Hlavní obsah

Normální auta za slušné peníze ještě existují. Kombík Kia Ceed SW Spin potěší solidní výbavou a praktickým kufrem

Foto: Lukáš Kukla

Kia Ceed třetí generace je s námi už sedm let, přesto stále patří mezi nejprodávanější nové vozy v Česku. A po týdenním testu musím říct, že se oblibě tohoto modelu nedivím.

Článek

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v letošním roce (leden až květen) v Česku zatím registrováno 2 677 ceedů, což stačí na velice slušné 9. místo. Do tohoto čísla se navíc nepočítají specifické verze Proceed a Xceed, které SDA vede jako samostatné typy, takže statistika zahrnuje pouze hatchback a kombík s přídomkem Sportswagon – SW. A právě kombík se mi dostal do rukou.

Dorazil navíc v zajímavé výbavě Spin, jež sice představuje druhou nejnižší dostupnou, ale současně poskytuje několik velice žádoucích a přitažlivých prvků, například manuální klimatizaci, infotainment s integrovanou navigací a 10,25″ obrazovkou, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, 16″ hliníkové disky kol, přední mlhovky, zadní parkovací kameru, vyhřívaná přední sedadla, a dokonce vyhřívaný volant, kůží čalouněný.

Nevýhodou však je, že specifikaci Spin už prakticky nejde vylepšit nějakými pakety výbavy, ty jsou dostupné od prostřední varianty Top. S testovanou verzí Spin tak Ceed bude mít vždy třeba jen halogenové světlomety (jen denní svícení je LED), které samozřejmě nesvítí tak dobře jako Full LED lampy, nebo opěradlo zadního sedadla sklopné pouze v poměru 60 : 40 – tedy bez „průvlaku“ na lyže a jiné dlouhé předměty.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér je především uživatelsky přívětivý. Ceed si totiž zachovává tradiční fyzické ovladače.

K dispozici nejsou ani přední parkovací senzory, bezklíčový vstup a startování tlačítkem či lepší audiosystém.

Přehledně a s tlačítky

Přesto jsem se uvnitř cítil dobře. Interiér sice prozrazuje jistou letitost, ale v případě současných automobilů to často bývá spíš pozitivní vlastnost. Ceed si totiž i díky tomu zachovává mimořádně přehledné a uživatelsky přívětivé ovládání, které těží zejména z přítomnosti fyzických tlačítek a klasických ovladačů pro všechny důležité funkce – včetně třeba nastavení klimatizace, zapínání výhřevu sedaček a volantu nebo třeba deaktivaci systému stop-start. Ovládání tak prostě působí, že je všechno tak nějak přirozeně tam, kde očekáváte.

Snad jen vypínání otravného a nepřesného asistenta rychlosti (stejně jako u ostatních vozů napříč značkami) mohl výrobce vyřešit lépe. V Ceedu kvůli tomu řidič musí do útrob infotainmentu.

Foto: Lukáš Kukla

Vlastní tlačítko nebo fyzický ovladač má většina nejdůležitějších funkcí. Přehledně působí i palubní infotainment.

Samotný palubní systém nabízí přehledné prostředí s logicky uspořádanými nabídkami, líbilo by se mi ale, kdyby „běhal“ o něco svižněji. Zrcadlení telefonu pak infotainment umí jen po kabelu, bezdrátově to nejde.

Dobrý dojem ve mně zanechalo zpracování, přestože materiálům celkově dominují vcelku obyčejné plasty. Ani trošičku mi to ale nevadilo. Stěžovat si nemohu na sedadla, volant padne hezky do dlaní, potěší slušné množství odkládacích prostor i dobrý výhled.

Kabina nabízí dostatek místa pro čtyři dospělé cestující a skvělý je také kufr – kvůli němu si ostatně lidé kombíky pořizují. Základní objem činí 625 litrů, po sklopení zadních opěradel pak Ceed SW odveze až 1 694 litrů.

Sympatický všeuměl

Kia Ceed SW je aktuálně k dispozici jen se dvěma zážehovými motory - tříválcem 1.0 T-GDI a čtyřválcem 1.5 T-GDI - a jako plug-in hybrid. Mně dělala společnost patnáctistovka, spojená navíc se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou, která je za příplatek 50 tisíc korun.

Testovaná kombinace mi naprosto vyhovovala, jedna-pětka s maximálním výkonem 103 kW a nejvyšším točivým momentem 253 Nm totiž nabízí sympatický mix kultivovanosti, naprosto dostačující síly a rozumné spotřeby.

Foto: Lukáš Kukla

Na sedačkách vzadu je hodně místa, pohodlí tu najdou dva dospělí výraznějších postav. Nevýhodou testované specifikace mohou být opěradla sklápěná pouze v poměru 60 : 40.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec samozřejmě neposkytuje dechberoucí dynamiku, ale má dostatek elánu na bezpečná předjíždění, táhlé kopce, německé autobahny nebo na dlouhé cesty s plně naloženou kabinou. A nepotřebuje ani mnoho paliva, po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 6,7 l / 100 km.

Převodovka po většinu času řadí, jak má, rychle a pohotově, zcela bezchybně si však nevedla. Problémy měla zejména s rozjezdy a popojížděním v nízkých rychlostech, kdy kvůli ní auto působilo nepříjemně cukavě a trhaně.

Jinak se projev pohonné jednotky dokonale hodí ke zbytku vozu. Ceed totiž jako celek působí mimořádně „normálně“, pohodově a všestranně. Jízda je krásně komfortní, podvozek velice dobře tlumí nerovnosti a do kabiny jen zřídka pronikají nějaké rušivé hluky. Kompaktní kombík navíc přidává jisté chování v zatáčkách a při změnách směru. Ceed SW se ochotně stáčí a dokáže poměrně srdnatě vzdorovat nedotáčivosti.

Jasně, o vyloženě sportovním projevu nemůže být řeč, ale na dostupný kombík nižší střední třídy pro masy tohle auto opravdu jezdí hezky.

Foto: Lukáš Kukla

A potěší i kufr se základním objemem 625 litrů a velkorysým přístupem.

Kia Ceed SW je prostě dopravní prostředek, kterému se toho nedá mnoho vytknout - přestože je s námi už sedm let. Jde o vůz s přívětivým a prostorným interiérem, praktickým kufrem a dokonale solidním jízdním projevem. Rád bych napsal, že nemá žádnou vlastnost, která by vás mohla štvát, ale bohužel to není pravda.

Vytknout musím škubání samočinné převodovky při rozjezdech a složité vypínání otravného pípání kvůli často domnělému překročení povolené rychlosti. První potíž se dá částečně vyřešit výběrem manuálu, s druhou se zřejmě nedá dělat nic.

Celkově jsem však byl spokojený, Ceed je totiž dokonale normálním autem v nejlepším slova smyslu. Navíc se prodává za docela zajímavé peníze. Kombík aktuálně díky slevě 40 000 Kč startuje na 459 980 Kč, testované provedení Spin začíná na 474 980 Kč a s výkonnějším motorem 1.5 T-GDI a automatickou převodovkou vychází na 569 980 Kč.

Pro srovnání, konkurenční Škoda Octavia Combi stojí od 639 900 Kč, Volkswagen Golf Variant od 624 900 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový řadový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem1 482 cm³
Výkon103 kW (140 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment253 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 524 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,9 s
Maximální rychlost197 km/h
Spotřeba WLTP (kombinace)5,8 - 6,3 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky205/55 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 600/1 800/1 465 mm
Rozvor2 650 mm
Objem zavazadlového prostoru625 - 1 694 l
Načítám