Hlavní obsah

Subaru 360 je národní poklad

Foto: Archiv Garáž.cz
17. 8. 2016

Asi neznáte Japonskou společnost technických inženýrů, že? Nic si z toho nedělejte, my taky ne. Ale přesto si pozornost zaslouží, protože na základě jejich rozhodnutí bylo Subaru vyhlášeno jako součást kulturního dědictví Japonska.

Článek

Maličkaté Subaru 360 je prvním autem této značky a určitě si podobnou poctu zaslouží. Díky tomuto ocenění se tak tento dědeček dožije i budoucích generací. Světlo světa spatřila třistašedesátka už v roce 1958. Pohání jí vzduchem chlazený dvouválec o objemu 356 kubíků s výkonem 25 koní. Váží lehce přes 400 kilogramů, takže výkon asi opravdu nebude problém.

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru 360 bylo dostupné, spolehlivé a efektivní, navíc se podílelo na motorizaci Japonska, když umožnilo lidem sesednout z kol a začít se dopravovat tak, jak se na nejinteligentnější tvory na zemi sluší, tedy rychle, bezpečně a v pohodlí. Pro Japonsko znamená malé Subaru totéž, čím je Mini pro Británii, Fiat 500 pro Itálii, kachna pro Francii a Brouk s Trabantem pro obě části Německa. Kdoví, třeba se časem dočkáme dalších ocenění pro značku z koncernu Fuji Heavy Industries. Kdo další by si podle nás zasloužil pozornost porotců?

Subaru Leone

Kompaktní auto z let 1971 až 1994 bylo přímým předchůdcem Imprezy. Na svém kontě má ale dvě prvenství, když jde o první celosvětově prodávané Subaru a také o první čtyřkolku. Už v roce 1972 se totiž do nabídky dostalo kombi Leone s pohonem všech kol.

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru Impreza WRX STI

Imprezu prostě nemůže srdcař vynechat, protože je to auto s obrovským kusem rallyové historie za sebou. Všem se nám vybaví modrá barva, zlatá kola a polepy 555. Byla to právě sportovní Impreza (homologovaná jako Impreza 555) která dovezla značku k prvnímu titulu mezi jezdci pro námi milovaného Skota Colina McRae. A pak jich ještě pár přibylo

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru Legacy Outback

Objevilo se v roce 1994 na základě druhé generace kombíku Legacy. A vlastně nám odstartovalo  a módu oplášťovaných zvýšených kombíků, na které se svezli později Volvo XC70 a Audi Allroad. Navíc je to jedno z mála aut, které je tak dobré, že se na tom shodnou všichni z moderátorské trojice Clarkson/Hammond/May a to se zas tak často nestává.

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru BRZ

Současný model bude muset teprve prověřit čas, jestli se stane legendou. Jenže už to, že se značka odhodlala k tomu, aby ve spolupráci s Toyotou představili čistě zábavnou hračku, to je v dnešní době rozpočtů, downsizingu, EuroNCAP a ekonorem unikátní. Kupé s klasickou koncepcí FR a pohledným designem má jen pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem. Subaru ale dodalo to, co umí brilantně, tedy dvoulitrový atmosférický boxer o výkonu 200 koní. Kdo se v něm nikdy nesvezl, nemá právo kritizovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Sdílejte článek