Článek
Když jste alespoň tročku petrolhead, máte Clio docela rádi. Když už pro nic jiného, tak pro jeho sportovní verze – fenomenální Williams, úchylné V6 a božské RS. Každá z prvních tří generací nabízela opravdu fantastický model. O to smutnější to bylo se čtvrtou generací, která dorazila na trh v roce 2012 a jako první nasadila nový designový směr konceptu DeZir. Alespoň ale sportovní verze na sebe nestrhává veškerou pozornost, takže si můžete všimnout i běžných variant.
Při faceliftu se Clio nijak dramaticky neměnilo, ostatně i před ním patřilo mezi nejprodávanější malá auta v Evropě, takže měnit jej výrazně by bylo riskantní. Na první pohled si dost možná jiného nárazníku a světlometů ani nevšimnete. Já rozklíčoval přesunutí diod denního svícení, které doposud hyzdily masku a vypadaly, jak kdyby si je tam majitele dodělal sám. Zachována zůstala ale možnost individualizace a ve vzorníku najdete nové laky karoserie. My na naší GT Line máme krásně jasně modrý lak se stříbrnými doplňky, který z Clia dělá opravdového fešáka. Leckdo by jej za nějakou tu skutečně ostrou verzi i zaměnil. Snad jen zadní buben napoví, že nejde o sportovní verzi ale vyšperkovaný obyčejný typ. Za příplatek můžete dostat nové světlomety LED Pure Vision.
Operativní leasing Renault Clio
Uvnitř to vypadá stále stejně, chválím ale použití kvalitnějších materiálů a nové ovládání klimatizace. Opravdu povedená jsou tvarovaná sedadla, která krásně drží tělo v zatáčkách, ale přitom nejsou určena jen pro hubeňoury. Pravda, sedák není příliš dlouhý a pozice za volantem je možná moc vysoká, na malé auto to ale není špatné. Kvůli výrazným bočnicím však budete těžko ovládat nastavování výšky a výhřevu. Hezký byl i kulatý volant, který se příjemně držel a postrádal plastový dekor, který kazil dojem u předchozí verze. Pozice za ním se mi ovšem nacházela snadno, což je příjemné. Navíc je kožený již v základní výbavě, kde najdete i klimatizaci.
Je to malé auto a tak raději dozadu nikoho velkého neusazujte, já si za sebe opravdu nesedl, a když jsem se nacpal za spolujezdce, vadilo mi malé okno a masivní C-sloupek. Objem kufru 300 litrů je však stále více, než nabízí většina konkurentů. Navíc má dvojitou podlahu, která srovná schod při sklopení zadních opěradel.
Zážehový čtyřválec 120 TCe je vrcholem nabídky motorů a po faceliftu je poprvé nabízen s manuálem. Převodovka je tužší, ale celkem přesné dráhy jsou při jejím ovládání příjemné. Motor se rád nechá vytáčet a pak se projeví i jeho výkon – 120 koní je na městský hatchback celkem optimální. Clio není přehnaně obézní (jen 1165 kg) a tak s touto motorizací nepůsobí vůbec líně. Pokud ale budete motor vytáčet, připravte se na vyšší spotřebu. Při ostřejší jízdě není 10 litrů pro francouzského prcka žádný problém, snadno pije i 15 l/100 km. Za normálních okolností se ale pohybujete okolo šesti, po městě na necelých osmi litrech. Nejaktivněji působí ve středním pásmu otáček, nahoře se toho už moc nestane. Alespoň že zvukově se malý agregát příjemně poslouchá.
Dost mne potěšilo velmi komunikativní a citlivé řízení, které u malých francouzských aut nešlo považovat za samozřejmost. Také nastavení podvozku bylo tužší, než jsem čekal, ne však nepříjemné. Clio je trochu méně pohodlné ale spíš proto, že nerovnosti nežehlí, ale kopíruje. To ale vadí zejména při pomalé jízdě po městě na různých kanálech nebo nesmyslných retardérech. A někomu by mohl vadit i omezený výhled z auta a horší odhadnutelnost konců a rohů vzhledem k velkému množství módních prolisů. Brzdy jsou tu jako výborná pojistka a dobře se s nimi zachází i při svižnější jízdě.
Facelift Clia se dá označit za povedený, protože i kdyby jedinou změnou bylo přesunutí těch nevzhledných LED modulů, tak to za to stálo. S novým nárazníkem je však francouzský prcek přeci jen ještě elegantnější, než dřív. Bohatá základní výbava a potěšující jízdní vlastnosti jsou tak plusem, který malému Francouzovi jistě pomůže zůstat na špičce evropských prodejních statistik.
Technické údaje: Renault Clio 120 TCe | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1197 cm3 |
Výkon | 87 kW (120 k)/5000 ot. |
Točivý moment | 205 N.m/2000 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 199 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,2 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,6/4,4/5,2 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1090/567 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4077 x 1732 x 1441 mm |
Rozvor | 2589 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Objem zavazadelníku | 300/- l |
Základní cena | 337 900 Kč |
Skutečné GT
Ještě před faceliftem byly k dispozici skutečně ostr modely Clia. Když pomineme vrcholn model RS, nabzela divize Renault Sport i model Clio GT. Ten se prodval se stejnm motorem, kter jsme testovali i my ve verzi GT Line. Měl ale oproti sriovm modelům tvrdš podvozek, možnost zostřit reakce plynovho pedlu a sportovnějš sedadla. Minimlně na některch trzch by se skutečn GT mělo objevit i po modernizaci, takk doufejme, že tomu tak bude i v Česk republice.