Hlavní obsah

BMW M3 Competition: Nekompromisní rychlá bestie s dynamikou supersportů pro každý den

Foto: Lukáš Volšický

S vrcholným sezením se jízda v nejnovějším BMW M3 posouvá na novou úroveň, protože se naplno soustředíte na řízení

M jako motorsport a Competition jako závodění. Víte, co to znamená, ale rádi si to necháte vysvětlit? Posaďte se do karbonových sedadel nejnovějšího BMW M3 Competition, prožeňte více než pět stovek koní a pak pořádně šlápněte na karbon-keramické brzdy. Tenhle sportovní sedan vás okouzlí šarmem závodních aut i při každodenní cestě do práce.

Článek

Vášeň pro motorsport je charakteristickým rysem mnichovské sportovní divize BMW M, která si vybudovala pověst svými úspěchy v automobilových soutěžích na světových okruzích. Už přes 50 let pro nás přenáší auru závodních aut do sériové výroby, přičemž jedním z nejslavnějších modelů s tímto posláním je nepochybně BMW M3, vrcholná sportovní verze oblíbené „trojky“ a ideální řidičský nástroj pro kompromis mezi každodenním i zábavným svezením.

Legendární BMW M3 E30 přijelo na svět už v roce 1986, a přestože se BMW M3 během dalších pěti generací výrazně změnilo, je luxusnější a čtyřdveřové, základní filozofie asi nejslavnějšího vozu divize M platí dodnes – přenést charisma závodních speciálů do silničních aut, schopných jezdit na okruzích i vozit děti do školky. I když to totiž na první pohled nevypadá, i nejnovější BMW M3 umí vtáhnout do světa závodění.

Foto: Lukáš Volšický

Kontroverzní ledvinky se nelíbí všem, ale tenhle agresivní výraz ve zpětném zrcátku vám jasně řekne, abyste na dálnici zbytečně nepřekáželi v nejrychlejším pruhu

Čistokrevný charakter sportovního sedanu se závodní náturou objevíte hlavně díky specifikaci, na jakou se právě koukáte. Nejnovější BMW M3 generace G80 si většina zákazníků kupuje v normálních komfortních výbavách, praktických pro každodenní provoz, a jen opravdoví řidičští nadšenci sáhnou po až extrémní specifikaci, s níž ze současného BMW M3 získáte i poslední procento jeho potenciálu.

Agresivně vyhlížející „em-trojka“ z české novinářské flotily BMW je nejlepší ukázkou toho, co všechno si můžete objednat, pokud máte zájem o motorsport a nemáte nedostatek peněz. Se speciální příplatkovou modrou barvou Voodoo Blue ze vzorníku BMW Individual totiž kontrastují karbonové doplňky M Pefromance Parts, přitahující pozornost zejména předním splitterem a zadním difuzorem se čtyřmi nezvykle rozmístěnými koncovkami volitelného titanového výfuku.

Foto: Lukáš Volšický

Titanový výfuk z katalogu M Performance Parts poznáte podle čtveřice zvláštně rozmístěných koncovek

Ještě silnějšího pocitu jako ze závodního speciálu nabydete, když se v interiéru posadíte do sportovních karbonových sedadel od BMW M. Krásné skořepiny z uhlíkových vláken vypadají nekompromisně, ale jsou překvapivě prostorné, mají elektrické ovládání i vyhřívání a zvládnete v nich i delší cestování. A když už se naučíte nastupovat a vystupovat přes vysokou tvrdou bočnici sedáku, odměnou vám bude dokonale „zapadlý“ posez za volantem, skoro jako v závoďáku.

A jestliže to s řízením myslíte vážně, disponují odnímatelnou opěrkou hlavy pro zvětšení prostoru pro helmu, když se rozhodnete prohnat svou M3 na závodním okruhu. S vrcholným sezením se jízda v nejnovějším BMW M3 posouvá na novou úroveň, protože se naplno soustředíte na řízení, přičemž vám sedadlo vytváří pevnou oporu při rychlé jízdě v zatáčkách. A když píšu rychlé, myslím opravdu rychlé.

Foto: Lukáš Volšický

Pracoviště řidiče v nejnovějším BMW M3 pochopitelně vychází ze standardní trojky, ale nabízí specifické prvky jako červená tlačítka na volantu pro rychlou volbu individuálních jízdních režimů

Vzpomínáte si na čtyři zvláštně vypadající koncovky titanového výfuku od M Performance? S jeho pomocí dýchá šestiválec na steroidech, s nímž sedan M3 vyvíjí dynamiku srovnatelnou se supersporty předminulé dekády. V bavoráckém slangu se jmenuje S58, stojí na obyčejnější jednotce B58 (modelově označované 40i) a je nepochybně nejdivočejším šestiválcem od inženýrů divize BMW M.

Bestie se probouzí stiskem červeného startovacího tlačítka, načež ostře vyštěkne do okolí a usadí se na hluboce brumlajícím volnoběhu. V nových autech se v posledních letech událo mnoho ústupků pro zpřístupnění více zákazníkům, ale BMW M si i dnes zakládá na tom nejdůležitějším. Před rychlou jízdou je nutno M3 zahřát a stejně jako u předchůdců i v nejnovějším modelu o aktuálním stavu motoru informuje hlavně ukazatel teploty oleje. Nejprve srdce „em-trojky“ zahřejte a až poté po něm chtějte všechnu sílu.

Foto: Lukáš Volšický

Volitelná karbonová skořepinová sedadla od BMW M vás pevně obejmou a podrží v zatáčkách

Vysokootáčkový třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním dvojicí turbodmychadel v základním provedení umí vyvinout 480 koní (353 kW) a 550 Nm, ale v testovaném silnějším provedení Competition disponuje až 510 koňmi (375 kW) a 650 Nm. V obou verzích je standardně spojen s osmistupňovým automatem ZF a puristickým pohonem zadních kol s aktivním diferenciálem, přičemž u M3 Competition jej lze nahradit volitelnou čtyřkolkou xDrive od BMW M se svobodnou volbou pohonu všech nebo pouze zadních kol.

To je solidní strojovna, o níž BMW uvádí, že novou „em-trojku“ zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a rozjede na maximální rychlost 250 km/h (290 km/h s volitelným balíčkem M Driver’s Package), ale ani nejpůsobivější technické údaje neumí přiblížit tu ohromující sílu, s jakou BMW M3 Competition rozráží i nasává čerstvý vzduch svými obrovskými ledvinkami.

Foto: Lukáš Volšický

Milujete karbonovou texturu? Příplatková sedadla pro vás budou uměleckým dílem

BMW M znovu vsadilo na bohaté zkušenosti ze závodění a spolu s výkonným systémem mazání přímo z motorsportu použilo i odlehčenou klikovou hřídel a přeplňování dvojicí malých turbodmychadel – prvním pro první až třetí válec, druhým pro čtvrtý až šestý. Pro docílení ideálně okamžité odezvy motoru navíc vybavilo turbodmychadla elektronicky řízenými obtokovými ventily a specifikaci Competition dokonce vybavilo speciálním chladičem převodovky.

To všechno vzájemně spolupracuje, a proto je nejnovější BMW M3 Competition drtivě rychlé. Už ve standardním „ekonomickém“ nastavení zrychluje bláznivým tempem, ale jakmile přepnete motor, převodovku, podvozek, řízení i brzdy do nejostřejších režimů, z jinak docela kultivované M3 se stává nekompromisní monstrum s brutální reakcí na sebemenší přidání plynu a hlasitým zvukovým projevem skrze titanový výfuk.

Foto: Lukáš Volšický

Doslova vás pověsí do pásů! Karbon-keramické brzdy ve spojení se správnými sportovními pneumatikami budou vyvolávat pocit nárazu do zdi

„Em-trojka“ je pekelně rychlá a se šestiválcem s výbušnou náturou táhne v celém otáčkovém spektru, přičemž dvoustovkou i vyššími rychlostmi jezdí na bez odmlouvání. Šestiválec vás svým masivním přívalem výkonu a zrychlení zatlačí do pevných karbonových sedadel, ale co neubrzdíte, neukecáte. Vidíte ty zlaté brzdiče? Ty patří příplatkovým karbon-keramickým brzdám, které vás naopak rády pověsí do pásů.

Když se ve vysokých rychlostech rozhodnete silně brzdit, brzdové destičky se razantně zakusují do lesklých kotoučů a zastavují BMW M3 skoro okamžitě, a to i na zimních pneumatikách. Zatímco se v interiéru objevuje vůně horkých brzd, pro něž je aktuální teplota z normálního brzdění teprve běžným zahříváním, jen přemýšlíte nad tím, že se správným letním sportovním obutím musí brzdění naplno působit jako náraz do zdi.

Foto: Lukáš Volšický

Šestiválec S58 ve specifikaci Competition vyvine 510 koní (375 kW) a 650 newtonmetrů

Znovu se rozjíždíte a na pro BMW M typickém voliči převodovky volíte manuální režim spolu s nejostřejší mapou převodovky. Zrychlujete naplno, ručička otáčkoměru se rychle blíží sedmi tisícům, na head-up displeji sledujete plně vybarvenou indikaci řazení a s plynem na podlaze taháte za „plusové“ pádlo z karbonu, abyste přeřadili na vyšší kvalt. S klidným jízdním tempem umí převodovka přeřadit hladce, ale teď zdůrazňuje drama kopnutím do zad a dovoluje vám jet ještě vyšší rychlostí.

Blíží se zatáčky, a tak zpomalujete a s neředěnou zpětnou vazbou zatáčíte do prvního oblouku. „Em-trojka“ se jím i při vyšších rychlostech protáhne s absolutní jistotou a míří vstříc dalšímu. Využívá při tom perfektně naladěný M adaptivní podvozek, široký rozchod v kombinaci s dlouhým rozvorem i elektronicky řízený brzdový systém převzatý z BMW M8. I naladěním podvozku je to nekompromisní sportovní auto, protože je tuhé a kopíruje povrch asfaltu včetně sebemenších nerovností, ale nevytřese z vás duši, protože tlumiče jemně eliminují nepříjemné rázy.

Foto: Lukáš Volšický

Základní objem zavazadlového prostoru nejnovější „em-trojky“ je 480 litrů

A jakmile se v neděli večer nasytíte sportovní jízdou, jediným stiskem tlačítka „em-trojku“ zklidníte a trochu změkčíte, abyste s ní následujících pět všedních dnů jezdili do práce. Pro každodenní jezdění si sice zvykáte na vyšší tuhost podvozku, ale hlad po benzinu (ideálně 98 oktanů a více) jí nelze vyčíst. S klidným jízdním stylem si totiž řekne jen o necelých 10 litrů paliva na 100 kilometrů. Zdá se vám to hodně? Nesmíte zapomenout, že živíte přes pět stovek nenasytných koní.

BMW M3 Competition je neuvěřitelně precizní auto a dokonalá ukázka toho, proč má divize BMW M, vycházející ze závodního oddělení BMW Motorsport, pověst jedněch z nejlepších inženýrů vůbec. Otázkou však zůstává, jestli se vám líbí, jak vypadá. Já jsem nakonec kontroverznímu designu propadl, protože M3 je hezčí než M4. Přicházím na chuť sportovním sedanům, spojení „bobřích“ ledvinek s tradičnější zádí sedanu řady 3 s Hofmeisterovou křivkou vypadá promyšleněji než kupé sourozenec. Pravdou ale je, že už teď se těším na kombík!

Zážitek z jízdy v silničním sportovním sedanu s charakterem závodních aut ale něco stojí. Český ceník nejnovějšího BMW M3 začíná od 2 262 000 Kč za základní variantu s manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Vrcholná specifikace M3 Competition s automatem a čtyřkolkou xDrive stojí od 2 459 600 Kč, přičemž cena testovaného vozu s příplatkovým lakem Voodoo Blue (+135 475 Kč), karbonovými sportovními sedadly (+102 960 Kč) či M karbon-keramickými brzdami (+222 196 Kč) vystoupala na 3 341 123 Kč. Originální doplňky z katalogu M Performance Parts pak stály dalších 322 503 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem2 993 cm3
Výkon510 koní (375 kW) při 6 250 ot./min.
Točivý moment650 Nm při 2 750–5 500 ot./min.
PlněníM TwinPower Turbo – dvě jednokomorová turbodmychadla
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol xDrive s možností přepnutí do režimu pohonu zadních kol
Provozní hmotnost1 805 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h3,9 sekundy
Maximální rychlost290 km/h (s paketem M Driver's Package)
Spotřeba (kombinovaná)12 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže59 litrů
Kola a pneumatiky275/35 ZR19 vpředu / 285/30 ZR20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 794/1 903/1 433 milimetrů
Rozvor2 857 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru480 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám