Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Subaru XV 2.0i XS - Nepotřebujete SUV, je tady Subaru

Foto: Archiv Garáž.cz
4. 4. 2017

I Subaru se podřídilo módní vlně a vrhlo se do segmentu crossoverů s modelem XV. Jeho nová generace se blíží, ale ta aktuální byla nedávno modernizována. Co nabízí nového a jezdí stále tak dobře?

Článek

Hned na úvod musím říct, že je to nejméně oblíbený model mé velmi oblíbené automobilky. Ale s tímto názorem jsem v menšině, zákazníci si myslí něco jiného, jinak by crossovery na trhu nebyly. Navíc Subaru k tomuto segmentu přistupuje zase trochu po svém, což je sympatické.

Model XV se svou hatchbackovou karoserií vypadal vždy dost dobře. Teď dostal přepracovanou masku chladiče, jiná světla vpředu (i když zatím bez denního svícení, které se objevilo u Foresteru) a vzadu s technologií LED, zpětná zrcátka, spojler na pátých dveřích a kola s novým designem. Ostatně i barva Hyper Blue je ve vzorníku poprvé. Jeho vzhled asi zraje, protože zatímco na začátku mi připadal opravdu jako neforemná Impreza, teď jsem si na něj docela zvykl. A příjemné jsou i kompaktní rozměry zajišťující snadné manévrování (tomu pomáhá i couvací kamera, nově se snímáním úhlu 160 stupňů). Přitom má XV dost místa na zadních sedadlech a dostatečně velký a dobře využitelný kufr.

Foto: Archiv Garáž.cz

Také v interiéru Subaru modernizovalo a umístilo sem sedmipalcový dotykový displej s poslední verzí infotainmentu. Ten neobsahuje klasickou navigaci, ale díky systému Subaru Starlink si sem můžete promítat funkce z vašeho smartphonu. Propojení s telefonem je snadné a rychlé, stejně tak, jako ovládání celého systému. Jen najít přepínání zdroje hudby jinde než na volantu mi trochu trvalo. Stačilo ale začít uvažovat logicky, kde by podobná funkce měla být a ona tam opravdu byla - v horním rohu dotykového displeje. U Subaru si prostě nehrají s designem a myslí raději na efektivitu a funkčnost. Možná že interiér v XV není nejkrásnější, jaký jste kdy viděli, ale je funkční a logický. A také odolný, tlačítka jsou velká a vyrobená tak, aby dlouho vydržela. Příjemně velký je i volant, který známe z  Levorg. Sedadla jsou spíše než na oporu stavěná na pohodlí, což je v tomto segmentu zcela v pořádku. Staromilce potěší klasický klíček a obyčejná páka ruční brzdy.

Čtyřválcový boxer Subaru je známý již z dřívějška, přesto stojí za to si jej připomenout. Pro letošek se ho týká jen minimum změn zejména s ohledem na snížení produkce emisí (nyní Euro 6b). Díky konstrukci je lehký a snižuje těžiště auta, což zlepšuje jízdní vlastnosti. Jeho bručivý zvuk je slyšet i v interiéru auta, ale nijak vám to pravděpodobně nebude vadit. Motor dosahuje výkonu 150 koní a točivého momentu 196 Nm. Na auto téhle velikosti to stačí bohatě, kvůli permanentní čtyřkolce se však připravte na spotřebu okolo 8 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

V rámci modernizace se u Subaru zaměřili hlavně na podvozek a na kritiku jeho uskákanosti. Se světlou výškou 220 mm se totiž XV občas zachovalo jako pravý teréňák. Nová verze si však světlost ponechala, přesto se dokáže přes výmoly a díry přenášet jistěji a neotravovat posádku přílišným drncáním. Výrazně lepší je i odhlučněnost podvozku.

Symetrický pohon všech kol je tu stále a umožňuje vám i kontrolovat jeho činnost na malém displeji na palubní desce. Při běžné jízdě po silnici se asi jen zřídka (pouze za velmi špatných podmínek) dočkáte, aby zasáhl nějaký ten elektronický pomocný trpaslík. Jeho hlavní výhody ale objevíte mimo asfalt. Projet rychle louku nebo polňačku je totiž v tomhle Subaru nejen možné, ale i neskutečně zábavné.

K motoru je připojen variátor Lineatronic a já bych tady zase raději viděl manuál. Nějak mi k charakteru Subaru sedí výrazně lépe, ale nedá se nic dělat, variátorů prý u Subaru prodají víc. Na druhou stranu Lineatronic patří rozhodně k nejlepším CVT převodovkám na trhu. Nedostavuje se tu totiž ten nepříjemný efekt, kdy variátor nechá motor vytočit hodně vysoko a přitom automobil nijak nezrychluje, jen vydává šílený zvuk. I Subaru pak navolilo virtuální stupně a umístilo pod volant pádla, aby se daly otáčky motoru korigovat. Na rozdíl od současných modelů Hondy to ale v XV nebylo při běžné jízdě takřka nikdy potřeba.

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru tímto modelem chce oslovit i zákazníky, kteří jej ještě neobjevili a neznají tak výhody této značky. Tito lidé většinou kašlou na tabulky o spotřebě, velikosti kufru nebo na dojmy z interiéru a také většinou vybírají jiné modely, než je XV. Vedle sportovních modelů BRZ a STI nebo vedle Foresteru je totiž XV trochu kompromisním modelem. Ale má patrně fungovat spíš opačně, jako přestupní stanice od konkurence k této značce. A to by se mu podařit mohlo, protože oproti jiným crossoverům opravdu nabízí dost výhod. A vlastně by mohl zaujmout i stávající zákazníky, protože změnou prošla i cenová politika. Všechny verze modelu XV jsou za nižší ceny než dříve a to navíc s pětiletou zárukou v ceně.

Na začátku jsem říkal, že jde o můj nejméně oblíbený model od Subaru. Jelikož jsem ale v posledních týdnech prostřídal několik crossoverů s automatem krátce po sobě, udělal jsem si takové soukromé srovnání, které Subaru s typem XV vyhrálo. Segment crossoverů je zkrátka postavený na kompromisech, ale v XV jich musíte udělat nejméně. A to je sympatické.

Technické údaje: Subaru XV 2.0i Lineatronic
MotorZážehový plochý čtyřválec
Objem1995 cm3
Výkon110 kW (150 k)/6200 ot.
Točivý moment196 Nm/4200 ot.
PřevodovkaBezstupňová automatická
Maximální rychlost187 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h10,7 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)8,5/5,5/6,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1415/520 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4450 x 1780 x 1570 mm
Rozvor2635 mm
Objem nádrže60 l
Objem zavazadelníku380/- l
Základní cena669 900 Kč

Předchůdce

Když se vás zeptám na předchůdce, odkážete mne na Imprezu XV odvozenou od třetí generace. Jenže už v té první existovala Impreza Outback Sport. V USA se prodávala od roku 1995 s motorem 2,2 l, později s 2,5 l. Poznali jste jí podle dvoubarevného lakování a vyššího podvozku. Stejné verze se dočkali i Japonci, ale jejich Impreza Gravel Express dostala přeplňovaný motor ze sportovního WRX.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.