Hlavní obsah

Modernizovaná Škoda Octavia podražila. Poradíme vám, jak na ní ušetřit a jakému motoru se vyhnout

Foto: Lukáš Kukla

Česká ikona zůstává povedeným autem i po nedávné modernizaci. Jen docela podražila. Když však budete chytří, dostanete za rozumné peníze velmi slušně vybavené auto.

Článek

Automobilka Škoda letos slaví 130 let od svého založení a jako dárek svým zákazníkům přináší speciální edici (pojmenovanou přiléhavě „130 let“) s velmi lákavou výbavou. V Octavii tak dostanete 10″ virtuální kokpit a 10″ infotainment, vyhřívané čelní sklo, volant i přední sedadla, prediktivní tempomat s adaptivním vedením v jízdním pruhu a parkovací senzory vpředu i vzadu, 16″ litá kola s aero kryty a metalickou barvu (tahle červená Hotchilli Red se obzvlášť povedla). Co víc potřebujete?

Foto: Lukáš Kukla

Kabina je přehledná a dobře vybavená. Potřebujete víc? Tak si připravte peněženku, za (velmi rozsáhlou) vyšší výbavu dáte 95 tisíc.

Potřebujete přece jen víc?

Pro náročnější zákazníky je tu ještě vylepšená edice 130 let Premium, která vám přihodí interiér Lounge s čalouněním sedadel Suedia/kůže, 13 infotainment s navigací a digitální asistentkou Laurou, bezklíčový přístup a startování KESSY, alarm, dojezdové kolo, Matrix LED světlomety a LED zadní světla s animací, parkovací kameru a dětskou pojistku, 18 litá kola a pár dalších laskomin. Ovšem za tučných 95 tisíc.

Foto: Škoda Auto

Výhodná edice 130 let je k dispozici pro většinu modelů Škoda.

Hlavně máte v ceně pořádně velký kus auta. O praktičnosti Octavie ví celý český národ a o tom, kolik se toho komu do ní vešlo, kolují legendy (ještě že má Karlštejn tak pevné základy, jinak by se ho do kufru Octavie určitě také někdo pokusil vmáčknout). Faktem ale je, že prostorem vpředu, na zadních sedadlech i v kufru nemá v rámci cenově srovnatelné konkurence žádného soupeře – pohodlí si udělá celá rodina a v balení na dovolenou se nemusí moc omezovat.

Foto: Lukáš Kukla

Kufr Octavie Combi je OBROVSKÝ a díky chytrým prvkům příslušenství (sítě, organizéry atd.) také mimořádně využitelný a praktický.

Jistotou je i to, jak pohodlně Octavia jezdí a jak přirozeně se řídí. Standardní tlumiče dobře kombinují pohodlí na rovinkách (zvlášť na 17palcových kolech s vysokou pneumatikou o profilu 55) s jistotou v zatáčkách (sport od ní ale nečekejte, na to potřebujete RS), takže vůbec nemusíte připlácet za adaptivní tlumiče.

Foto: Lukáš Kukla

Novinkou modernizované Octavie je 13″ infotainment. Základní edice 130 let ale nabízí jen 10″ dotykovou obrazovku – a bude vám úplně stačit, nebojte. Nový systém, který na ní běží, je o poznání přehlednější, rychlejší a stabilnější.

Také nutně nepotřebujete dvouspojkový automat (i když umí řadit pěkně hladce), protože páka manuálu klouže „háčkovou“ kulisou naprosto samozřejmě a kvalty jsou docela slušně poskládané jak u benzinu, tak i u dieselu. Za volantem si navíc snadno najdete příjemně pohodlnou polohu a Octavia se díky tomu řídí ještě snadněji. I tohle má Škodovka perfektně zvládnuté.

Který motor vybrat?

Nabídku motorizací má Octavia docela širokou, ale pokud chcete držet cenu na uzdě, klidně si vystačíte s těmi základními o poměrně skromném výkonu 85 kW (115 k): benzinovou patnáctistovkou nebo dieselovým dvoulitrem. Správně, litrový tříválec i naftová šestnáctistovka skončily při modernizaci v propadlišti dějin. A chybět nikomu nebudou.

Foto: Lukáš Kukla

Diesel láká především nízkou spotřebou, ale hodně si za ni připlatíte. Pokud s autem nenajezdíte přes 100 tisíc kilometrů, tak se vám ty peníze nevrátí.

Benzinový čtyřválec má totiž hladší a vyváženější chod, také je znatelně tišší, takže o něm většinu času ani nevíte. Sice se nevytáčí tak nadšeně, ale dohání to větší porcí krouťáku dostupnou od nižších otáček, takže ho vůbec nemusíte drtit, abyste jeli svižně. A i když se musí obejít bez chytré techniky vypínání válců (ACT) při nízkém zatížení, dokáže v průměru jezdit za skromných 5,5 litru.

To dvoulitrový nafťák umí jezdit ještě o litr úsporněji, přitom není o moc hlučnější a překvapivě ochotně se vytáčí už od volnoběhu bez jakéhokoliv náznaku protestu (bez cukání nebo dunění). Také má výhodu 80 Nm navíc, takže na kouli utáhne až 1,5 tuny (benzin jen 1,3 tuny).

Jenže mezi oběma motory zeje propast v podobě cenového rozdílu 50 tisíc korun, takže než je položíte na stůl, pečlivě si promyslete, jestli toho najezdíte dost, aby se vám ten příplatek vyplatil – při současných cenách se vám vrátí totiž až po 100 tisíci kilometrech…

Modernizace tak Octavii prospěla ve všech směrech: osvěžila vzhled, přinesla vítané prvky navíc (Matrix LED, 13″ infotainment a další) a zbavila nás otravných základních motorů, přitom pořád staví na tom, co ji vždy zdobilo (praktičnost, přizpůsobivost, rozumnost, nenápadnost). A i když její ceny zase o něco povyskočily, pořád se dá při troše šikovnosti a skromnosti pořídit za smysluplné peníze.

Škodu Octavia 1.5 TSI v akční edici 130 let pořídíte již za 668 900 Kč. Za diesel připlatíte 50 tisíc korun, za kombík dáte 30 tisíc navíc. Diesel se vám hned tak nezaplatí, zato větší prostor kombíku oceníte každý den, takže určitě tušíte, za co připlatit…

Technické údaje1.5 TSI2.0 TDI
Motorřadový benzinový čtyřválec, turbořadový naftový čtyřválec, turbo
Zdvihový objem1 498 cm³1 968 cm³
Výkon85 kW (115 k) při 5 000 - 6 000 ot./min.85 kW (115 k) při 2 750 - 4 250 ot./min.
Točivý moment220 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min.300 Nm při 1 600 - 2 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňůmanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kolpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 366 kg1 448 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,3 s10,3 s
Maximální rychlost203 km/h208 km/h
Spotřeba (kombinace)5,3 l/100 km4,4 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l45 l
Kola a pneumatiky225/45 R18225/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 698/1 829/1 468 mm
Rozvor2 686 mm
Objem zavazadlového prostoru640/1 700 l
Související témata:
Načítám