Hlavní obsah

Slepí vrazi: Více než 70% řidičů potřebuje oční korekci

Foto: Archiv Garáž.cz
24. 11. 2017

Projekt Slepí vrazi je nezávislá osvětová platforma, která si klade za cíl poukázat na problémy řidičů se zrakem. Platformu podporuje Autoklub ČR, Besip a Zeiss.

Článek

Evidence nehod pod vlivem alkoholu nebo drog je pečlivě vedena, špatný zrak jako „viník“ dopravní nehody se nijak neeviduje. Zrak řidičům mezi 18-65 lety nikdo povinně nekontroluje, a to i když se zrak zcela přirozeně přibývajícím věkem zhoršuje. Problém se netýká pouze seniorů, počet očních vad začíná narůstat již po třicítce.

Zhoršující se zrak nebolí, řidiči si často špatnému zraku přivyknou a situaci jednoduše neřeší. S tímto faktem koresponduje alarmující výsledek letošních měření, při kterých jsme zjistili, že pouhých 25% řidičů má zrak či jeho korekci v pořádku. Naší spoluprací na projektu Slepí vrazi na tuto závažnou situaci upozorňujeme a preventivně tak působíme na účastníky silničního provozu. Návštěvníkům letošních motoristických akcí našeho závodního kalendáře jsme v rámci projektu Slepí vrazi nabídli bezplatné měření zraku a návrh na řešení oční korekce. Musím říct, že se akce shledala s velkým úspěchem a rádi bychom v projektu pokračovali i v nadcházející sezoně,“ dodává prezident Autoklubu ČR, Jan Šťovíček.

Foto: Archiv Garáž.cz

"Jako jedni z těch, kteří se každý den setkávají s touto problematikou, jsme si vědomi obrovských rizik, které souvisí s nedostatečnou zrakovou ostrostí účastníků silničního provozu. Paradoxem proto pro nás zůstává, že např. každé motorové vozidlo prochází důkladnou technickou prohlídkou, a to minimálně jednou za dva roky, ale budoucí řidič má obdobnou povinnost pouze na počátku své řidičské kariéry a pak až v 65 letech,"vysvětluje problematiku Bc. Petr Daněk, DiS., prezident Živnostenské komory českých očních optiků.

Foto: Archiv Garáž.cz

" Jen odborník ví, jak se během života mění zraková ostrost vývojem různých očních vad a onemocnění a také ví, že mnozí z řidičů řídí svá vozidla pouze intuicí a nikoli správně vyhodnocenou dopravní situací. Pravidelné preventivní kontroly zraku u očních specialistů by proto měly být samozřejmostí nejen pro všechny, kterým záleži na jejich zdraví, ale z hlediska bezpečnosti silničního provozu i pro všechny jeho účastníky,"  dodává Petr Daněk. Do osvětové kampaně se zapojilo již 136 očních optik a další se stále hlásí. Poděkování za realizaci kampaně Slepí vrazi tedy patří nejenom Autoklubu ČR a BESIPu, ale také firmě Zeiss.

Výchozí fakta:

  • V České republice je přes 6 000 000 aktivních řidičů
  • Každý řidič má ze zákona povinnost dvou očních vyšetření u odborníka – při žádosti o vydání řidičského průkazu a následně při dosažení 65 let věku
  • V roce 2016 se stalo 98 864 dopravních nehod
  • Při dopravních nehodách v roce 2016 zemřelo 545 osob
  • Z důvodu snížené viditelnosti na cestách zemřelo 114 osob, tedy 21 procent z celkového počtu usmrcených
  • Pod vlivem alkoholu zavinili řidiči 4 373 nehod, pod vlivem drog zavinili řidiči 251 nehod, zemřelokvůli tomu 62 osob
  • Kolik nehod zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší?

Statistika ukazuje, že špatně vidící řidič může být stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Zhoršené vidění znamená výrazně delší reakční dobu, kterou řidič potřebuje, aby se přizpůsobil nenadálé situaci při řízení (předjíždění cyklisty, chodce, vyhýbání se překážkám, odbočování apod.).

  • Správně vidící řidič (ať už se zdravým zrakem nebo se správnou korekcí) vidí chodce za denního světla už ve vzdálenosti 200 metrů.
  • Ten, kdo má vadu -0,75 dioptrie, už chodce zaregistruje při poloviční vzdálenosti, tedy na 100 metrů.
  • S vadou -2 dioptrie se bezpečná vzdálenost snižuje na pouhých 20 metrů.

Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Tyto vady zraku způsobují nejrůznější míru rozostření. Oční odborníci považují za zhoršenou takovou ostrost, kdy se pohybuje pod hranicí 70 procent. Řidiči s ostrostí pod 50 procent by neměli za volant usednout vůbec! Uvádí se, že se po českých silnicích pohybuje takových řidičů až 8 procent, tedy asi 500 tisíc lidí! Tento problém se netýká zdaleka jen seniorů, protože počet očních vad začíná prudce narůstat již po třicítce.

Reklama