Hlavní obsah

Škoda Fabia má nový litrový tříválec, kdo je konkurencí?

Foto: Archiv Garáž.cz
1. 3. 2017

Škodovka přichází u Fabie s dalším downsizingem. Ruší čtyřválcový motor 1,2 TSI a nahrazuje ho litrovým tříválcem, to vše kvůli emisím. Výkon ale zůstává stejný. Bude tříválcová Fabia konkurenceschopná?

Článek

V kategorii malých aut se zvyšuje počet modelů, které nabízejí tříválcový přeplňovaný motor s malým objemem. Zajímavé, že výkony nejdou dolů. Naopak u některých verzí se výkon proti čtyřválcovému motoru zvýšil. Fabia dostává koncernový tříválec 1,0 TSI, který už funguje například ve faceliftované Octavii, Seatu Leon, Volkswagenu Golf, ale také v prémiových modelech Audi.

Tříválcový motor 1.0 TSI ve Fabii je díky své kompaktní konstrukci a lehké klikové skříni z hliníkové slitiny o deset kilogramů lehčí než dosud používaný čtyřválec o objemu 1.2 litru. Nový motor by měl být kultivovanější díky nízké úrovni vnitřního tření a také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím. Plnicí tlak turbodmychadla dosahuje maximální hodnoty až 1,6 baru a mezichladič stlačeného vzduchu je integrován do sacího potrubí. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak je to s výkonovou charakteristikou? Na výběr budou dvě varianty. Slabší s výkonem 70 kW (o 4 kW více, než 1,2 TSI) a točivým momentem 160 Nm. Dynamické hodnoty přinášejí zlepšení maximální rychlosti na 185 km/h a zrychlení na stovku za 10,6. Vrcholná varianta tříválce nabídne stejně, jako předchozí nejlepší varianta čtyřválce 1,2 TSI, 81 kW a 200 Nm. Slabší tříválec bude možné kombinovat s pětistupňovou manuální převodovkou, ten silnější potom se šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovým dvouspojkovým DSG. Průměrná spotřeba se bude pohybovat od 4,3 do 4,5 l/100 km. Škoda Fabia s motory 1,0 TSI vstoupí na domácí trh ve výbavových stupních Active, Ambition, Style a také jako akční model Trumf. K dispozici bude také sportovně laděná varianta Monte Carlo.

Tři největší konkurenti

Kia Rio 1,0 T-GDI

Korejská automobilka nedávno představila úplně novou generaci modelu Rio, který stejně jako Fabia dostal tříválcový motor o objemu 1,0 litru. V Evropě budou v nabídce dvě výkonové varianty, ale v Čechách se bude prodávat pouze jedna jediná a to vrcholná varianta 1,0 T-GDI s výkonem 120 koní, která je kombinovaná se šestistupňovou manuální převodovkou. Rio v nové generaci jsme si vyzkoušelia vypadá hodně dobře, nabídne výborně naladěný podvozek a slušnou prostornost v interiéru, ale naopak se nám nelíbilo jeho odhlučnění. Tříválcovou variantu pořídíte za 349 980 Kč.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost

Ford má přeplňovaný tříválec už docela dlouho a osvědčil se i ve větším Focusu. Nabízí se také v menší Fiestě a i tady má dvě výkonové varianty. Ta slabší je v prodeji za 309 900 Kč a nabízí výkon 100 koní. Ford v tomto případě nabízí jak pětistupňovou manuální, tak 6stupňovou automatickou převodovku Powershift. Nad tím stojí sportovněji laděná Fiesta s výbavou ST Line, která má tříválec 1,0 EcoBoost s výkonem dokonce 125 koní, který je kombinován pouze s pětistupňovou manuální převodovkou. Fiesta boduje také nízkou cenou, protože základní cena litrového tříválce je na hranici tříset tisíc korun, přesněji 309 990 Kč. U Fordu se chystá revoluce i v případě sportovní varianty, protože Fiesta ST dostane tříválec naladěný na 200 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Renault Clio TCe90

Nejmenší a nejslabší tříválec nabízí Renault ve svém modelu Clio. Nicméně Renault zřejmě ví, co na lidi platí a tohle auto vyhrává především cenou, protože tento tříválec ve druhé výbavové linii Advantage pořídíte už za 289 900 Kč. A co za to dostanete? Především tříválcový přeplňovaný motor o objemu 0,9 litru s výkonem 90 koní a točivým momentem 140 Nm. Motor v určitých otáčkách při funkci overboost dostane další 4 kW a 10 Nm navíc. Kombinován je s pětistupňovou manuální převodovkou. Pokud však necestujete pouze do krámu pro nákup, ale občas dáte i delší jízdu, pak doporučujeme jít od čtyřválce s výkonem 120 koní, který jsme si vyzkoušeli.

Foto: Archiv Garáž.cz
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama