Hlavní obsah

Nejdůležitější nová kia v testu: Kompaktní elektrická EV3 má ty nejvyšší ambice. Má na to ale schopnosti?

Foto: Lukáš Kukla

Kia se rozhodla, že zopakuje svůj majstrštyk v podobě oblíbené rodinné EV9. Tentokrát v trochu větším měřítku, ačkoliv pouze v kompaktnější podobě. A tak je tu EV3…

Článek

Rodinný elektrický obřík EV9 se automobilce Kia tak povedl, že loni získal královskou korunu Světového auta roku (a titul Světové elektrické auto roku jako bonus). Letos tento mimořádný triumf zopakoval menší elektrický crossover EV3 – a není to náhoda, jde totiž v podstatě o zmenšenou verzi EV9.

Ta podobnost je vidět hned na první pohled. Kompaktní EV3 od mamutí EV9 kopíruje podobně neforemné, ale velmi praktické hranaté tvary krabice od bot, designéři si ovšem pohráli s detaily (jako třeba jiná podoba LED grafiky světel vpředu i vzadu připomínající nebeské souhvězdí), a mrňous tak působí o poznání roztomileji, i když stále naprosto nepřehlédnutelně.

Foto: Lukáš Kukla

Krabicovité tvary jsou velmi praktické, detaily jsou trochu sci-fi. Celkově však EV3 působí sympaticky, budete se na ni rádi dívat a chodci se často i otočí.

Další podobnost odhalíte v interiéru, který je příjemně prostorný a vzdušný. Jasně, u pětimetrové EV9 to tak nějak čekáte, ale u 4,3 metru dlouhé EV3 je to docela nečekané (Kia se chlubí, že díky chytrému designu nabízí EV3 s délkou Ceedu kabinu prostornou jako u Sportage). Zatímco ve srovnatelně velkém Volvu EX30 se tak trochu tísníte a dozadu vmáčknete jen děti, tady si dospělák udělá pohodlí na předních i zadních sedačkách a kufr nabídne velmi solidních 460 litrů (rozšiřitelných na 1 250 l sklopením zadních opěradel), další úložný prostor je ukrytý pod přední kapotou (ideální třeba pro nabíjecí kabely).

Foto: Lukáš Kukla

Kabina EV3 je příjemně vzdušná a prostorná, ergonomie je takřka perfektní a výsuvný stoleček pod loketní opěrkou se také může hodit.

Také architektura kabiny je prakticky převzatá z větší EV9 – horizontálně orientovanou palubku zdobí dvojice 12,3palcových displejů přístrojového štítu (který můžete doplnit průhledovým displejem promítaným na čelní sklo) a dotykového infotainmentu, mezi ně se pak vmáčkl 5,3palcový displej ovládání klimatizace, na nějž však přes věnec volantu není úplně dobře vidět (ale ovládání si snadno můžete přetáhnout na hlavní plochu infotainmentu). Pod nimi je pak dotyková lišta, která by měla usnadňovat navigaci v menu, jenže zároveň si kvůli ní nemáte kam opřít ruku, když se snažíte trefit malé ikony na dotykové obrazovce. Ostatně samotný infotainment by snesl trochu přehlednější rozhraní, aby se v něm lépe orientovalo.

Foto: Lukáš Kukla

S infotainmentem se budete chvíli sžívat.

To jsou ale jen drobné výtky k jinak moc příjemnému interiéru, kde je radost trávit čas. Najdete tu přírodní a recyklované materiály, všechno je moc hezky zpracované, ergonomie je jinak bezchybná a praktičnost ukázková – mobil si pohodlně odložíte na poličku s indukčním nabíjením, sedačku si můžete sklopit do relaxační pozice a pod loketkou máte výsuvný stolek, kam si můžete položit notebook, když v autě potřebujete pracovat.

Nebo si ukrátit čas při nabíjení, které však zase tak dlouho nezabere. Oproti větším (a dražším) modelům EV6 a EV9 má EV3 pouze 400V architekturu (prakticky jde o platformu vycházející z Nira EV), takže DC rychlonabíjení je možné výkonem jen 130 kW (což ani na 400V architekturu není žádný zázrak), efektivní nabíjení (10-80 %) však ani tak nezabere déle než půlhodinku. Díky funkci V2L (vehicle-to-load) může elektřina putovat i opačným směrem, a EV3 tak funguje i jako powerbanka na čtyřech kolech.

K dispozici přitom máte dojezd až 605 km díky baterii s kapacitou 81,4 kWh (v nabídce je i skromnější varianta s baterií 58,3 kWh a dojezdem až 436 km), takže se při plánování výletů a dovolených rozhodně nemusíte nijak omezovat. S výkonem 204 koní (pro obě baterie) roztáčejícím pouze přední kola (čtyřkolka dorazí později) má EV3 dost síly, aby zvládala i dlouhé dálniční přesuny, na okreskách i ve městě působí dost hbitě a obratně. A také pohodlně i sebejistě díky sofistikovanému podvozku (FSD, frekvenčně selektivní tlumiče), který vyhlazuje hrboly a výmoly na rovinkách a poskytuje oporu v zatáčkách.

EV3 je tak až nečekaně kompetentní, všestranný a velmi dospěle působící prcek, který zastane roli nejen druhého, ale klidně i prvního auta v rodině – vůz je na to dost prostorný, vybavený a schopný. Jen by se Kia mohla ještě trochu pochlapit s cenou, protože konkurence je velmi tvrdá

Kia momentálně nabízí EV3 s akční slevou 50 tisíc korun, takže verze s menší baterií začíná na částce 849 980 Kč a s větší baterií je za 974 980 Kč v základní výbavě Air. U ní však musíte připlácet 35 tisíc za paket Heat obsahující tepelné čerpadlo a vyhřívaná přední sedadla a volant, takže je lepší sáhnout až po střední výbavě Earth za 70 tisíc, která má tento paket ve standardu a přihodí vám k tomu automaticky výsuvné kliky, elektricky sklopná zrcátka, digitální klíč, bezdrátovou nabíječku mobilu a pár dalších maličkostí.

Technické údaje
Motor1× synchronní elektromotor
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment283 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 810 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,7 s
Maximální rychlost170 km/h
Dojezdaž 602 km
Kapacita baterie81,4 kWh
NabíjeníAC11 kW, DC 130 kW
Kola a pneumatiky215/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 300/1 850/1 560 mm
Rozvor2 680 mm
Objem zavazadlového prostoru25 l (vpředu) + 460 l
Načítám