Hlavní obsah

Obrovský kufr a diesel k tomu: Opel Astra kombi je jedno z posledních aut svého druhu

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Opel Astra byl vždy docela obyčejné auto, ale postupně se stává docela výjimečným – právě proto, že v jádru zůstává stejný. Je to prostě normální auto.

Článek

Tenhle pojem se v dnešní přetechnizované době rychle ujal a používá se pro vozidla, která nešokují elektrickým dopingem, nesvazují řidiče vlezlými elektronickými systémy a neztrácejí se v zrcadlovém světě obrovských displejů. Auta pro lidi, co nežijí život s telefonem před obličejem, elektřina je podle nich dobrá jen na ohřívání vody na kávu nebo svícení v bytě a své vozy nejraději řídí sami. Zkrátka normální auta pro normální lidi.

A Opel Astra je v téhle třídě jedním z posledních mohykánů. Nejde o módní SUV ani crossover, ale běžný hatchback nebo praktičtější kombi. Druhé jmenované obzvlášť potěší všechny chalupáře 597 litry objemu svého kufru (které navíc můžete snadno rozšířit až na 1 634 l), k tomu si připočtěte čtyři místa pro pasažéry a každá rodina bude spokojená.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

V poměrně elegantní zádi se skrývá obrovský kufr. A ten se hodí vždycky.

A nejspokojenější bude řidič, který se pohodlně rozvalí v ergonomické sedačce (s certifikací AGR), a i když kouká na digitální přístrojový štít a po ruce má dotykový infotainment, informace jsou mu poskytovány přehledně a střídmě, takže se v nich neutopí.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Displeji se nenechte vyděsit, rychle se v nich vyznáte. Navíc si snadno uděláte pohodlí, důležité funkce máte na dosah, klimatizaci můžete ovládat tlačítky a jízdní asistenty jednoduše povypínáte, pokud se jimi nechcete nechat omezovat.

Řízení je snadné a příjemné (asistenční systémy vám kryjí záda, ale nijak se nevnucují), auto je poslušné a obratné, chlubí se také skvělým kompromisem mezi jistotou v zatáčkách a pohodlím na rovinkách. K dispozici máte zástup asistenčních systémů, ale nijak se nevnucují a nesahají vám příliš úzkostlivě do řízení.

Astra se také nevyhýbá elektrifikaci, ale nenutí vám ji. Pod kapotou vám může vrčet přeplňovaný benzinový tříválec s podporou mild-hybridního ústrojí, sáhnout můžete po plug-in hybridu nebo čistě elektrickém pohonu – ale rovněž nabízí docela běžný čtyřválcový turbodiesel, na jehož typickém „kadly-kadly“ kombinovaném se střídmým apetitem (dá se jezdit za plus minus 5,5 litru) je cosi povědomě uklidňujícího.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Normálních dieselů dnes už moc nekoupíte. Takže neváhejte!

Navíc je skvěle sehraný s osmistupňovým automatem, který má po ruce vždy správný kvalt a citlivě mění jednu rychlost za druhou, aniž byste si toho všimli, a tím příjemně uhlazuje jízdu. Ale mnoho zákazníků by jistě ocenilo možnost sáhnout po manuálu, zvlášť kdyby tím ušetřili padesát tisíc (jako v případě benzinového motoru, u něhož tato volba je) – jenže to v případě dieselového motoru prostě nejde.

Také se připravte na to, že se v Astře sedí nízko nad zemí, takže pokud kvůli bolavým zádům/kolenům nebo lepšímu výhledu pokukujete po crossoveru, pokukujte dál. Budete i muset překousnout, že zadní sedadla nedají dospělákovi tolik prostoru na rozvalení nebo že diesel pod kapotou je na dnešní poměry trošku hlučný. Ale to Astře nejspíš snadno prominete, za ty prachy…

Opel totiž nabízí akční slevy, a Astru ST tak pořídíte o 100 a více tisíc laciněji oproti ceníkovým částkám: Benzinové 1,2 Turbo pořídíte ve slušné výbavě Edition za 549 990 Kč, diesel 1,5 CDTI je pak o brutálních 120 tisíc dražší, takže pokud denně nejezdíte dálky, sáhli bychom spíš po benzinu ve vyšší výbavě GS (jako u testované verze) za 629 990 Kč (čili ještě o čtyřicet tisíc lacinější než diesel v základu).

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodiesel
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon96 kW (130 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 483 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,0 s
Maximální rychlost208 km/h
Spotřeba (kombinace)4,9 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky225/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 642/1 860/1 443 mm
Rozvor2 732 mm
Objem zavazadlového prostoru597 l
Načítám