Hlavní obsah

Škoda Kodiaq: Všechny pojmy, dojmy a komentáře

Foto: Archiv Garáž.cz
2. 9. 2016

Mladoboleslavská automobilka včera v Berlíně odhalila dlouho očekávané SUV. Jak se nám líbí, kolik měří, co žere, s kým bude bojovat a co přijde po něm? To všechno v jednom článku.

Článek

V Berlíně jsme sice nebyli, ale názor si přece jenom na Kodiaq udělat umíme. Samozřejmě se těšíme, až si auto vyzkoušíme, ale po designové stránce ho můžeme hodnotit už nyní. Jak se na křivky nové škodovky tváří redakce Garáž.cz?

Foto: Archiv Garáž.cz

Jakub Rejlek: Škoda mě překvapila konceptem Vision S - po dlouhé době koncept, který se mi líbil. Sériová verze sice nedosahuje jeho elegance, ale výsledek není vůbec špatný. Asi bych nemusel mít ta rozdělená světla, to trochu ruší čistotu přední části, nicméně ostře řezané rysy jako obvykle škodovce sluší. Překvapivé je, jak nová středová konzole v interiéru dokázala povýšit vzhled vozu. Kodiaq se designově povedl, je to velké a dospělé auto, skoro plnohodnotný konkurent prémiových SUV.

Ondra Chamilla: Dalo se čekat, že design Kodiaqu bude umírněnější, než u konceptu Vision S, ale i tak je škoda, že bylo nutné držet vzhled při zemi až tak moc. I přesto se mi však Kodiaq na poměry SUV líbí a je zcela jasné, že u nás bude velkým hitem.

Vašek Rybář: Líbí se mi rozdělená světla odkazující trochu k první generaci Yetiho. Jinak je Kodiaq spíš triumfem techniky - lidé si ho budou kupovat pro užitek, nikoliv pro krásnou tvářičku. Na sedmimístných autech se asi moc designově vyblbnout nejde. Uvidíme, co předvede škodovka u nového Yeti.

Dan Martinek: Mě snad žádný vůz kategorie SUV nechytil za srdce, a proto ani u Kodiaqu nejsem nijak nadšený. Je to pro mě další koncernové auto, které nijak nevybočuje z řady a drží se spíše konzervativních tvarů. Nicméně jsem rád, že se mladoboleslavské Škodovce povedlo uvést první SUV na trh a přeju jim s Kodiaquem hodně štěstí.

Vlajkovou lodí podle oficiálního vyjádření automobilky nadále zůstává Superb. Ten je v provedení kombi také stále nejdelší škodovkou a má větší rozvor než Kodiaq. Nové SUV je ovšem pocitově větší, aby ne, když je o pěkných pár centimetrů vyšší, má také lepší světlou výšku a celkově působí robustněji. V nabídce bude jako pětimístná či sedmimístná varianta, záleží na vás, jak moc sedaček potřebujete a kolik toho chcete naskládat do kufru. Třetí řadu a druhou řadu však lze zcela potopit do podlahy a získat tak rekordní objem 2000 litrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když už jsme zmínili velký zavazadlový prostor po sklopení obou řad sedadel, je třeba si říct, jak je na tom Kodiaq v základu. Pětimístná verze má rekordních 720 litrů (o 60 litrů víc než Superb Combi) a po sklopení druhé řady dokonce 2065 litrů. Sedmimístná verze se při plném obsazení musí spokojit s 270 litry, ale po sklopení třetí řady získá velmi pěkných 630 litrů. Ve všech případech Kodiaq zavazadlovým prostorem útočí na lídry segmentu, ale to se dalo čekat, protože tahle hodnota je pro škodovky primární.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kodiaq je dlouhý 4697 mm, má rozvor 2791 mm a světlou výšku 194 mm. Celková výška vozu je pak 1676 mm a škodovácký medvěd je bez zrcátek široký 1882 mm. Je to prostě kus auta zvenku i zevnitř, to se od Škody očekává. Přístrojovou desku inspirovanou Superbem, s řadou nových řešení, si budete moci už koncem října osahat na DesignBloku, ale o některých nových Simply Clever řešeních si můžeme popovídat už teď. A skutečně nemáme na mysli škrabku v krytu nádrže nebo chytře ukrytý deštník, Škoda se vyznamenala i v jiných ohledech:

Lišty prahů jsou jedna věc, na kterou se u SUV často zapomíná, ale v Kodiaqu si kalhoty rozhodně neumažete. Stejně tak neotřískáte na parkovišti nebo v garáži dveře o zákeřně trčící překážky, mají totiž oplastované hrany, které zabrání nešťastným karambolům. Potřebujete jeden velký foch, nebo řadu malých na mobily, karty, klíče apod.? Žádný problém, stačí otočit plastový výlisek a zacvaknout ho vzhůru nohama.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stejně tak je samozřejmostí omyvatelná spodní deska kufru, na jejíž opačné straně najdeme odlišný, drsnější dekor. Kodiaq se svým velkorysým vnitřním prostorem zkrátka umí pracovat. Jako první v rámci automobilky mimochodem umí kufr bez použití rukou (stačí "kopnout" pod nárazník) nejen otevřít, ale také zavřít. Ideální, když máte v rukou nákup nebo lyže, které jste z kufru vyndali a chybí vám třetí ruka na zmáčknutí fyzického tlačítka. V sedmimístném autě už občas na cestující ve třetí řadě nedokřiknete. A často jsou to děti, které se občas okřiknout musí. Škoda naštěstí přišla s řešením - vestavěné hands-free lze využít i jako zesilovač. Mikrofony na palubní desce snímají řidičův hlas a umí jej zesílený poslat do reprobeden v zadní části vozu.

Tyhle zlepšováky patří do kategorie selského rozumu, ale přesto je fajn, že se v Kodiaqovi nacházejí. Takže za nás palec nahoru. Teď se přesuneme k důležitějším věcem, totiž k nabídce motorizací a tomu, co nás od Kodiaqu a Škody obecně čeká v následujících měsících a letech.

Foto: Archiv Garáž.cz

V první fázi jde Kodiaq na trh s pěti motory - dvěma dieselovými a třemi benzínovými jednotkami. Všechny splňují normu EUR6 a nemusíte se bát, na přeplňovaný litrový benzíňák skutečně nedošlo, startovní metou je 1.4 TSI o výkonu 125 koní a cílovou páskou (prozatím) benzínových 180 a dieselových 190 koní, v obou případech z dvoulitrových agregátů. Vůz je standardně předokolka, ale samozřejmě se bude nabízet i s pohonem všech kol (Haldex), s šestistupňovou manuální a šesti či sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Největším tahounem je pak dieselový dvoulitr s točivým momentem 400 N.m. V kombinaci s pohonem všech kol a převodovkou DSG by měl utáhnout až 2,5 tuny nákladu.

1.4 TSI :: 92 kW / 200 N.m :: zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 s, max. rychlost: 190 km/h 1.4 TSI :: 110 kW / 250 N.m :: zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 s , max. rychlost: 198 km/h 2.0 TSI :: 132 kW / 320 N.m :: zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,8 s , max. rychlost: 206 km/h 2.0 TDI :: 110 kW / 340 N.m :: zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 s , max. rychlost: 196 km/h 2.0 TDI :: 140 kW / 400 N.m :: zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 s, max. rychlost: 210 km/h

Údaje se ve všech případech, s výjimkou základního benzínového motoru, týkají verzí 4x4 s manuální převodovkou (nejsilnější benzín má ovšem pouze automat). Váhově začíná Kodiaq na 1452 kilogramech u předokolky s 1.4 TSI a 1540 kilogramech u čtyřkolky se stejným motorem (znovu připomínáme, že 1.4 TSI 92 kW pohon 4x4 nemá, nabízí se až od silnější 110 kW verze).

Foto: Archiv Garáž.cz

Tahle nabídka velmi pravděpodobně není kompletní a časem k ní přibudou silnější benzíny i diesely, které má Škoda z VW portfolia k dispozici. Vzhledem k povaze Kodiaqa bychom neočekávali nějakou RS verzi s motorem z Cupry, ale sluší se dodat, že automobilka na příští rok plánuje postupné představování verzí Scout, Sport a Laurin Pár překvapení nás tedy určitě čeká. Momentálně se šíří drby o dieselovém biturbu, které by hezky slušelo nejvyšší výbavě, ale cestu by si mohlo najít i do sportovní edice. Tady ovšem budou ceny skutečně milionové, přičemž základní Kodiaq by snad mohl začínat mírně nad cenou Superbu combi. Další info se dozvíme v Paříži.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda Kodiaq je pouhým úvodem promyšlené SUV ofenzívy. I ve Škodě si uvědomili, že bez SUV to nepůjde a Yeti byl spíše předvojem a v pravém slova smyslu spíš crossoverem. I proto se s novou generací posune do kategorie SUV a získá na délce. Zatímco aktuálně má Yeti 4,2 metru délky, nová generace by měla mít až 4,5 metru a rozměrově se zařadit za Kodiaqa. Yetiho místo v nabídce pak zaujme zcela nový chystaný model a základ nabídky crossoverů obstará další vůz postavený na bázi Škody Fabie. Příznivci vyššího posazu a bezpečnosti se tedy rozhodně mají na co těšit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda se netají tím, že Kodiaqem chce cílit hlavně na rychle rostoucí trhy, zejména ten čínský, kde by se měla objevit časem i varianta Kodiaqa se splývavou zádí. A pak je tu samozřejmě Amerika, která inspirovala jméno nové škodovky. Automobilka si tu před časem registrovala ochranné známky, ale o jejím vstupu na trh, který reprezentuje čtvrtinu všech prodaných vozů na planetě, se bude rozhodovat až příští rok. S dobýváním nového území je spojena nemalá investice do infrastruktury a marketingu. Tu naopak Škoda nepotřebuje v české kotlině. Tady se počítá s prodejem tří až čtyř tisíc Kodiaqů v roce 2017, částečně i proto, že SUV škodovku si nebudou majitelé firem kupovat do fleetů a sáhnou raději po levnější Octavii nebo reprezentativním Superbovi. Velký zářez v rámci segmentu by ale Kodiaq rozhodně udělat měl. Automobilka má dokonce pocit, že se jí podaří zmíněný segment nafouknout a zároveň ukrást zákazníky soupeřům.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mezi ty budou patřit hlavně Korejci. Hyundai Santa Fe je momentálně v nabídce pouze s dieselovým motorem a ceny začínají na 899 tisících, Kia Sorento pak startuje ještě o 50 tisíc výš. Z toho vyplývá, že ani Kodiaq nebude autem za hubičku, zvlášť v dieselových motorizacích s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. V tomhle směru ale budeme opravdu moudřejší až po pařížském autosalonu.

Reklama

Sdílejte článek