Hlavní obsah

Nehody na koloběžkách? Nic neobvyklého! Ty silné budou muset mít povinné ručení

Foto: Policie ČR

Nehody koloběžek jsou čím dál tím častější. A následky mohou být vážné.

Cyklisté? Ne! Řidičům osobních aut vadí ještě víc koloběžkáři. Jezdí po chodnících i silnici, pravidla si tvoří sami a čím dál častěji se stávají účastníky dopravní nehody. Od roku 2024 tedy budou muset mít některé modely povinné ručení a zvažují se i klasické registrační značky.

Článek

Před pár lety Praha a další velká města zakázala vozítka jménem Segway. Chvíli se mluvilo i o jejich plošném zákazu, nakonec z toho ale sešlo. Motala se po chodnících i silnici, nechtěná byla i na cyklostezkách, byl problém je někam zařadit. Naštěstí jste je však nepotkávali na běžných komunikacích. Nyní je tu však nová bezpečnostní hrozba.

Foto: Shutterstock / Zoran Zeremski

Elektrická koloběžka je skvělá na rychlé individuální cestování po městě, dokonce si na ní můžete užít i dost zábavy. Realita ukazuje, že vás ale také může snadno dostat do problémů – umí být nebezpečná pro své jezdce i všechny kolem.

Poslední roky zažívají podobný boom elektrické koloběžky. A ty už běžně někteří používají k dojíždění i mezi městy a vesnicemi. Snad i proto je zákon považuje buď za elektrokola, nebo dokonce za motorová vozidla. Dají se koupit pod deset tisíc korun, ale přitom mají maximální rychlost až 25 km/h. Ty nejlepší a nejsilnější modely s větším dojezdem pak stojí zhruba trojnásobek, jejich maximální rychlost bývá elektronicky omezená, ale běžně se čipují na vyšší výkon a v rámci toho se jim odstraňuje i omezovač rychlosti a jezdí až 50 km/h. Běžně dostupné, ale za podstatně větší peníze, jsou pak i stroje s výkonem přes 6 kW a maximální rychlostí bezmála 100 km/h!

Zákon hovoří jasně: „Podle § 57 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je jasně dáno, že jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka,“ vysvětluje právník Jiří Čermák. „Jízdní kolo může být vybaveno pomocným motorkem, jestliže jeho výkon nepřesáhne 1 kW a maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h. Pokud bude elektrokoloběžka splňovat výše stanovené parametry, považuje se v praxi za jízdní kolo,“ dodává.

Koloběžky s vyšším výkonem či maximální rychlostí pak zákon nazývá motorovými vozidly. „Mluví se o nich zpravidla jako o motocyklech a v takovém případě je nezbytné mít platné řidičské oprávnění, což v případě motocyklu bude minimálně skupina AM, ochrannou přilbu, povinnou výbavu a sjednané povinné ručení,“ doplňuje Čermák.

Je nasnadě, že ať tedy koloběžka patří mezi automobily nebo jízdní kola, může jezdit po silnici v podstatě bez omezení. Nepatří však na chodníky a stezky pro pěší, zákon je tam dokonce jasně zakazuje. V případě, že spadá pod kategorie jízdních kol, pak klidně může jezdit i po cyklostezce.

Foto: Shutterstock / R. Classen

Elektrickým koloběžkám je nejlépe na cyklostezkách, někteří odvážlivci se však vrhají i do běžného provozu, případně brázdí chodníky.

Bohužel, ne všichni uživatelé koloběžek si výše zmíněné uvědomují. „Uživatelé elektrokoloběžek by měli dodržovat pravidla stejná jako cyklisté,“ říká Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti. „Musí ukazovat změnu směru jízdy upažením, což lze udělat na kole poměrně bezpečně, ale na koloběžce to bezpečné není, už jen proto, že má krátká řídítka. Je také méně stabilní, a pokud chce jezdec ukázat změnu směru jízdy upažením, hrozí, že spadne. I to je důvod, proč vidíte na koloběžce někoho, kdo ukazuje, že chce odbočit, jen výjimečně. Řidič jedoucí za ním tak vlastně nezná jeho záměry,“ dodává Novotná.

Snad každý řidič automobilu se setkal s tím, že cyklista jede chvíli po chodníku, aby to pak vzal třeba přes přechod pro chodce a z něj plynule sjel na silnici. V případě koloběžek se to děje úplně stejně, jen s tím rozdílem, že uživatel koloběžky není ani zdaleka tak stabilní a předvídatelný. „Vysloveně mi elektrické koloběžky vadí, stejně jako všechny podobné stroje, které se teď prodávají a není na ně jasná legislativa,“ mluví za drtivou většinu řidičů Jiří Kosák, jenž se už prý několikrát setkal s tím, že jen prudkým brzděním zabránil nehodě.

Foto: Policie ČR

Následky nehod na koloběžkách mohou být fatální, zvlášť když jezdec nemá helmu – což platí hlavně pro sdílené koloběžky v městském provozu.

Další věcí je, že zatímco na kolech už většina cyklistů jezdí běžně v přilbě a používají reflexní prvky, tak na koloběžkách je to spíš výjimkou a mnozí uživatelé jezdí klidně třeba se sluchátky na uších. „K úrazům na elektrokoloběžkách vyjíždíme stále častěji, ať už po městě, nebo v přírodě. Problémem bývají pády v poměrně velké rychlosti nebo nezvládnutí terénu,“ říká záchranář a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev. „Pády z koloběžek a elektrokoloběžek mohou skončit zhmožděninami, to je ta dobrá varianta. Při pádu dochází ale také k tržným ranám, zlomeninám a často bohužel také k poranění hlavy nebo páteře, což může mít i fatální následky,“ podotýká mluvčí.

Podle aktuálního výzkumu České asociace pojišťoven jezdí na kole či koloběžce alespoň několikrát do měsíce sedmatřicet procent Čechů, párkrát do roka na nich vyrazí alespoň jednadvacet procent lidí.

S jízdou ale souvisí i nehody. Počet všech nehod na kolech je podle dat poměrně stabilní a pohybuje se okolo čísla 3800 za rok, u koloběžek ale za posledních pět let vzrostl desetkrát. A zatímco v případě cyklistů tvoří elektronehody asi třináct procent všech nehod na kolech, počet nehod na elektrokoloběžkách je více než dvojnásobný oproti těm na běžných koloběžkách. „Postupně dochází k tomu, že část dopravních nehod v minulosti způsobená klasickými koly, tedy těmi bez pomocného pohonu, se v čase postupně přesouvá do segmentu elektro. V případě koloběžek je ale viditelný růst celkové nehodovosti a v segmentu elektro dokonce velmi významný. Samozřejmě má velký vliv také to, že nehody na koloběžkách často nemusí být řešeny za pomoci Policie ČR. Trend je ale zřejmý,“ vysvětluje Petr Jedlička, analytik České kanceláře pojistitelů. Meziroční růst v segmentu elektrokoloběžek činil v roce 2022 osmašedesát procent, u klasických koloběžek osmadvacet procent.

Policisté pak přiznávají, že stejně jako v případě cyklistů, tak i u uživatelů koloběžek je poměrně časté řízení pod vlivem alkoholu. A přestože v případech, kdy je to zřejmé, podrobí jezdce dechové zkoušce, tak se na ně primárně nezaměřují, stejně jako se moc neřeší jejich povinná výbava. Policista přímo z terénu říká, že se zastavování a kontrolám jezdců na koloběžkách vyhýbají, a to hlavně proto, že chybí jasně daná pravidla. „Nevíme, co po nich máme chtít, jak jim dokázat, do jaké třídy jejich stroj patří nebo jakou výbavu by přesně měli mít. Problematické je pak i dokazování jejich přestupků,“ říká upřímně, ale pod příslibem nezveřejnění jména.

Každopádně je už teď jisté, že provozovatelé silných elektrokoloběžek si budou muset od ledna 2024 zřídit povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, nařizuje to motorová směrnice Evropského parlamentu a Rady 2021/2118. Novinka se bude týkat elektrokoloběžek s elektrickým motorem překračujících rychlost 25 kilometrů za hodinu nebo těch, které váží víc než 25 kilogramů a zároveň jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu. „Vnímáme jako velmi správné vymezení povinnosti na silné elektrokoloběžky, jejichž výkon lze přirovnat k malým motorkám. Cílem je nastavit pravidla pro odškodňování při nehodách, které u silných elektrokoloběžek mohou mít vážné následky na majetku i zdraví. Není ale zdaleka nutné podobná pravidla přenášet na celý segment, pro slabší motory velmi dobře poslouží pojištění obecné odpovědnosti,“ uvádí výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Foto: Shutterstock / Ksenija Toyechkina

Jezdcům na koloběžkách často chybí spořádané chování běžných účastníků silničního provozu. Jejich nevypočitatelnost a nedisciplinovanost je přitom přímo ohrožuje na životě. Ostatně to ukazuje i parkování jejich strojů, takhle pěkně vyrovnané v řadě u kraje chodníku je najdete jen málokdy.

Kromě povinnosti mít na silné elektrokoloběžky sjednané povinné ručení se diskutuje, že budou jejich majitelé muset své stroje také zaregistrovat. Právě SPZ Češi považují za dobré řešení – souhlasí s tím třiašedesát procent dotázaných.

Je přitom zajímavé, že i když zákon vnímá elektrokoloběžky jako jízdní kola, nebo dokonce motorová vozidla, tak v případě elektrokol se podobné opatřené nechystá, údajně kvůli tomu, že motor u nich má pouze doplňkovou funkci. Přesto řada členských států EU je do regulace přidala nad rámec unijní směrnice a může tak ještě učinit i Česká republika. „Naše asociace se přiklání k tomu, aby elektrokola nebyla v zákoně pro české uživatele zahrnuta pod povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a to z toho důvodu, že u nich evidujeme malou frekvenci škod a je zde také problematičtější registrace. A podle našich informací ani Ministerstvo financí jejich registraci neplánuje,“ doplňuje Jan Matoušek.

Jak je vidět, ještě pořád není v oblasti provozování elektrokoloběžek jasno. Jak byste to viděli vy? Hlasujte nebo se podělte o svůj názor přímo v diskuzi!

Jak vnímáte elektrické koloběžky v běžném provozu?
Je to riziko, jezdci by měli mít řidičák a povinnou výbavu.
44,7 %
Stačí, když lidé začnou používat mozek.
47,9 %
Já bych ty nesmysly zakázal.
7,4 %
Celkem hlasovalo 443 čtenářů.
Související témata:
Načítám