Hlavní obsah

Nejlepší a nejhorší ojetiny: Podle německé studie jsou nejspolehlivější prémiovky, na chvostu Dacia

Foto: TÜV SÜD

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud se připravujete na koupi ojetiny z Německa, zbystřete. Celoevropsky respektovaná organizace TÜV SÜD vydala nejnovější TÜV-Report pro rok 2023 a odhaluje fakta o zvyšujícím se průměrném věku německého vozového parku i stále častějších závadách. Pro detailní přehled vám přinášíme kompletní tabulky, kde u nejlepších i nejhorších vozů v odpovídajících kategoriích najdete i procentuální závadovost na německých technických kontrolách.

Článek

Průměrné stáří českého vozového parku se zvyšuje. Globální automobilový průmysl se dodnes nevzpamatoval z obrovských komplikací v dodavatelských řetězcích výrobních komponent pro nová auta, způsobených celosvětovou pandemií onemocnění Covid-19. Nejnovější modely navíc raketově zdražují, a tak se většinou spokojení majitelé méně a méně zbavují svých věrných koní s touhou přilepšit si novějším autem. Aktuální informace českého Svazu dovozců automobilů dokonce udávají, že aktuální průměrný věk českých aut je 15,83 roku.

S rychlejším stárnutím vozového parku bojují i naši západní sousedé. Respektovaná německá organizace TÜV SÜD v minulém týdnu zveřejnila novou zprávu, v níž varuje před zvyšujícím se průměrným věkem aut na německých silnicích i jejich častější poruchovostí. V dnešních dnech mají auta v Německu průměrné stáří 10,1 roku a vůbec poprvé překonala desetiletou hranici. Ještě před třemi lety přitom bylo průměrné auto v Německu staré jen 9,5 roku.

Němečtí autorizovaní prodejci, normální autobazary i soukromníci jsou současně jedním z nejoblíbenějších cílů Čechů při nákupech a dovozech aut ze zahraničí. Cebia to doplňuje informací, že průměrný věk ojetin dovezených ze zahraničí do Česka je 10,7 roku. Jsou to už relativně moderní a bezpečná auta, která splňují minimálně emisní normu Euro 4, díky níž i vozy se vznětovými motory v Německu získávají „nejčistější“ zelenou emisní plaketu pro svobodný pohyb v ekologických zónách.

Foto: TÜV SÜD

Nejčastějšími problémy německých ojetin jsou podle techniků špatně fungující světlomety, úniky provozních kapalin i závady podvozků

Na častější poruchy mají vliv i zvyšující se životní náklady

Stárnoucí vozový park na německých silnicích však není jediným problémem, stále častější jsou i technické závady. Nejnovější studie analyzující výsledky periodických technických kontrol uvádí, že se míra závažných poruch zvýšila z loňských 17,9 % na současných 20,2 %. Odborníci TÜV SÜD to připisují narůstajícímu věku německých aut i skutečnosti, že stále více lidí má napjaté rozpočty a musí šetřit na základní údržbě i servisu svých aut.

Nedostatek nových aut přitom přímo napomáhá prodeji starších ojetin, u nichž je poruchovost jedním z nejdůležitějších parametrů. Celkovým vítězem nejnovějšího TÜV-Reportu 2023 je Mercedes-Benz třídy B s průměrnou poruchovostí 2 procenta – podle odborníků nabízející vysokou spolehlivost i bezpečnost. Na druhém místě je loňský vítěz Mercedes-Benz GLC a na třetím Volkswagen Golf Sportsvan. Ve věku do 5 let stáří je vítězem Porsche 911, následované Mercedesem-Benz SLC a Audi Q2. Sportovní Porsche 911 překvapivě ovládlo i skupiny ve věku do sedmi, devíti a jedenácti let stáří.

Foto: TÜV SÜD

Každoroční TÜV-Report zakládá na výsledcích periodických technických kontrol

Pro jednodušší přehlednost vám ty nejdůležitější výsledky přinášíme v tabulkách níže. Pojďme se však ještě podívat i na největší propadáky. Vůbec nejhorším modelem z nejmladších ojetin do 3 let je podle TÜV SÜD populární Dacia Logan, následovaná Dacií Dokker a Volkswagenem Sharan. S přibývajícím věkem se pak spolu s Loganem a Dokkerem v přehledu nejporuchovějších ojetin objevuje i oblíbený Duster. Větší pozornost byste si při nákupu ojetiny měli dát i u mladších bavoráků a často i u Renaultů, Fiatů, Nissanů nebo Fordů.

Každoroční TÜV-Report vydává Asociace německých organizací TÜV a je jedním z nejdůležitějších nezávislých průvodců pro řidiče a kupce ojetin. Jeho data jsou založena na výsledcích německých technických kontrol. Nejčastěji se technici setkávají s nešťastnou trojicí chyb, jakými jsou špatně fungující světlomety, úniky olejů a provozních kapalin i závady dnešních vyspělejších konstrukcí tlumičů. Za celkovým nárůstem poruchovosti je podle TÜV skutečnost, že zejména starší vozidla nejsou tak dobře servisována a udržována jako dříve.

Poruchovost 10 nejlepších ojetin v příslušných věkových skupinách

Do 3 letDo 5 let
1. Mercedes-Benz třídy B2 %1. Porsche 9112,7 %
2. Mercedes-Benz GLC2,3 %2. Mercedes-Benz SLC4,1 %
3. VW Golf Sportsvan 2,3 %3. Audi Q2 4,5 %
4. Audi Q32,4 %4. Mazda CX-34,6 %
5. Audi Q22,6 %4. VW Golf Sportsvan4,6 %
5. Porsche Cayenne2,6 %6. Mercedes-Benz třídy B4,7 %
5. VW T-Roc2,6 %7. Mazda 25,3 %
8. Honda Jazz2,7 % 8. Audi Q55,4 %
9. Mercedes-Benz třídy A2,8 %9. Audi Q35,5 %
10. Hyundai ix203,0 %9. Honda Jazz5,5 %
10. Suzuki Vitara3,0 %11. Mercedes-Benz třídy A5,6 %
10. Volvo V403,0 %11. Toyota C-HR5,6 %
Do 7 letDo 9 let
1. Porsche 9113,5 %1. Porsche 9114,6 %
2. Suzuki Vitara7,2 %2. Audi TT9,4 %
3. VW Golf Sportsvan 7,3 %3. Mercedes-Benz SLK10,3 %
4. Mercedes-Benz třídy B7,8 %4. Mercedes-Benz třídy B11,0 %
5. Porsche Cayenne7,9 %5. Porsche Cayenne11,1 %
6. Audi TT8,3 %6. Mercedes-Benz třídy A11,7 %
7. Mazda 28,5 %7. Mini Countryman12,3 %
8. Suzuki SX48,8 %7. Mitsubishi ASX12,3 %
9. Mercedes-Benz třídy A9,0 %9. VW Golf Plus12,4 %
10. Hyundai i209,1 % 10. VW Touareg12,7 %
10. Opel Karl9,1 %
Do 11 let
1. Porsche 9116,6 %
2. Audi TT11,6 %
3. Mercedes-Benz SLK12,2 %
4. Mini Countryman13,9 %
5. Mercedes-Benz třídy B14,2 %
6. Porsche Cayenne14,8 %
7. Mitsubishi ASX16,1 %
8. VW Touareg16,5 %
9. BMW X116,7 %
10. Honda Jazz17,2 %

Poruchovost 10 nejhorších ojetin v příslušných věkových skupinách

Do 3 letDo 5 let
30. Dacia Logan11,6 %125. Dacia Duster18,0 %
129. Dacia Dokker10,8 %124. VW Sharan17,1 %
127. VW Sharan9,4 %123. BMW řady 2 Active Tourer16,7 %
127. Citroen C3 Aircross9,4 %122. Seat Alhambra16,6 %
126. BMW X5/X6 8,8 %121. Dacia Dokker16,1 %
125. Dacia Duster8,7 %120. BMW X5/X615,9 %
124. Dacia Sandero8,5 %119. Fiat Punto15,6 %
122. Seat Alhambra8,2 %118. Dacia Logan15,1 %
122. Opel Crossland8,2 % 117. BMW X114,8 %
121. Ford Galaxy8,1 %116. Fiat Tipo14,6 %
Do 7 letDo 9 let
117. Dacia Duster24,4 %112. Dacia Logan32,9 %
117. Dacia Dokker24,4 %111. Fiat Punto31,1 %
116. BMW řady 5/řady 623,8 %110. Dacia Duster28,4 %
115. Dacia Logan23,5 %109. Ford Mondeo28,0 %
114. Fiat Punto22,5 %108. Renault Twingo27,2 %
113. Dacia Sandero21,6 %107. Nissan Juke27,1 %
112. BMW X5/X619,7 %106. Renault Megane26,7 %
111. Ford Ka19,6 %105. Ford Galaxy26,6 %
109. Renault Megane19,5 %103. Nissan Micra26,2 %
109. BMW řady 2 Active Tourer19,5 %103. Ford Ka26,2 %
Do 11 let
97. Renault Clio36,4 %
96. Renault Twingo35,9 %
95. Dacia Logan35,6 %
94. Dacia Sandero35,0 %
92. Nissan Juke33,8 %
92. Fiat Panda33,8 %
91. Fiat Punto33,5 %
90. Renault Megane32,9 %
89. Nissan Qashqai32,5 %
88. Peugeot 20731,6 %

Reklama

Související témata:
Načítám