Článek
Svým způsobem panuje v nižší střední třídě neustále nedůvěra k litrovým tříválcům, přitom je už dávno nabízí Ford, Citroën nebo Opel. Teď se k nim přidala Škoda Octavia, která je samozřejmě na našem trhu nejdiskutovanější. Zmíněná auta však v našich testech většinou obstála a potvrdila, že moderní motory zvládnou i pohon takto velkých aut, nedůvěra Čechů vůči Octavii 1.0 TSI tedy bude mít hlavně psychologický původ. Se stejným motorem ve Fabii by se smířili snadněji, ale ve velké Octavii mu nevěří.
Operativní leasing Škoda Octavia
Testovaná Octavia je ve vyšší výbavě Style, která z ní dělá uživatelsky mnohem příjemnější auto. Interiér je tradiční – z kvalitních materiálu, perfektně zpracovaný a slícovaný ale hlavně prostorný, nijak se nezmenšil ani kufr. Potěší třeba paměť polohy sedadla řidiče a vůbec světlý interiér působí mnohem luxusněji, než jaký je v reálu. Největší změnou je nová vrcholná verze infotainmentu bez jakýkoliv tlačítek a otočných ovladačů, kterou jsme hodnotili (a trochu zkritizovali) už u testu faceliftovaného Golfu.

Litrový motor v této kategorii nabídla na našem trhu Škoda jako první v rámci faceliftu. Má dosahovat nižní normované spotřeby i emisí oxidu uhličitého, takže není divu, že koncern sáhnul k jeho použití i v tomto segmentu. Jelikož ale dosavadní čtrnáctistovku nahradil 1,5 TSI, třeba je litr, coby nástupce dvanáctistovky posledním downsizingem od koncernu VW. Je naladěn na výkon 114 koní, tedy o nějakých 5 koní více, než měla silnější verze 1,2 TSI. Narostl i točivý moment a to o slušných 25 Nm na výsledných 200 Nm. Samozřejmě nechybí ani Start-Stop systém, díky jemnému chodu motoru vás ale tato funkce nijak neruší.

Čekal jsem, že Octavii nachytám, ale už akcelerace je slušná a rozhodně nepůsobí dojmem, že se tady zmenšil objem motoru. Předpokládám ale, že na dálnici jí určitě dojde dech. Ne! Ani tady se Octavia nenechala nachytat a pozdější testování potvrdilo, že v pohodě zvládne i udržovat konstantní rychlost v rozmezí 150 až 180 km/h, byť zrychlení v těchto hodnotách už není tak pružné, jako na začátku. To bych jí ale nepřičítal mezi zápory, v těchto rychlostech má problémy i řada dvojnásobně větších agregátů. Spotřeba litru se navíc tou dobou pohybuje na únosné míře 7 až 8 l/100 km, což není pro tak vysokou rychlost vůbec špatná hodnota. Tohle zkrátka starší dvanáctistovka nedokáže, přestože obě verze mají stejné zpřevodování.
Stejně jako starší motorizaci, ani litru nesedí podtáčení a do 2000 otáček vlastně nic nepředvede. Zato ale není nutné točit jej až k 5000, což u starší verze bylo. Pak už ovšem začíná docházet dech i nové motorizaci. Ještě stojí za zmínku reálná spotřeba v normálním režimu. Škoda slibuje normovanou kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km (o 0,4 litru méně, než dříve) ale jde o hodnotu, na kterou se dostanete jen hodně opatrným jízdním stylem. Běžně se spíš připravte na hodnotu 5,6, podobný nebo lehce vyšší údaj pak uvidíte i při jízdě po dálnici. Po městě pak počítejte zhruba 7,3 až 7,8 litrů podle zátěže a provozu. U malého objemu se pochopitelně snáze projeví jakákoliv odchylka. Reálně ale nový motor spotřebuje méně paliva, než dvanáctistovka a provozními náklady předčí i motorizaci 1.6 TDI. Reálné důvody na pořízení vznětové verze tak dostávají trhliny.

Na test jsme převzali auto vybavené standardním šestistupňovým manuálem, protože se dá očekávat, že ho budou řidiči preferovat spíš, než sedmistupňové DSG (příplatek 47 tisíc korun). Přesnost a preciznost je převodovce tradičně vlastní, rychlosti zapadají hladce, ale to už je u Octavie tradice. Naopak stížnosti zaznívaly od veřejnosti na podvozek, a jeho přechválení od novinářů, ovšem nelze se divit. Já třeba Octavii vždy dostal s adaptivními tlumiči, naštěstí ale mám možnost se takřka kdykoliv projet předfaceliftovým modelem v běžné verzi a teď mi to přišlo vhod. Testovaný kousek má totiž také standardní tlumiče a ty udělali při faceliftu obrovský pokrok. Nerovnosti snáší mnohem lépe, jen hluk tady trochu zůstal, i když i podběhy i motor jsou lépe odhlučněné. U motoru je příjemné, že nemá tříválcový zvuk a projevuje se výrazněji jen ve vyšších otáčkách. Když se vrátím k podvozku, zlepšil se jen v komfortnosti a odhlučnění, ale ponechal si i tradičně dobré naladění s omezenými náklony.
Jak vidíte, byl jsem po týdnu s novou Octavií velmi spokojen. Jízdně se jí jako tradičně nedá nic vyknout a přiznávám, že i já jsem měl trochu obavu z malého motoru v Octavii a veškeré chmury byly zažehnány během prvních 100 kilometrů za volantem. U běžnějších zákazníků to ale bude mít Škoda složitější, k překonání předsudků má ale ty nejlepší předpoklady, protože motor je opravdu povedený. A jako nástupce čtyřválce 1.2 TSI svého předchůdce překonává ve všem kromě spotřeby, která je nižší. Asi nebude vyhovovat úplně všem, ale jako základní jednotka je dobrý.
Technické údaje: Škoda Octavia 1.0 TSI | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový tříválec |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW (114 k)/5500 ot. |
Točivý moment | 200 Nm/2000-3500 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 202 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 5,4/3,9/4,5 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1225/625 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4659 x 1814 x 1461 mm |
Rozvor | 2868 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Objem zavazadelníku | 590/1580 l |
Základní cena | 395 900 Kč |
Někde základ, jinde vrchol
Zatímco u Octavie je nový litrový tříválec absolutním základem, v jiných modelech koncernu tvoří vrchol nabídky. A právě takový vrchol jsme v zimě otestovali v modelu Up!, kde se nám dost líbil. Tenhle malý prcek je s ním hodně zábavný a vlastně splňuje charakteristiku ostřejšího modelu. A to se ještě schyluje k uvedení GTI, tak doufejme, že se na poslední chvíli jeho uvedení nezamítne.