Hlavní obsah

SOS telefony: Kam se dovoláte a proč jsou lepší než mobil?

Foto: Profimedia
27. 6. 2019

Napadlo vás někdy, kam se dovoláte, když zdvihnete sluchátko u tzv. SOS telefonu, které jsou rozmístěné podél českých dálnic? Nás ano, a tak jsme se rozhodli o nich zjistit co nejvíce. Některé informace vás možná překvapí, jisté ale je, že tyto oranžové budky mohou být někdy užitečnější než ty nejmodernější chytré telefony. Jak to?

Článek

Ono to zdvihnutí sluchátka, o kterém píšeme v úvodu, je myšleno spíše obrazně. Oranžové nouzové telefony u českých dálnic ve skutečnosti žádné sluchátko, které bychom mohli zdvihnout, nemají. Disponují jen tlačítkem, mikrofonem a reproduktorem. Stiskem tlačítka začnete vytáčet hovor a komunikace s operátorem probíhá prostřednictvím zabudovaného mikrofonu a reproduktoru.

Tyto telefony fungují jako standardní pevné linky, spojení probíhá po drátě. S jejich budováním podél dálnic se u nás začalo v 60. letech minulého století a nepřestalo se ani s nástupem mobilních telefonů: „Stále se udržuje funkčnost všech těchto telefonů a jsou budovány i u nových úseků dálnic v rozestupech přibližně dvou kilometrů od sebe v závislosti na reliéfu dálnice,” uvedl pro Garáž.cz tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.

Pokud se dostanete do nouzové situace, jako je nehoda, porucha nebo zranění, a tento SOS telefon použijete, budete spojeni přímo na tísňovou linku 112. Dříve byly hovory z těchto telefonů směřovány na příslušná dálniční oddělení, před lety ale došlo ke změně a přesměrování většiny těchto telefonů právě na linku 112. „My jsme jen v záloze. Kdyby to na lince 112 nikdo nezvedal, tak se hovor automaticky přesměruje k nám na dálniční oddělení. Ale to se zatím ještě nikdy nestalo,” vysvětluje současnou praxi Jiří Macek, vedoucí dálničního oddělení Pravy.

Výhodou těchto telefonů je, že operátor, který hovor přijímá, přesně v systému vidí kilometr, z jakého se volá, a hlavně také z jakého směru. Při hovoru z mobilního telefonu se v tomto musí totiž spoléhat na informace od volajícího, který může být po nehodě v šoku, a podat nepřesné údaje. Už se tak v minulosti stalo, že záchranné složky dorazily na správnou dálnici, na správný kilometr, ale do opačného směru, než kde se nehoda stala. Pak tedy musely dojet k nejbližšímu sjezdu, kde se otočily a teprve potom dorazily na místo nehody. Takové zdržení, které může mít v některých případech fatální následky, v případě použití SOS telefonu nehrozí.

Vzhledem k masivnímu rozšíření mobilních telefonů a čím dál častějším funkcím nouzového volání přímo ve vozidlech jsou tyto telefony v dnešní době spíše pojistkou. „Z důvodu rozšíření mobilních telefonů se o nouzových telefonech u dálnic už nějaký čas nemluví ani v instrukcích, jak se chovat po nehodě, které vydávají oficiální instituce,” dodává mluvčí ŘSD Rýdl.

A podle toho vypadá také jejich vytíženost. Dle evidence z linky 112 proběhlo za rok 2017 z dálničních SOS telefonů celkem 180 hovorů, novější data zatím nejsou k dispozici, ale dá se předpokládat, že počty hovorů budou v čase spíše klesat než stoupat. V průměru jeden hovor za dva dny není moc, ale i kdyby měly tyto oranžové budky zachránit jeden jediný lidský život, své opodstatnění podél českých dálnic zcela jistě mají.

HLASUJTE: Využili jste někdy SOS telefon u dálnice?
Ano, už několikrát
3 %
Ano, jednou v životě
7.9 %
Ne, nikdy
89.1 %
Celkem hlasovalo 3101 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb