulátor poctivě nabíjíte z externího zdroje, zvládá to i levněji.

Foto: Lukáš Kukla

Jak zkrotit dvě a půl tuny ve velkém luxusním SUV-kupé? Vsaďte na obří karbon-keramické kotouče a masivní desetipístové brzdiče

Jenže bylo by to pravé Porsche, když byste v něm neměli chuť hodit evropskou emisní legislativu za hlavu, nastavit jej do nejostřejšího jízdního režimu, pořádně na to šlápnout a užít si jeho sportovní nadání? S adaptivním vzduchovým podvozkem PASM a aktivním pohonem všech kol s preferencí zadní nápravy umí komfortně plout krajinou i prohánět se okreskami s překvapivou stabilitou. Inovativní technologie Porsche 4D Chassis Control s aktivními stabilizátory mu současně pomáhá omezovat náklony v zatáčkách a virtuálně snižuje těžiště vozu. A když potřebujete zastavit, za příplatek jsou vám k dispozici extrémně výkonné karbon-keramické brzdy s deseti písty a 415 mm kotouči vpředu a čtyřmi písty a 365 mm kotouči vzadu.

Nejnovější Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé tak je jedním z těch moderních velkých luxusních SUV, co nám ukazují, že velká a těžká auta už nutně neznamenají těžkopádné a nemotorné jízdní schopnosti. Inženýři už umí vyvíjet chytré technologie, kterými doslova omezují fyziku. Je až fascinující, jak přirozeně jednoduše dnes můžete řídit 2,5tunové SUV s brutální elektrifikovanou silou. A současně nám připomíná, jak výrazně se největší SUV stuttgartské značky změnilo za těch dvacet let, co je na světě.

Foto: Lukáš Kukla

V dnešních dnech se Porsche Cayenne prodává ve dvou karosářských verzích. Základní SUV doplňuje elegantnější a aerodynamičtější SUV-kupé. To je pochopitelně za příplatek

V roce 2020 z bratislavské výrobní linky odjel miliontý vůz a Porsche přiznává, že luxusní SUV bylo hlavním ekonomickým základem pro přežití slavné automobilky. Cayenne značce otevřelo mnoho nových trhů a významně přispívá k jejím globálním úspěchům. Z praktického Porsche, co se nám nadšencům před dvaceti lety zdálo být zbytečným, je jeden z celosvětově nejžádanějších modelů důležitých pro financování vzniku speciálních projektů, díky nimž je Porsche stále Porsche.

Nové základní Porsche Cayenne na českém trhu stojí od 2 208 993 Kč včetně daně, jenže za ty nejlepší modely si solidně připlatíte. Testované Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid se standardní karoserií začíná od 4 881 159 Kč, přičemž za stylovější Coupé variantu zaplatíte minimálně 4 979 344 Kč. A to je teprve začátek, protože individualizace skrze Porsche Exclusive Manufaktur nabízí parádní doplňky s tučným příplatkem.

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, 2x turbodmychadlo, uložený vpředu podélně + elektromotor
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon404 kW (550 k) při 5 750–6 000 ot./min.
Točivý moment770 Nm při 2 100–4 500 ot./min.
Elektromotor100 kW (136 k) a 400 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí500 kW (680 k) a 900 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 610 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,8 s
Maximální rychlost295 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)3,8 l/100 km
Objem palivové nádrže75 l
Kapacita baterie14,1 kWh
Elektrický dojezd40 km
NabíjeníAC 7,2 kW
Kola a pneumatiky285/35 R22 vpředu, 315/30 R22 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 939/1 989/1 653 mm
Rozvor2 895 mm
Objem zavazadlového prostoru460 l

Reklama

Načítám