Hlavní obsah

Sezona F1 2019: Co je nového?

Foto: formula1.com

Na první pohled se to nezdá, ale letošní Formule 1 se oproti té loňské bude lišit poměrně dost

15. 3. 2019

Nový rok znamená novou sezonu a nová pravidla. S čímž jde také ruku v ruce nový vzhled monopostů. Těch nejradikálnějších změn se máme dočkat sice až za dva roky, ale už letos se můžeme těšit na ledacos. Na první pohled to tak možná nevypadá, ale při bližším pohledu se budou letošní formule od těch letošních lišit poměrně dost. Stane se z F1 opět oblíbená oddechovka po nedělním obědě, jak tomu bývalo dřív?

Článek

Nové přední přítlačné křídlo

Jak? Bude jak širší, tak vyšší. Ale hlavně – bude jednodušší.

Proč? Jednodušší konstrukce předního křídla má pomoci stíhajícímu jezdci se snáze udržet za jeho sokem, což otevírá více příležitostí pro předjíždění.

Přítlačné křídlo vpředu je teď o 200 mm širší, vyšší o 20 mm a protažené více dopředu o 25 mm. V praxi to jednoduše znamená, že větší plocha křídla laicky řečeno zachytí více vzduchu, aby jej křídlo mohlo proměnit v drahocenný přítlak. Jeho jednodušší konstrukce pak bude mnohem méně citlivá na turbulence způsobené vpředu jedoucím vozem.

Foto: formula1.com

Nové přední přítlačné křídlo bude větší a mnohem jednodušší – to vše má pomáhat častějšímu předjíždění, které dělá závodění zajímavé

Nové clony před chladiči

Jak? Mírně se posunou vpřed a budou menší

Proč? Pro menší aerodynamickou účinnost a nižší výskyt turbulencí za autem.

Clony před nasávacími otvory budou nižší o 150 mm a posunou se o 100 mm dopředu. To vše pro lepší obtékání vzduchu, směřujícího od předního křídla. V podstatě to přímo navazuje na změny v odstavci výše za účelem nižších turbulencí za autem.

Foto: Wikipedia.org

Clony chladičů budou aerodynamicky podstatně méně účinné – na nákresu panely zvýrazněné červenou barvou

Nové zadní křídlo

Jak? Bude vyšší, širší a jednodušší.

Proč? Ano, uhodli jste, opět jde o myšlenku vytvořit více závodění tzv. kolo na kolo. Vtip je v tom, že díky o 20 mm vyšší horní hraně křídla bude rychlý a turbulentní vzduch, který opouští auto, o něco výše, a  auto za ním se tedy tak snadno „nechytne“ do nežádoucích vírů. Nárůst šíře křídla o 100 mm by pak měl pomoci vytvořit jakousi „díru“ ve vzduchu za autem, což podpoří efekt tzv. větrného pytle mezi za sebou jedoucími auty. Také klapka pro DRS se zvýší o 20 mm, což má zvýšit její účinnost od 25 %.

Nová ventilace brzd

Jak? Podstatně jednodušší design.

Proč? Kvůli snížení jejich aerodynamické efektivity. Až doteď měli designéři poměrně volnost, a mohli tyto kryty navrhnout tak, aby od nich horký vzduch putoval, kam bylo potřeba – směrem k nosu, kolem auta nebo k zadními křídlu pro zvýšení přítlaku. A opět, stejně jako změny popsané výše, pomohou autu být méně náchylné na turbulence způsobené autem vpředu.

Foto: formula1.com

Doteď si mohli inženýři vyhrát s designem větrání brzd tak, že se z nich v podstatě stával pomocný aerodynamický element. Tomu má nově zamezit podstatně jednodušší design

Změny v barvách pneumatik

Jak? Z celého barevného spektra všemožných směsí pneumatik teď budou pouhé tři.

Proč? Už žádné hyperměkké, superměkké a ultraměkké směsi pneumatik – odteď už jen bílá pro tvrdou směs, žlutá pro střední tvrdost a červená bude značit měkkou směs pneumatik. Nicméně každý okruh má trochu jiné nároky, takže směsi dodávané na jednotlivé Velké ceny se budou lišit. Například tvrdá směs na rychlý okruh Monza bude mnohem tvrdší než ta, dodávaná například pro VC Monaka, kde je potřeba hlavně přilnavost, a tím pádem měkčí směs.

Biometrické rukavice

Jak? Jezdci mají povoleno nosit biometrické rukavice.

Proč? My v tom vidíme spíš technologickou frajeřinku a téma pro hospodské debaty, ale prý to má podpořit bezpečnost a pomoci zdravotníkům v případě nehody. Biometrické rukavice budou snímat různé informace jako pulz jezdce nebo podíl kyslíku v krvi.

Přídavná zadní světla

Jak? Na zádi přibudou dvě vertikální světla, každé na jedné bočnici zadního přítlačného křídla.

Proč? Tady jde opět hlavně o bezpečnost, hlavní důvod je lepší viditelnost auta ve ztížených povětrnostních podmínkách. Světla budou z LED a musí být aktivovány pokaždé, když jezdec nasadí pneumatiky do mokra.

Foto: formula1.com

Nová vertikální LED světla v zadních křídlech mají zvýšit aktivní bezpečnost při zhoršených povětrnostních podmínkách

Více paliva na závod

Jak? Týmy budou moci použít místo 105 kg až 110 kg paliva na každý závod.

Proč? Vzdáleně to opět souvisí s předjížděním a s okořeněním závodu. Jezdci jednak budou moci ždímat z auta to nejlepší, a to od prvního až do posledního kola. Zároveň se ale nestane, že by se borec na druhé pozici musel vzdát boje o první místo jen proto, aby ušetřil palivo a dostal se vůbec do cíle.

Ještě bezpečnější helmy

Jak? Regule pro ochranu hlavy budou ještě přísnější – a helmy tak odolnější.

Proč? Pro lepší bezpečnost, přirozeně. Od sezony 2019 musí každá helma vyhovovat novým standardům stanoveným automobilovou federací FIA. I doteď byly helmy odolné vůči průstřelu kulkou, občas to ale nestačilo – vzpomeňme na Julese Bianchiho a jeho posléze smrtelné poranění hlavy na japonské Grand Prix v roce 2014. Kompozitní materiály, ze kterých je helma vyrobena, teď budou mnohem odolnější proti prasknutí a proražení. A kupodivu se také o 10 mm sníží průzor, aby tato slabina přilby zabírala co nejmenší plochu – právě to se stalo osudným třeba Ayrtonu Sennovi, když při havárii v Imole v roce 1994 prasklá tyč zavěšení prorazila hledí a způsobila mu smrtelné zranění hlavy.

Foto: formula1.com

Ještě pevnější kompozity a nižší hledí – to vše pro maximální ochranu hlavy pilota

Nové hmotnostní limity

Jak? Hmotnost jezdce a vozu se budou nyní posuzovat odděleně.

Proč? Těžší jezdci teď nebudou znevýhodněni hmotnostními regulemi. Minimální suchá hmotnost auta, tedy bez paliva, se mírně zvýší na 740 kg. Navíc – alespoň 80 kg musí tvořit jezdec, jeho sedačka a vybavení… ehm. V praxi to znamená, že lehčí jezdci budou muset u sebe mít závaží, aby se smazaly rozdíly. A co je zajímavé, organizátoři zároveň nařizují, že toto závaží musí být bezpodmínečně umístěno v kokpitu auta. Důvod je prostý – lidská vynalézavost nezná mezí, a technici by tak vymýšleli, jak využít závaží k vyvážení auta a přesunům těžiště. Takhle mají smůlu.

Další novinky

Bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu: Po celých 60 letech se nyní vrací zisk bonusového bodu do celkového hodnocení v šampionátu za nejrychlejší zajeté kolo z dané Velké ceny. V praxi by to mohlo na konci sezony slušně zamíchat kartami, když uvážíme, že třeba takový Kimi Raikkonen byl schopný se tzv. zdravě naštvat a spravit si náladu alespoň nejrychlejším kolem, když už se nezadařilo třeba první místo. Zároveň se tyto plusové body ale budou počítat pouze prvním 10 jezdcům v celkovém pořadí – z logických, a vlastně i bezpečnostních důvodů.

Staronový jezdec Robert Kubica: Je to definitivní, ambiciózní Polák je zpět. Po zranění v rallye měl několik let pauzu a od roku 2017 byl tzv. třetím jezdcem týmu Williams. 22. 11. 2018 byl potvrzen, že bude usedat do monopostu týmu Williams společně s Georgem Russellem.

Foto: formula1.com

Polák Robert Kubica se po letech vrací do ostrého závodního režimu s týmem Williams. Od roku 2017 tam fungoval jako testovací jezdec a náhradník

Znamená to překvapivě mnoho změn. Nebude se tolik šetřit palivem, bude snazší stíhat svého soka, a bojovat tak o plusové body. Formule 1 bude více… o závodění, překvapivě. Jsme velmi zvědaví na výsledky. Poté, co se formule zbavily těch hambatých nosů, už zbývalo do královny motorsportu jen opět vrátit závodění – a je možné, že se to podařilo. Přesvědčíme se o tom už tento víkend. Nevíme jak vy, ale my si první VC v Austrálii nenecháme ujít, už jen ze zvědavosti.

autowebAUTOWEBaUtOwEb