Hlavní obsah

Nový Hyundai Kona je jak vystřižený ze sci-fi, přitom funguje jako normální auto a má i spalovák

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhá generace oblíbeného crossoveru Hyundai Kona je vlastně stejná jako ta první, přesto je zcela odlišná. Dává to smysl?

Článek

Dává to perfektní smysl – Kona totiž mezigeneračně nepřehlédnutelně dospěla. Zachovala si sice stejnou povědomě oblou konturu, ale proporce se citelně změnily, nová Kona je totiž delší (o výrazných 175 mm), širší (o 25 mm) a vyšší (o 20 mm).

Také její design počínaje předním LED pruhem přes propracované boční prolisy, vytažené blatníky a upravený tvar C-sloupku (jestli vám zboku připomíná mini-Tucsona, tak jste na správné stopě) až po zadní LED pruh působí výrazně propracovaněji (a také docela sci-fi). Ale ještě radikálnější změny proběhly uvnitř.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Design Kony se světelnými pruhy na obou koncích je příjemné sci-fi.

Hyundai se totiž chlubí, že druhou Konu postavil na elektrické platformě (přestože do ní dává i spalovací motory). To v reálu znamená rozvor delší o 60 mm a tím také citelně prostornější interiér – vpředu si snáz uděláte pohodlí, dozadu se vejde i dospělák a kufr se přifoukl o třetinu na 466 litrů. Šikovná je i prostorná odkládací schránka v kompaktnějším středovém tunelu, který vás v minulé generaci nepěkně utlačoval.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nová Kona povyrostla, pasažéři tak mají více životního prostoru, a také kufr se podstatně zvětšil.

Architektura palubní desky je nyní také daleko přehlednější zejména díky dvojici 12,3palcových displejů integrujících většinu ovládacích prvků, přesto tu zůstal samostatný panel navigace a řada dalších fyzických tlačítek na středové konzole i na volantu, které významně ulehčují soužití s vozem.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Všimněte si chybějícího loga značky na volantu. Hyundai tvrdí: „Naši zákazníci vědí, jaké auto řídí.“ Sympatické…

Třeba proto, že hned po startu musíte povypínat řadu asistenčních systémů, které v Hyundai umí být dost otravné. A každé vypínání je schované trochu jinde – stop/start vlevo pod volantem, jízda v pruhu zase na volantu a rychlostní varování a upozornění na nepozornost jsou ukryté v infotainmentu (zkratka na hvězdičce hodně pomáhá). Tohle nás čeká ve všech nových autech, ale tady musíte víc hledat nebo si zvyknout na agresivnější digitální šikanu.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

I přes propracovanější digitalizaci tu stále zůstala šikovná tlačítka. Nejásejte, budete je potřebovat.

Když si však tyto činnosti zautomatizujete, bude se vám s Konou jezdit moc příjemně. Na výběr máte široké spektrum pohonných jednotek: Od klasických benzinových motorů (1,0 T-GDI 120 k a 1,6 T-GDI 198 k) přes úsporný hybrid dobíjený jízdou (HEV 1.6 GDI 141 k) až po čistě elektrickou verzi hned ve dvou variantách - „městskou“ s menší baterií (48,6 kWh s dojezdem až 380 km) a nižším výkonem (134 k) a víceúčelovou s delším dojezdem (až 510 km díky kapacitě 64,8 kWh) a výkonnějším elektromotorem (203 k).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Základem byla elektrická platforma, přesto může Kona mít spalovací motory.

My jsme při první příležitosti sáhli po vrcholné spalovací variantě s přeplňovaným čtyřválcem, automatickou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Nejspíš nebude v našich končinách patřit k bestsellerům (tahle konkrétní verze začíná s cenou až na 730 tisících), ale ti, co po ní sáhnou, budou nadšeni, protože se její silný a přitom kultivovaný motor perfektně hodí k dospělejšímu pojetí celého auta.

Sporťák to není, ale může tak vypadat

Výbava N Line dodává Koně (a ostatním modelům Hyundai) sportovní nádech, což vidíte zvenku na propracovaném bodykitu (upravený přední i zadní nárazník s viditelnými chromovanými koncovkami výfuku) a 18palcových litých kolech s leštěnými prvky. V kabině pak najdete sportovní volant, řadicí páku a kovové pedály a k tomu čalounění v kombinaci Alcantara/kůže (jde o Eco Alcantaru s 65procentní příměsí recyklovaného PET) s kontrastním prošíváním.

Za výbavu N Line připlácíte 30 tisíc oproti střední výbavě Smart.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Paket N Line z Kony sporťák neudělá, ale vypadá s ním o kousek atraktivněji.

Kona tak umí klidně a tiše plout (motor si jen ševelí a je skvěle sehraný s hladce řadící převodovkou) i svižně pelášit (ačkoliv ten výkon a pohon z ní žádný sporťák nedělá), přitom se snadno a přirozeně řídí. Znaky nedospělosti postřehnete jen v trochu vyšší hlučnosti v dálničním tempu, zvlněný okreskový asfalt zase odhalí lehce uskákaný podvozek (pořád je to v podstatě malé auto) – přitom verze s pohonem všech kol je (spolu s elektrickou) jedinou variantou s víceprvkovou zadní nápravou, nižší verze si musí vystačit s jednodušší klikovkou.

Ale to jsou jen drobnosti, které vám soužití s Konou nepokazí. Přes jasnou rodovou linii je druhá generace o velký kus lepším autem – prostornějším, praktičtějším, vybavenějším, technologicky i jízdně pokročilejším. Prostě dospělejší auto po všech stránkách.

Ceník Hyundai Kona začíná díky akčním cenám (prémie 50 tisíc korun na všechny verze kromě elektrické, ta je výhodnější dokonce o 90, resp. až 160 tisíc korun s Czech Edition) na částce 559 990 Kč, základní hybrid pak vyjde na 759 990 Kč a nejlevnější elektrická verze stojí 899 990 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon145 kW (198 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment265 Nm při 1 600 – 4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 525 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,1 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)6,7 l/100 km
Objem palivové nádrže47 l
Kola a pneumatiky175/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 350/1 825/1 580 mm
Rozvor2 660 mm
Objem zavazadlového prostoru466 l

Reklama

Načítám