Hlavní obsah

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI – Kam se poděla dokonalost?

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Osvědčený etalon je na trhu už ve své sedmé generaci, a aby se udržel na špici, přistoupil Volkswagen k modernizaci. Ta spočívá zejména v představení nového motoru 1.5 TSI, který jde proti trendu downsizingu.

Článek

Golf je stálice v segmentu C a nemůže si dovolit nijak riskovat. Ostatně jeho konzervativní klientela to ani nijak nepožaduje, naopak jsou zákazníci rádi, když v showroomu stojí ztělesnění jejich představ. Golf Variant je tedy už od roku 1992 (tehdy byla na trhu třetí generace hatchbacku) považován za téměř dokonalé kompaktní kombi, na kterém není potřeba nic moc měnit. Dokonce když jej VW chtěl nahradit MPV Golf Plus, vydupali si zákazníci klasické kombi nazpět.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technicky vůz vychází z pětidveřového hatchbacku, kterému jen přibyla zadní část ve stylu většího Passatu. Změny v designu jsou jen nepatrné, také do designu současné generace není potřeba nijak výrazně zasahovat. Pouze se lehce upravila grafika předních světel, které nyní naplno spoléhají na LED technologii, a tvar nárazníku.

Interiér Golfu také prošel evolucí a jako první určitě zaregistrujete nový, plně dotykový infotainment Discover Pro s displejem 9,2 palce (příplatek 52 tisíc korun). Osobně odstranění otočných ovladačů považuji za chybu, jsou situace, kdy je ovládání po paměti, zatímco sledujete provoz před sebou, neocenitelné - ať už šlo o ovládání hlasitosti nebo přibližování mapy. Grafické ztvárnění a odezva systému jsou však jako vždy příkladné, možnost ovládání gesty v tomto segmentu pak nadstandardní - i když tady je jen máchnutí ruky, kterým listujete v nabídce nebo měníte stanice rádia. A navíc, pokud zvolíte menší navígaci, získáte zpět i ony otočné ovladače. Za příplatek 16 400 Kč byl v našem kusu i digitální přístrojový štít Active Info Display, jehož funkci zobrazení navigace mezi budíky jsme si dost oblíbil.

Foto: Archiv Garáž.cz

Příplatková sedadla ergoActive jsou pohodlná, u řidiče je možnost prodloužení sedáku a taková škála nastavení, že najít pohodlnou pozici není žádný problém. Zavazadlový prostor sice stále ztrácí pár litrů na Octavii Combi (Golf nabízí 605 litrů), nabízí ale dvojitou podlahu kufru vyrovnávající schod sklopení opěradel, háčky a chytrou roletku s možností zatažení jedním dotykem. Zadní opěradla sklopíte do roviny jediným tahem za páky v zavazadlovém prostoru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Patnáctistovka TSI je zcela novým motorem s vyšším kompresním poměrem, který nahrazuje dosavadní 1.4 TSI. Snad je to znamením, že i Volkswagen se odklání od downsizingu a objemy jeho motorů se začnou zase zvětšovat. Navíc motor pracuje v Millerově cyklu. Jeho odhlučnění je naprosto příkladné a většinu jízdy jej vůbec neuslyšíte. Stejně tak chod je naprosto klidný. To je částečně způsobeno i volnoběžkou, která jej usadí na hodnotě 800 otáček a šetří benzín. Výborně odhlučněné jsou také podběhy, které tlumí hluk od kol, aerodynamická hlučnost se pak projeví jen od zrcátek a to až v rychlostech vyšších, než jaké jsou u nás povolené.

Foto: Archiv Garáž.cz

To, co ale u nového TSI postrádáme je citelnější nástup síly. Auto se ve finále rozjede, navíc plynule, protože výkonová křivka lineárně stoupá od nízkých otáček bez turboefektu, ale rádi bychom jej viděli trochu výbušnější, než je. Tady jako by se někdo až přespříliš zaměřil na spotřebu a klidovou jízdu, až jednotce něco chybí. Není to špatné, ale Golf i v minulosti patřil k autům, která se v případě potřeby uměly na chvilku přepnout do jiného módu. Předchozí čtrnáctistovka byla rozhodně výbušnější a působila méně tupě. Tady můžete nacvakat pádly také nižší rychlostní stupeň, odpovědí ale bude plynulá akcelerace a dost nepříjemně tupý zvuk vytáčeného motoru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Proti chodu sedmistupňového DSG nové generace však výhrady nemám, automatu funguje většinou pružně, rychle a bez chyb. Jen někdy umí cuknout s autem při rozjezdu z křižovatky. Ovšem ani ve sportovním režimu se prostě nenechá ochotně vytočit a podřazení o dva stupně vám většinou neumožní, stejně jako u omezovače sám rychle přeřadí o stupeň výš.

Hlavním důvodem pro nový motor prý byla snaha o snížení spotřeby. No, starší čtrnáctistovka se na okresce pohybovala naprosto normální jízdou pod šesti litry, tady jsem stejným jízdním stylem potřeboval o litr víc. To je u starého motoru pro změnu hodnota průměrné spotřeby po městě, kde jsem se s novým 1.5 TSI nedostal pod hodnotu 8,4 l/100 km ani, když jsem se hodně snažil. A to opravdu není zrovna nízké číslo na dnešní poměry. Volkswagen se chlubí i systémem vypínání dvou válců, který funguje skvěle a vy si jej v reálu ani nevšimnete.

Foto: Archiv Garáž.cz

Golf naštěstí vše zachrání výborně naladěným podvozkem s víceprvkovou zadní nápravou a adaptivními tlumiči, který přispívá k precizní ovladatelnosti. Ta je přítomna i díky velice přesnému řízení reagující na jakýkoliv povel volantem v podstatě okamžitě. To se přeci jen u běžných kombíků tolik nenosí, protože nemají sportovní ambice. Stejně tak citlivost brzd s možností jejich dávkování je naprosto příkladná. Do Golfu Variant ale jakoby se převtělilo cosi z ovladatelnosti sportovního GTI. Naštěstí však nepřevzal tvrdost, což byl trochu nedostatek předchozí verze. Nový běžný Variant se pohodlným nastavením více přiblížil zvýšenému Alltracku, který v tomto ohledu vyniká. Komfortní naladění podvozku bylo nevýhodou pouze při ostřejší jízdě na hladké silnici s několika horizonty, kde se auto snadno a celkem výrazně rozhoupalo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Cenově pochopitelně nejde o nejlevnější kombi na trhu, jednoznačně ale poznáte, co za své peníze dostanete. Golf je tradičně solidní a útulný, nabízí bohatou výbavu a prostoru uvnitř je opravdu dost. Nový motor sebou přinášel mnohá očekávání a myslím, že laťka je nyní všeobecně nastavená dosti vysoko. Asi proto, a částečně i kvůli výborným vlastnostem předchozí 1.4 TSI, jsem vůči němu trochu dost kritický. Celkově ale špatný není a funguje tak, jak bylo požadováno. Jen máme v redakci pocit, že dřívější čtrnáctistovka uměla i příjemně překvapit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG
MotorZážehový řadový čtyřválec
Objem1498 cm3
Výkon110 kW (150 k)/5000-6000 ot.
Točivý moment250 Nm/1500-3500 ot.
PřevodovkaSedmistupňová automatická
Maximální rychlost218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,2 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)6,2/4,3/5,0 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1384/600 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4567 x 1799 x 1481 mm
Rozvor2620 mm
Objem nádrže50 l
Objem zavazadelníku605/1620 l
Základní cena661 900 Kč

Golf Alltrack Country

Americký Volkswagen pro výstavu Sowo: European Experience v Georgii připravil letos celkem sedm konceptů, z nichž jeden vycházel i z Golfu Variant – konkrétně ze zvýšené verze Alltrack, která odkazuje na terénní model Country druhé generace. Kombík je oproti Alltracku ještě o 51 mm zvýšen a obouvá terénní gumy BF Goodrich. Samozřejmostí je pohon všech kol 4motion. Na zádi má koncept nosič Thule pro dvě horská kola, na střeše zase rozkládací stan. Ve výbavě nechybí ani solární sprcha nebo přídavné diodové osvětlení.

Reklama