Hlavní obsah

Dokonce i s palivem satanovým je BMW M340d xDrive skvělým autem pro všechny benzinové nadšence

Foto: Lukáš Volšický

Přeplňovaný mild-hybridní šestiválec o 340 koních a 700 newtonmetrech v kompaktním sedanu. Modernizované BMW M340d xDrive je zběsile rychlý bavorák, s jakým můžete jezdit každý den za překvapivě málo peněz, vládnout dálnicím i se bavit na okreskách. V portfoliu značky sice má i benzinovou alternativu M340i, ale je jedním z těch naftových aut, jaká vezmou na milost i pravověrní benzinoví nadšenci.

Článek

„Nafta je palivo satanovo.“ Legendární slova Jeremyho Clarksona z Top Gearu si dodnes pamatují všichni pravověrní benzinoví nadšenci. Jenže doba se mění, a pokud pořád věříte v sílu vnitřního spalování, s postupem času berete na milost i kdysi zavrhovanou techniku. Malé přeplňované tříválce v kompaktních městských autech vlastně nejsou tak zlé a nakonec byste si klidně koupili i povedenou „naftu“. Zejména dnes, kdy se hranice mezi zážehovými a vznětovými motory zmenšují. Občas jsou si svými projevy velmi blízké.

A to je to, o čem jsem přemýšlel, když jsem v neděli ráno zase nastartoval moderní šestiválcový turbodiesel až dokonalého BMW M340d xDrive a vyjel jsem na okresky za Prahu, abych se naposledy svezl. Už za pár hodin jsem ho měl zase vrátit českému zastoupení značky a nebudu vám lhát, když řeknu, že je to jedno z nejlepších aut, co si dnes můžete koupit. V Mnichově evoluci šestiválcových naftových bavoráků vyvíjí už dlouze, a když se kouknu na blížící se čistě elektrickou éru, zřejmě stojíme na vrcholu vývoje aut, která mám tak rád.

Foto: Lukáš Volšický

Současná trojka má po decentním faceliftu, kterým návrháři z Mnichova vyžehlili linie. Je minimalističtější a chybí jí vlnky odkazující na generaci E46.

Naftový šestiválec, 340 koní a nepolevující točivý moment

Je snad tou nejlepší trojkou, jakou si teď můžete objednat a koupit. Nejmodernější BMW M3, nově dostupné také jako rychlé kombi Touring pro moderní rodiče, je nepochybně purističtější, výkonnější, brutálnější i více řidičské, ale provoz výrazně silnějšího benzinového šestiválce je i dražší. A to platí také o benzinové alternativě M340i xDrive. Jestli tedy hledáte ideální kompromis pro normální každodenní život a chcete spojit mamutí sílu s přijatelnou spotřebou paliva, je nejsilnější turbodiesel M340d xDrive nejlepší volbou.

Ten temperament, s jakým tenhle bavorák na prázdných okreskách neúnavně zrychluje, je naprosto ohromující. Silný příval zrychlení je až zdrcující. Je to stroj, jaký si představuji, když řeknete, že „jede jako lokomotiva“. Přeplňovaný vznětový řadový šestiválec M TwinPower Turbo s interním označením B57 má 340 koní (250 kW), ale výrazně důležitější je u turbodieselů točivý moment. Skrze osmistupňový sportovní automat od ZF a pohon všech kol xDrive přenáší na asfalt 700 newtonmetrů!

Foto: Lukáš Volšický

Konec vozu, který nejčastěji uvidí skoro všichni, již s vámi budou chtít závodit. Naftové BMW M340d xDrive vystřelí na stovku za 4,6 sekundy.

S továrním údajem o akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy se zvědavě zvedne nejedno obočí. Jenže sílu M340d xDrive musíte zažít, abyste se seznámili s monstrem žijícím pod kapotou. Mild-hybridní šestiválec vám při plném plynu poskytne vrcholný točivý moment už od 1750 ot./min. a nepřestane zrychlovat ani ve vyšších otáčkách nebo rychlostech. Stopadesátka je při rychlejším předjíždění normální, dvoustovkou jede na dálnicích skoro okamžitě a nepřestává zrychlovat až k maximálním elektronicky omezeným 250 km/h.

Úplně nejzajímavější je však skutečnost, že nejnovější BMW M340d xDrive díky svému solidnímu „krouťáku“ umí cestovat s malou spotřebou paliva. Naftový šestiválec si při normálním tempu ve městech řekne o přibližně 6,5 litru na 100 kilometrů. Na okreskách se přibližuje i šesti litrům, a dokonce i při intenzivnějších rychlostech na německých dálnicích se vejdete do sedmi litrů. Maximální dojezd na jednu nádrž se pak umí přiblížit až 900 kilometrům. Až si říkám, co víc evropští legislativci chtějí. S emisní normou Euro 6D turbodiesel skoro čistí vzduch a pracuje s vysokou účinností.

Foto: Lukáš Volšický

Nová modernizace je vidět i v interiéru. Architektura je nově vybavena modernějším infotainmentem iDrive 8. Ovládací kolečko mu v trojce zůstává.

Dokonce i s turbodieselem může být zábava na okreskách

Vrcholná vznětová motorizace tzv. „malých M“, modelů BMW M Performance, je nejlepší zejména pro dlouhé cestování po dálnicích, ale okouzlí vás i na okreskách. Šestiválcové trojky jsou řidičskou přístupností pověstné a BMW už při uvedení nejnovější generace G20 oznamovalo, že se vrací k oblíbeným sportovním kořenům. A na dnešním trhu najdete jen málo normálních aut, jež se řídí lépe. Dokonce i s těžší naftovou strojovnou se na okreskách příjemně zabavíte, když budete zkoušet trefovat apexy v zatáčkách.

V klidnějších jízdních režimech je nejsilnější naftová trojka kultivovaná a komfortní, v nejostřejším módu zrychluje, zatáčí i brzdí jako mnohem lehčí auto. A to se chlubí provozní hmotností bezmála 1,9 tuny. Jenže nezapomeňte, že standardem M340d jsou adaptivní M podvozek, sportovní zadní diferenciál i variabilní řízení. Kompletní mix moderních pomocníků těžkých aut spolupracuje tak, že na nadváhu sedanu rychle zapomenete. Při sportovní jízdě do zatáčky vjedete s vysokou přesností, protáhnete se okolo apexu a vyjedete s přirozenou přetáčivostí. Tedy tak, jak to v šestiválcovém BMW má být.

Foto: Lukáš Volšický

Přeplňovaný třílitrový vznětový šestiválec M TwinPower Turbo má 340 koní (250 kW) a 700 newtonmetrů.

Facelift s minimalističtějším designem a infotainmentem iDrive 8

A teď se populární trojka dokonce nese v duchu nových modelů značky. V Mnichově vloni odhalili modernizaci vozu, díky níž má elegantnější design. Z obrysů předních světlometů sice zmizela charakteristická vlnka odkazující na oblíbenou generaci E46, zato návrháři experimentují se zajímavými barvami. Je jí i specifický odstín M Brooklyn Grey. Výroční znaky oslavující 50. výročí divize BMW M a příplatková karbonová střecha už jsou jen pomyslnou třešničkou na dortu.

Základní výbavou vrcholné vznětové trojky jsou i digitální přístrojový štít s novou grafikou, sportovní sedačky a architektura s nejnovějším bavoráckým infotainmentem iDrive 8. Ten bohužel není tak intuitivní jako ještě přecházející iDrive 7 a omezuje klasická tlačítka ve prospěch dotykového ovládání na displeji. Klimatizaci tak už nenastavíte tradičním kolečkem a tlačítky, ale pouze na spodní liště obrazovky nebo v rozsáhlém menu klimatizace.

Foto: Lukáš Volšický

Volitelná karbonová střecha je za příplatek. Vyjde vás na 76 tisíc korun.

Dojem z novějšího interiéru s novou architekturou, vycházející zejména z trendů pro elektromobilitu, záleží čistě na vašem subjektivním vkusu. Staré časy už nikdo nevrátí a na nový styl ovládání komfortní výbavy si snadno zvyknete. Celkově tak modernizovaná nejsilnější naftová trojka je šikovným autem, na kterém se jen těžko hledají objektivní negativa. Vypadá luxusně, je prémiová, jezdí rychle a za relativně málo peněz a užijete si ji i při nedělních výletech na okresky okolo spících vesnic. Nepochybně je jedním z těch nejlepších aut, co si dnes můžete koupit.

V Česku se modernizované BMW řady 3 prodává se základní benzinovou motorizací 318i za cenu od 1 064 700 Kč. Za testovanou vrcholnou vznětovou variantu M340d xDrive pak zaplatíte minimálně 1 779 700 Kč.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, vznětový, uložený vpředu podélně, turbodmychadlo, mild-hybrid
Zdvihový objem2 993 cm3
Výkon250 kW (340 k) při 4 400 ot./min.
Točivý moment700 Nm při 1 750–2 250 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol xDrive
Provozní hmotnost1 895 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,6 s
Maximální rychlost250 km/h (el. omezená)
Spotřeba (kombinace)5,7–5,3 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže59 l
Kola a pneumatiky225/45 R18, 255/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 713/1 827/1 440 mm
Rozvor2 851 mm
Objem zavazadlového prostoru480 l

Reklama

Související témata:
Načítám