Hlavní obsah

Tento Mercedes je snad nejdražší ojetý elektromobil na světě

Foto: Dirk de Jager ©2021 RM Sotheby's

Mercedes SLS ED byl jedním z prvních elektrických supersportů

Elektromobilita začíná nabírat pořádné obrátky. Byla však doba, kdy například takový elektrický supersport disponoval nevalným dojezdem a jeho cena byla ještě více alarmující, než je tomu dnes. Jedním z takových vozů byl Mercedes SLS Electric Drive, první sériově vyráběný supersport Mercedesu čistě na elektrický pohon.

Článek

Mercedes SLS AMG rozhodně nebylo nenápadné auto. Zaprvé tu byly ty „racčí dveře“ otevírající se nahoru, zadruhé pod jeho kapotou hřměl špičkový 6,2l atmosférický osmiválec, jeden z posledních svého druhu. Přesto však Mercedes vyrobil 100 kusů verze, která byla ještě více do očí bijící, SLS Electric Drive, které se prodávalo v barvě reflexní vesty.

Foto: Dirk de Jager ©2021 RM Sotheby's

Mercedes SLS AMG Electric vzniklo v počtu pouhých 100 kusů

Když bychom zalovili v paměti internetu, zjistili bychom, že tento stroj byl poprvé představen v roce 2012 na ženevském autosalonu. Tehdy byl pohled na elektrické vozy naprosto odlišný od toho současného, a tak se „SLS ED“ neprodávalo zrovna po kvantech – těžko říct, dnes by to třeba dopadlo jinak. Podobný problém mělo i Audi R8 e-tron, které přišlo někdy na jaře 2015 – dalo by se říct, že oba vozy, ke své vlastní smůle, předběhly dobu.

Jeden Mercedes SLS ED je momentálně na prodej u aukční síně RM Sotheby’s. Tento konkrétní vůz byl jako nový doručen majiteli ve Švýcarsku, aktuálně se nachází v Nizozemsku. Má najeto přibližně 3 800 kilometrů a poslední větší údržba proběhla v květnu 2018 při nájezdu 2 297 kilometrů. Tento kus má kompletně evidovanou servisní historii zaznamenanou přímo u automobilky a je vyveden v pro elektrické SLS zcela typické specifikaci zelené barvy Electric s černými koly a černým interiérem.

I když mělo SLS ED poměrně skromný dojezd 250 kilometrů, po výkonové stránce už opravdu měl co nabídnout – 750 koní a 1 000 Nm točivého momentu, což jsou téměř totožné hodnoty, jako má „standardní“ hypersport Pagani Huayra, shodou okolností poháněný motorem od Mercedesu-AMG.

Tady jsou však motory hned čtyři. Jsou pochopitelně elektrické a každý je umístěn v jednom ze čtyř rohů auta, přičemž každý se stará o jedno poháněné kolo. Každý z elektromotorů váží velice slušných 45 kilogramů, takže ohromnou hmotu tohoto auta (2 180 kg) mají na svědomí opravdu převážně baterie umístěné v podlaze.

Ohromná síla elektromotorů znamenala, že i přes hmotnost srovnatelnou s leckterým pick-upem nebo novodobým SUV jelo v přímce jako z praku. Pamětníci si možná vzpomenou, jak ve „starém“ Top Gearu Jeremy Clarkson postavil na start závodu ve sprintu právě jedno z těchto elektrických SLS vedle tehdy nejsilnější verze SLS, typu SLS AMG Black Series. A to elektrické, světe div se, vyhrálo. A to i přes fakt, že benzinové SLS poháněla velkorážná 6,2l V8 o výkonu přes 630 koní a stovku umělo za 3,6 sekundy.

Možná vás bude zajímat cena – nebo na ni čekáte po celou dobu čtení článku – ale v tomto případě opravdu nešlo jinak než si ji nechat až nakonec. SLS ED se jako nové prodávalo za vskutku mastných 416 tisíc eur, tedy 10,8 milionu korun. Ovšem teď cena tohoto exempláře činí těžko uvěřitelný 1 milion eur – a ještě nějakých padesát tisíc navrch k tomu, takže suma sumárum 27,1 milionu českých peněz. Je fakt, že tenhle stroj by teoreticky mohl jednou být považován za milník, ale i tak je ta cena opravdu neuvěřitelná.

Reklama

Načítám