Hlavní obsah

Dělník na baterky nebo pojízdná powerbanka: Hybridní Ford Ranger přináší výhody, které využije jen někdo

Foto: Lukáš Kukla

Dělnický pick-up s baterkami? To se u Fordu už úplně zbláznili? Ale kdepak, tohle auto dává perfektní smysl! Ačkoliv jen pro omezenou skupinu zákazníků…

Článek

Ford tohle auto nutně potřebuje. Plug-in hybridní Ranger má totiž o třetinu nižší emise CO2 než ten naftový, což se v konečném účtování bude vyvažovat zlatem. Na některých trzích mají taky elektrifikovaná auta řadu daňových a pojistných úlev, takže na něm jejich majitelů mohou vydělat (nebo aspoň ušetřit) spoustu peněz – to se ale ČR netýká. Tak proč byste si ho měli pořizovat právě vy?

Plug-in hybridní pohon Rangeru spojuje benzinový 2,3 EcoBoost s elektromotorem integrovaným do automatické převodovky, výsledkem je kombinovaný výkon 281 koní a 697 Nm. Hlavním lákadlem je samozřejmě těch cca 40 čistě elektrických kilometrů, které získáte plným nabitím baterie s kapacitou 11,8 kWh – což zabere 3,5 hodiny z wallboxu (maximálně 3,6 kW) nebo lehce přes pět hodin hodin z obyčejné zásuvky. Při ceně cca 4,5 Kč/kWh vás tak jeden kilometr vyjde skoro na korunu na kilometr, a to je hodně zajímavé.

Foto: Lukáš Kukla

Ranger můžete mít s naftovým čtyřválcem nebo šestiválcem, dokonce i šestiválcovým benzinem (Ranger Raptor). Nabídku motorizací nyní rozšiřuje PHEV.

Další úspory bude Ranger PHEV generovat i při jízdě v hybridním režimu (na který přejde po vyčerpání baterie a nastartování přeplňovaného benzinového motoru), i když už nebudou tak výrazné – plug-in hybridní Ranger totiž jezdí za nějakých devět až deset litrů, a to je podobná hodnota jakou umí diesel.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina nabízí spoustu prostoru i komfortu, výbavy i technologií. A díky hybridnímu pohonu si ji můžete pohodlně vychladit nebo vyhřát i bez vrčícího motoru.

Výhodu může představovat i to, že můžete kabinu klimatizovat nebo vyhřívat bez nastartovaného motoru. Takže pokud jste zvyklí část dne trávit v terénu na jednom místě a chcete mít v autě teplotní komfort i bez otravování okolí (i sebe) neustálým vrčením spalováku, plug-in hybrid vám v tom pomůže. A taky pokud ráno rádi nasedáte do vychlazeného/vyhřátého auta.

Posledním lákadlem je to, že z Rangera můžete udělat pojízdnou powerbanku. Energii z baterie (kterou můžete nechat dobíjet i motorem) totiž můžete využít i pro pohon elektrického nářadí (volitelně s výkonem 2,3 nebo 6,9 kW) – v zadní řadě a na korbě jsou totiž celkem tři zásuvky s napájením 230 V, což stačí na napájení notebooku nebo většiny ručního nářadí.

Foto: Lukáš Kukla

Dvě zásuvky na korbě jsou za příplatek, ale můžete s nimi energií z baterie pohánět další elektrická zařízení. Základní s výkonem 2,3 kW zvládne ruční nářadí, výkonnější 6,9 kW utáhne i náročnější spotřebiče.

Tolik tedy můžete získat s přechodem k elektrifikovanému Rangeru, aniž byste cokoliv ztratili. Užitná hodnota je totiž prakticky stejná – na korbě sice uveze zhruba o metrák méně (pořád zvládne skoro tunu), ale na kouli zase utáhne skoro o tři metráky víc (3,5 místo 3,2 tuny u dieselu). A k tomu se bude hodit kombinovaný točivý moment 697 Nm.

Jinak je zcela shodný s konvenčním bráškou – stejné nájezdové úhly, stejná světlá výška, stejná brodivost. PHEV jen jezdí o trochu tišeji, rychleji reaguje na plyn a díky kilům navíc (váží zhruba o tři metráky víc) pluje o trochu pohodlněji.

Ranger PHEV se tak Fordu opravdu povedl, ale zrovna v Česku té motivace k přechodu na elektrifikovaný pohon mnoho není. Pokud ale můžete nabíjet doma a jezdíte spíš kratší vzdálenosti, nebo často pracujete mimo civilizaci a hodila by se vám pojízdná powerbanka (a myslíme si, že jakmile ji budete mít, zjistíte, jak často se vám k něčemu hodí), je tohle auto naprosto geniálně multifunkčním řešením.

Zvlášť proto, že ho Ford nacenil velmi lákavě – když sáhnete po skladovém vozu, dostanete slevičku 50 tisíc korun a s výbavou Wildtrak za něj dáte jen o 40 tisíc víc než za čtyřválcový diesel. Základní PHEV v pracovní variantě XLT stojí podle ceníku 929 000 Kč, ve výbavě Wildtrak vyjde na 1 049 000 Kč a vrcholný Stormtrak na 1 149 000 Kč (všechny uvedené ceny jsou bez DPH).

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem2 261 cm³
Výkon138 kW (187 k)
Točivý moment412 Nm
Elektromotor75 kW (102 k)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí207 kW (281 koní) a 697 Nm
Převodovkaautomatická, 10 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 511 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,2 s
Maximální rychlost170 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže70 l
Kapacita baterie11,8 kWh
Elektrický dojezd43 km
NabíjeníAC 3,6 kW
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 370/1 910/1 884 mm
Rozvor3 270 mm
Načítám