Hlavní obsah

Komunikací k vyšší bezpečnosti na silnicích

Foto: GM
14. 6. 2019

Práce na silnici, havárie, kolony, překážky na cestě, auta v protisměru, zasahující záchranné jednotky… Za volantem není nouze o nejedno nepříjemné překvapení, které vám může pokazit časové plány. Tedy v tom lepším případě. V tom horším prověří vaši řidičskou pozornost, a v tom zcela nejhorším může způsobit nehodu. Kéž by vás před nimi někdo dopředu varoval…

Článek

Právě včasná varování řidičům a efektivnější řízení dopravy je cílem celoevropského projektu C-Roads. Nebudeme vám tu plést hlavu pojmy jako „jednotná platforma“ nebo „harmonizace pravidel“ – v jednoduchosti lze říci, že jde o to, abyste mohli projet křížem krážem celou Evropou a za volantem jste vždy dostali čerstvé informace o stavu dopravy a potenciálních nebezpečích.

Foto: O2

O sanitce se díky novým technologiím můžete dozvědět dřív, než ji vůbec uvidíte

Klíčem je komunikace

Už dnes pomáhají digitální sítě řídit dopravu a prostřednictvím světelných tabulí u „chytrých silnic“ se můžete dozvědět o pracích na silnici nebo kolonách. Často ve chvíli, kdy v nich už stojíte. Dalším krokem by proto mělo být včasné varování, tedy třeba takové, kdy vám na mobilu vyskočí zpráva, že přijíždíte ke koloně a měli byste zpomalovat, nebo že se k vám zezadu blíží sanitka, které je třeba uvolnit cestu.

Dosáhnout toho lze pomocí efektivnější komunikace auta s ostatními auty, se zásahovými jednotkami a s dopravní infrastrukturou. Auta a kamiony, autobusy i tramvaje, sanitky nebo vozy silniční údržby, železniční přejezdy, semafory i úseky rychlostních omezení budou společně komunikovat (car-to-X komunikace) a sdílet tak se svým okolím informace o tom, co se děje – kdy auto zastavuje, kudy jede sanitka, kdy je přejezd uzavřený nebo za jak dlouho naskočí zelená. To by se mohlo hodit, co říkáte?

Stačí tak málo

U aut přitom stačí naprosto jednoduché vybavení, které tuto komunikaci umožní. Základem je vozidlová jednotka, která dokáže komunikovat s okolím (pomocí Wi-Fi a 4G), zná svou GPS pozici, rychlost a vektor (zrychluje, zpomaluje, zatáčí) a pár dalších informací o voze. Tuto jednotku bude mít už brzy mnoho nových aut standardně, do starších aut půjde zpětně dokoupit jako doplněk od různých výrobců.

Další součástí řešení je jednoduchá aplikace pro mobilní telefon, která umí zobrazit relevantní informace – čili vás neinformuje o zácpách v protisměru nebo o sanitce na vedlejší silnici, ale pouze o tom, co se vaší cesty bezprostředně týká. Už teď si ji můžete bezplatně stáhnout pro platformu Android (jmenuje se prostě „C-Roads“) a vyzkoušet. Projekt je však zatím pouze v omezeném ověřovacím provozu, takže se podpory dočkáte pouze na dálnicích D1, D5 a D11 a ve městech Praha, Hradec Králové, Pardubice (zde se testují železniční přejezdy), Plzeň, Brno a Ostrava (v těchto třech se testuje i MHD). Aut s integrovanými jednotkami ještě moc nejezdí, ale samotná aplikace dokáže informace i odesílat, takže svým zapojením do projektu vlastně pomůžete bezpečnosti na silnicích.

Foto: O2

Projekt je zatím v pilotní fázi, takže pokrytí není nijak vysoké. To se ale v budoucnosti podstatně zlepší a svým dílem k tomu přispěje také každý uživatel

Když už jsme u té bezpečnosti…

Zabezpečení celého komplexu je pochopitelně klíčové, aby nedošlo k dopravnímu kolapsu. Všechny zprávy v systému jsou šifrované a certifikované, řízení dopravy pak probíhá hned na několika úrovních, takže by jakékoliv možné napadení mělo být identifikovatelné.

Projekt také respektuje ochranu osobních dat, takže neposkytuje „Velkému bratrovi“ informace o tom, kde zrovna jezdíte a jak rychle. Jde opravdu o to zvýšit bezpečnost na silnicích a efektivněji řídit dopravní provoz.

Co bude dál?

Projekt je v tuto chvíli ve své pilotní fázi, kdy se definované standardy a technologická infrastruktura ověřují ve skutečném světě po celé Evropě – to bude probíhat až do konce roku 2020. Pokud testy dopadnou dobře, mělo by dojít k oficiálnímu uvolnění standardů, aby se k datovým zdrojům mohli připojit výrobci aut a vývojáři aplikací (primárně navigačních), a dojde rovněž k podpoře rozvoje silniční i datové infrastruktury. Velký pokrok si firma O2, hlavní technologický partner projektu v ČR, slibuje od nástupu 5G datových sítí, které by měly zkrátit dobu odezvy na jednotky milisekund ze současných desítek milisekund pro 4G sítě. Vrcholným cílem projektu je vytvořit funkční infrastrukturu pro provoz autonomních vozidel… To už ale hledíme nějakou tu dekádu do budoucnosti.

Zatím se spokojme s tím, že nás už brzy někdo včas upozorní na nebezpečí na silnici, ke kterému se právě řítíme, což by mohlo zachraňovat životy. A to vůbec není málo...

Projekt koordinuje Ministerstvo dopravy ČR a spolupracuje na něm Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty a AŽD Praha, Brněnské komunikace, Dopravní podnik Ostrava a Plzeňské městské dopravní podniky, INTENS Corporation, O2 Czech Republic a T-Mobile Czech Republic, do projektu je také zapojena ČVUT Praha (Dopravní fakulta) a automobilka Škoda Auto.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama