Hlavní obsah

Překvapivě dospělý mrňous: Hyundai Inster klame tělem. Jen si dejte pozor, za kolik ho koupíte

Foto: Martin Jánský
6:02
6:02

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Rozvířit trh městských elektrických aut přijíždí až z daleké Koreje crossover Hyundai Casper, který je sice malý vzrůstem, ale velký svým duchem. Nevěříte? Tak se s námi pojďte svézt!

Článek

Casper je nejen hodný duch z disneyovských pohádek, ale také malý a podobně roztomilý Hyundai určený pro domácí korejský trh. Miniaturní crossover se na trhu hned chytil a automobilka se proto rozhodla vyslat ho na zkušenou do Evropy. S elektrickým pohonem. A novým jménem: Inster.

Foto: Martin Jánský

Pixelová světla jsou typickým poznávacím znakem elektromobilů Hyundai.

Když už víme, kde se vzal, můžeme se podívat na to, jaký je. A odpověď je jednoduše skvělý! Na rozdíl od jiných automobilek (řekneme si už brzy) totiž Hyundai vzal už tak povedené auto pro náročný trh a ještě ho vylepšil, aniž by obracel každou korunu investovanou do jeho vývoje a výroby. Inster díky tomu působí jako opravdu dospělé auto, přestože vzhledem a rozměry připomíná spíš adolescenta.

Foto: Martin Jánský

Rozměry je to mrňous, ale svou podstatou jde o dospělé auto.

Tenhle roztomilý skřítek totiž měří na délku jen 3,8 metru, čili jako Škoda Favorit. To byl dřív rozměr rodinného auta, ale nástupnická Fabia je dnes o dobrých třicet čísel delší (bezpečnost a další požadavky). Miniauta pod čtyři metry obvykle dokážou nabídnout dost místa jen posádce vpředu, vzadu je prostor sotva pro děti. Ne však v Insteru!

Když si totiž vpředu udělá dospělák pohodlí, další se může v klidu rozvalit za něj a mít dost místa na hlavu i kolena. Zadní lavice má polohovatelná opěradla a je navíc posuvná o 16 cm, takže můžete v případě její neobsazenosti přifouknout kufr ze základních 280 litrů na 351 l. Trochu slabší to je na šířku (Inster měří na šířku 1,6 metru stejně jako Favorit, v němž to bylo taky rameno na rameno), kde budou prostorově náročnější postavy nalepené na dveřích. Je tak skoro až směšné, že vám Hyundai dá na výběr, jestli Inster chcete čtyř-, nebo pětimístný (prostě vám dozadu přidají třetí pás) – berte čtyřmístný, třetí osoba se dozadu prostě nevejde, pokud není vytisknutá na kartonu. Tak, právě jsme vám ušetřili pět tisíc kaček.

Foto: Lukáš Kukla

Inster nabízí překvapivě hodně místa – tedy na délku a výšku, na šířku je to slabší. Proto nemá smysl připlácet za pětimístnou verzi.

To je však jediná výtka, kterou k interiéru Insteru máme. Na rozdíl od jiných malých aut se tady totiž očividně nešetřilo – displeje a většina ovládacích prvků je převzatá z mnohem dražších elektrických Ioniqů, stejně tak volant (Bez obřího znaku, všimněte si, jen se čtyřmi malými osvětlenými čtverečky. Řidiči přeci ví, v jakém autě sedí, říká Hyundai.). Už v naprostém základu tak máte 10,25palcový přístrojový panel a 10,25palcový dotykový infotainment nejnovější generace s širokými online funkcemi a mobilní konektivitou (včetně USB konektorů a přihrádky na pohodlné odložení mobilu, která ve vyšších výbavách nabídne bezdrátové nabíjení). K tomu automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, okna i zrcátka v elektrice a mnoho dalších příjemných věcí, které byste u současného auta očekávali, ale za které si výrobci malých aut nechávají často připlatit.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina připomíná mnohem dražší Ioniqy, je překvapivě kvalitní a našlapaná moderní výbavou, kterou obvykle vídáme o pár pater výš.

V příplatkové výbavě pak najdete taky vychytávky aut mnohem vyšších tříd, jako třeba bi-LED světlomety, 360° kamerový parkovací systém, kamerové hlídání mrtvých úhlů (pohled z boční zpětné kamery se zobrazuje na přístrojovém panelu), vyhřívání sedaček i volantu, nebo třeba odemykání a startování vozu mobilem s digitálním klíčem. Prostě moderní, dospělé auto, jen malé.

Foto: Lukáš Kukla

Přehledná konzole s ovládáním audia a klimatizace usnadňuje život s Insterem, stejně jako šikovná odkládací přihrádka pro telefon (s možností indukčního nabíjení pro vyšší výbavy).

To ostatně pocítíte i za volantem, protože Inster si po ulicích jen tiše pluje, díky elektrickému zátahu působí dost živě, hrboly i výmoly zdolává poměrně nevzrušeně a do kabiny nepropouští moc hluku z okolí. Dokonce nemá problém ani s dálnicemi, které brázdí s až překvapivou jistotou a v pohodlí, které byste u takového mrňouse neočekávali (i když se pro ně samozřejmě nezrodil). Až když ho vezmete na rozbité české okresky a pokusíte se o svižnější tempo, začne se projevovat „gumový“ charakter odpružení, který vás hned přiměje zpomalit – ale ani tohle nemá Inster v popisu práce.

Nejčastěji totiž bude brázdit ulice měst a silničky v jeho blízkém okolí. Proto vůbec nevadí, že jeho papírový dojezd činí 370 kilometrů – což je na malé městské auto vlastně docela dost, takže dává smysl ušetřit 40 tisíc a sáhnout po menší baterii s dojezdem jen o 43 km kratším. Ta má taky o trochu slabší elektromotor (97 koní místo 115), na stovce je proto o sekundu pomaleji a jede o 10 km/h pomaleji, jenže točivý moment má stejných 147 Nm, takže si rozdílu při normální jízdě možná ani nevšimnete.

Dojezd a nabíjení

Základní verze ECO je vybavená baterií s využitelnou kapacitou 42 kWh (v kombinaci s elektromotorem o výkonu 97 k a 147 Nm) umožňující dojezd až 327 km, vyšší verze POWER má větší baterii 49 kWh (spolu s e-motorem 115 k a 147 Nm) s dojezdem až 370 km. Inster dokáže jezdit v kombinovaném za nějakých 12-13 kWh/100 km, takže není nereálné papírových hodnot dojezdu skutečně dosáhnout.

Foto: Lukáš Kukla

Nabíjecí konektor je šikovně vpředu, takže nikdy nebudete mít problém, že by nedosáhl kabel. Všechny verze jsou navíc vyzbrojené DC nabíjením.

AC nabíjení zvládá Inster výkonem až 11 kW, rozdíl mezi oběma verzemi je však v DC nabíjení: ECO umí nejvýš 72 kW, POWER až 85 kW, efektivní nabíjení (10-80 %) však u obou verzí zabere zhruba půlhodinku. Inster dokonce disponuje funkcí V2L, díky níž můžete z trakční baterie nabíjet jiná elektrická zařízení výkonem až 3,6 kW.

Takže jsme vám právě ušetřili 45 tisíc korun, což se bude hodit, protože jinak se za Instera docela prohnete. Hyundai sice hlasitě inzeroval základ pod 400 tisíc, jenže tahle sleva platí jen pro firmy a podnikatele, obyčejný člověk z ulice dá za základní Inster 600 tisíc (případně 640 s větší baterií). Když se ale podíváte do nabídky SAuto.cz, najdete tam nejeté Instery již od 500 tisíc.

Jakmile začnete Intera plnit výbavou a navrch přihodíte stylový paket Cross, můžete cenu vyšroubovat až na více než 800 tisíc, což nedává žádný smysl. Nejlepší Inster bude ten lacinější, a pokud máte víc peněz, pokukujte už po elektrické Koně, výrazně větším a ještě dospělejším autě, které už Hyundai v akci nabízí s cenovkou začínající na 700 tisících.

Technické údaje
Motor1× synchronní elektromotor
Výkon84 kW (115 k)
Točivý moment147 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 410 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,6
Maximální rychlost150 km/h
Dojezdaž 370 km
Kapacita baterie49 kWh (využitelná)
NabíjeníAC11 kW, DC 85 kW
Kola a pneumatiky205/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)3 825/1 610/1 575 mm
Rozvor2 580 mm
Objem zavazadlového prostoru280 l
Načítám