Hlavní obsah

Tesla se snaží dohnat svoje sliby

Foto: Archiv Garáž.cz
3. 10. 2016

Elon Musk si na sebe upletl pěkný bič. Nejen že Američanům slíbil, že budou moci brzy jezdit na dovolenou na Mars, ještě chce už v roce 2018 prodávat půl milionu aut ročně. K tomu ovšem vede dlouhá cesta.

Článek

Třetí kvartál byl pro Teslu klíčový. Musk totiž musel po výpadcích v první půlce roku dokázat, že je schopen dodržet závazky. V prvních šesti měsících se i kvůli problémům s výrobou Modelu X podařilo dodat k zákazníkům jen 30 tisíc aut, což bylo v rozporu se sliby automobilky, která plánovala letos dodat minimálně 90 tisíc aut a dostat se tak blíž k vysněným metám. Průšvih to byl o to větší, že zákazníci ve velkém složili zálohy na Model 3, který má být nejen spásou trhu s elektromobily, ale především oním milníkem, který ze startupu udělá zavedenou značku. Postavit automobilku na zelené louce není žádná legrace. Buď se to Muskovi povede, nebo mu to zlomí váz. A právě onen moment, který dělí vítěze od poražených se blíží mílovými kroky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Za třetí kvartál se Tesle povedlo vyrobit a dodat 24,5 tisíc vozů a k tomu ještě dalších 5500 vyrobit a začít expedovat. Kdybychom si hráli s čísly, můžeme tvrdit, že je to stejných 30 tisíc jako za dvakrát tak dlouhé období. A dvojnásobek toho, co zvládla Tesla vyrobit za stejný kvartál loni. Dělníkům se tedy opravdu povedlo šlápnout na paty. I když těch 90 tisíc letos dá Musk asi jenom s vypětím všech sil a slíbených 500 tisíc kusů v roce 2018 se nám pořád zdá poněkud bláhové, rozhodně aktuální čísla pomohou Muskovi nejen u investorů, ale také u dalších zákazníků.

Foto: Archiv Garáž.cz

Množící se aféry s autopiloty by snahu Tesly ovlivnit neměly. Jednak je předobjednávek tolik, že případný odliv zákazníků by se projevil až s odstupem několika měsíců, jednak zatím žádné vyšetřování neurčilo jako viníka automobilku. A dává to smysl, protože onen autopilot je pořád ve fázi testování a řidiči, kteří ho aktivně využívají, podepisují v podstatě revers. Kdo na umělou inteligenci za volantem v tenhle okamžik spoléhá a svěří jí svůj život, si jednoduše zahrává s ohněm. A víte jak to s ohněm je - jde o dobrého sluhu, ale zlého pána.

Reklama

Sdílejte článek