Hlavní obsah

Mazda CX-5 má po faceliftu. S novou výbavou Newground cílí na milovníky outdooru i staromilce

Foto: Lukáš Volšický

Zapomeňte na předsudky, Mazda CX-5 nepatří do starého železa. Jeden z nejoblíbenějších modelů značky v Česku se teď prodává s decentní modernizací, která zachovavá všechny přednosti oblíbeného SUV. V dnešních časech dotykových displejů a složitě vypínatelných asistentů navíc zaujme starší architekturou interiéru, ve kterém jste pánem hlavně vy.

Článek

Mazda je v dnešním světě docela specifickou automobilkou. Slavná značka z japonské Hirošimy sebevědomě vzdoruje novým zvyklostem a na pravověrné nadšence do aut působí jako italská Alfa Romeo, kdyby pocházela ze země vycházejícího slunce. Už tradičně vyrábí jedny z nejkrásnějších aut na světě a spolu s atmosférickými motory usiluje o zážitek z řízení, když následuje svou filozofii Jinba Ittai.

Jednou z nejúspěšnějších Mazd posledních let je nicméně módní SUV, konkrétně kompaktní CX-5. To je už od roku 2014 globálně nejprodávanějším vozem značky a teprve druhá generace, uvedená v roce 2017, je dnes v Česku druhým nejprodávanějším modelem. Zastarávající SUV v minulých letech předběhli menší sourozenci CX-3 a CX-30. Dnes už je však jedna z nejoblíbenějších Mazd zase přitažlivější.

Foto: Lukáš Volšický

Nejnovější facelift oblíbené Mazdy CX-5 poznáte hlavně podle elegantnějších a čistějších linií charakteristické přídě

Japonská automobilka své vozy pravidelně aktualizuje a zatím nejnovější modernizace se představila v září loňského roku. Nejmodernější CX-5 na silnicích poznáte podle nové masky se specifickou mřížkou s motivem křídel. Mazda při posledním omlazení bestselleru přepracovala také přední a zadní světla.

Spolu s decentními designovými retušemi vylepšila také interiér, kdy nabídku balíčků výbav rozšířila o tři nové limitované stupně Homura Plus, Takumi Plus a Newground. Mazda spojuje typické vlastnosti s dobrodružnějším zacílením a výbavou Newground se zaměřuje na sportovní a cestovatelské nadšence oceňující odolnější zpracování.

Foto: Lukáš Volšický

Nová specifická béžová barva se v továrním vzorníků jmenuje Zircon Sand. Omlazená Mazda CX-5 díky ní zajímavě vyniká mezi tradičnějšími červenými Mazdami

Speciální Mazdu CX-5 Newground pro outdoorové nadšence charakterizuje nevšední kombinace specifického béžového odstínu laku Zircon Sand s nápadnými limetkovými doplňky. Ty najdete také v interiéru, kde se navíc objevuje odolnější čalounění sedadel nebo snadno omyvatelná podlaha zavazadlového prostoru. Automobilka k tomu přidává i ochranné kryty nárazníků vpředu a vzadu.

Protože je Mazda CX-5 jedním z nejstarších modelů v dnešním portfoliu značky, zaujme zejména staromilce, jimž stará evropská homologace dovoluje dnes až dechberoucí kouzla. Nejnovější modely na evropském trhu vám neumožňují třeba trvalé vypnutí asistentu pro jízdu v pruzích, i nejmodernější CX-5 však ano. Jednou jej vypnete a zůstane tak, dokud jej znovu vy sami neaktivujete.

Foto: Lukáš Volšický

Dokonce i zezadu se modernizovaná Mazda CX-5 odlišuje jen maličkostmi. Nová jsou hlavně zadní světla s upravenou grafikou

Stejně se Mazda staví i k dnes stále oblíbenějšímu výhradně dotykovému ovládání. Japonci si zakládají na bezpečnosti a i s nejnovějším multimediálním systémem s 10,25” obrazovkou zachovávají klasická tlačítka a ovladače pro ovládání klíčových funkcí. Systém se inspiruje starým bavoráckým iDrive a funguje hlavně jako doplněk, nikoli jako jediný ovladač všech důležitých funkcí. V jednoduchém menu bez zbytečností se navíc rychle zorientujete.

Hlavní kult a kouzlo dnešních modelů od Mazdy ale tvoří až neuvěřitelná snaha Japonců o zachování a přežití tradičních atmosférických zážehových motorů. Automobilka své přeplňované benzinové motorizace v Evropě bohužel ani neprodává. Mazda CX-5 se u nás těší největšímu zájmu se nejsilnější motorizací, vrcholnou variantou SkyActiv-G194.

Foto: Lukáš Volšický

Populární Mazda CX-5 může být zajímavou volbou pro odpůrce nejnovějších trendů. I dnes totiž zakládá na relativně staré architektuře, která ji umožňuje intuitivnější a klasičtější ovládání výbavy vozu

Atmosférický 2,5litrový čtyřválec disponuje nejvyšším výkonem 194 koní (143 kW), točivým momentem až 258 Nm a inteligentním systémem rekuperačního brzdění i-ELOOP. Vůz jím sbírá energii při brzdění, účinně ji převádí do kondenzátoru a následně využívá k napájení klimatizace, audia a dalších elektrických spotřebičů. Vůbec nejoblíbenější specifikací v Česku je pak kombinace se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Od loňské modernizace je navíc čtyřkolka vybavena novým jízdním režimem „Offroad“.

A je to stará poctivá atmosféra, jakou my nadšenci máme rádi. V nejnižších otáčkách je přirozeně slabá, ve středním pásmu začíná ožívat a v nejvyšších otáčkách je úžasně draví a vrcholí charakteristickou špičkou. Zejména vedle nejmodernějších motorů vám sice zpočátku připadá slabá, ale stačí se jen adaptovat do starých časů, kdy jsme si sílu museli zasloužit otáčkami, a přijdete tomu na chuť.

Foto: Lukáš Volšický

Outdoorová Mazda CX-5 Newground je vybavena odolnějším čalouněním sedadel, protože automobilka počítá s náročnějším zacházením

Atmosférické plnění vám navíc dává i tu výhodu, že vždy jasně víte, kolik síly budete mít na kolech. Tady neexistují až nepředvídatelně výbušné přívaly točivého momentu v otáčkách lehce nad volnoběhem, jako u nejmodernějších přeplňovaných motorů. S automatem si však pro přesnou dynamickou jízdu musíte aktivovat režim ručního řazení pro udržování motoru v efektivních otáčkách. Šestistupňová skříň jinak čtyřválec neustále zbytečně podtáčí a zpomaluje jeho reakce.

Přidejte k tomu pečlivě naladěný podvozek bez adaptivních tlumičů, avšak na relativně vysokých pneumatikách, příjemně přesné i tuhé řízení a získáte překvapivě řidičské auto. Je komfortní pro každodenní život ve městech, zábavné na okreskách při cestě na chalupu a poskytuje slušnou dynamiku ve chvíli, kdy se sžijete s dnes už umírající koncepcí motoru.

Foto: Lukáš Volšický

Atmosférické čtyřválce jsou v dnešním automobilovém průmyslu už pouze zajímavou raritou. Díky vyššímu zdvihovému objemu se ale s oblíbenou Mazdou jezdí příjemně

Časy se rychle mění a Mazda CX-5 v dnešních dnech vypadá jako zastaralé auto, které ani nemá co nabídnout, ale opak je pravdou. Nezastavitelný příval „složitých“ moderních technologií se přestává líbit stále více zájemcům o nová auta, a ti se začínají rozhlížet po zachovalých ojetinách. Jenže co si koupit novou Mazdu, která se během pěti let změnila jen minimálně?

Sice není přehnaně prostorná a pro milovníky instantního zrychlení moderních přeplňovaných nebo elektrifikovaných motorů bude její atmosférický čtyřválec slabý, ale pokud stále máte cit pro řízení a baví vás to, dost možná je tohle auto pro vás. Jen se musíte připravit na to, že není zadarmo. Mazda CX-5 během oněch pěti let výrazně zdražila, a navíc jezdí za průměrných 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů a klidně i více.

Modernizovaná Mazda CX-5 se v Česku prodává se základní cenou od 734 100 Kč. Za outdoroovou výbavu Newground s benzinovou motorizací 2.5 SkyActiv-G194 zaplatíte 1 053 100 Kč, přičemž nová specifická barva Zircon Sand stojí dalších 14 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, atmosférický, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem2 488 cm3
Výkon143 kW (194 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment258 Nm při 4 2000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 702 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,3 s
Maximální rychlost195 km/h
Spotřeba (kombinace)8,4 l/100 km
Objem palivové nádrže58 l
Kola a pneumatiky225/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 550/1 840/1 680 mm
Rozvor2 700 mm
Objem zavazadlového prostoru506 l

Reklama

Související témata:
Mazda CX-5
Načítám