Hlavní obsah

Jak legálně odhlásit auto? Existuje několik způsobů, ale ani jeden není bez háčků či komplikací

Foto: Shutterstock

Vaše auto už dosloužilo nebo jej nechcete dál provozovat? Nebo vám ho ukradli, bylo zničeno při nehodě, shořelo? Všechny tyhle situace míří k odhlášce vozu, která ovšem není jen tak.

Článek

Jsou v životě situace, kdy vaše stávající auto jednoduše doslouží, nemá žádnou hodnotu a vy jej prostě chcete odhlásit. Možná s vidinou definitivního sešrotování, možná s plány na stavbu zimního včelína, ale také třeba jen potřebujete čas na jeho renovaci nebo jej provozujete sezonně.

Stejným směrem (odhlášení) budete uvažovat i ve chvíli, kdy vám vůz někdo zcizí, fatálně se zničí při nehodě nebo třeba shoří. Jak se tedy vozu legálně zbavit? Nejde o úplně snadnou věc, proto jsme oslovili Ministerstvo dopravy a zjistili víc.

Vyřazení

Vyřazení silničního vozidla z provozu je vratná situace, tedy dočasná. Obvykle nastává ve chvíli, kdy s autem na nějaký čas nechcete jezdit (a platit na něj pojištění) nebo dojde k vyřazení vozidla z provozu, pokud je déle než 30 po sobě následujících dnů bez povinného ručení (za situace, že povinné ručení mít má).

Abyste auto dočasně vyřadili, stačí dojít na kterýkoli dopravní úřad obce s rozšířenou působností (nebo podat žádost elektronicky či přes Portál dopravy), vzít si s sebou platný doklad totožnosti, vyplněnou písemnou žádost o vyřazení auta, techničák (pokud byl vydán), osvědčení o registraci vozidla a registrační značky.

Správní poplatek je 200 Kč, popřípadě 160 Kč, pokud to řešíte skrze Portál dopravy.

Foto: Jan Majurník

Vyřazení neboli depozit můžete využít ve chvílích, kdy auto například dlouhodobě renovujete nebo jej provozujete pouze sezonně.

Tím ale auto není zlikvidované trvale a stále je vedené jakožto auto, proto z této dočasné odhlášky plynou omezení i povinnosti. Konkrétně vozidlo musíte zabezpečit tak, aby neohrožovalo nebo nepoškozovalo životní prostředí (typicky únik kapalin).

Dále nesmíte trvale odstraňovat podstatné části vozidla, typicky karoserii nebo motor. A jestli máte vůz vyřazený z provozu déle než 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, musíte úřadu sdělit, kde se vozidlo nachází a jaký má účel (pokud se změní účel nebo místo umístění vozidla, musíte to rovněž nahlásit).

Zimní včelín

Dostáváme se k situaci, že auto dočasně vyřadíte z provozu a budete si z něj chtít udělat například králíkárnu, zimní včelín, pěstírnu žampionů (pozor, úroda bývá až druhým rokem po výsadbě) nebo klidně bunkr pro děti.

Z Ministerstva dopravy nás speciálně upozornili na to, že jakmile auto přestane sloužit jako auto, stává se z něj autovrak, tedy výrobek s ukončenou životností. Vaše králíkárna, zimní včelín nebo jiný výrobek budou úředně vedeny stále jako auto, takže až vás králíci nebo včely přestanou bavit, měli byste se dle zákona autopěstírny / chovné stanice zbavit jakožto autovraku (jde o zánik, více níže). Rozebrat jej a „hodit do koše“ fakt nestačí.

Odcizení

Jakmile je vozidlo odcizeno, rovněž se vyřazuje z provozu (dočasný stav). Postup je stejný jako u dobrovolně vyřazeného automobilu z provozu (jde řešit osobně i elektronicky), jen s tím rozdílem, že předkládáte jen ty existující doklady (logicky třeba nepřinesete značky, které vám zmizely spolu s autem) a potvrzení o odcizení vozidla vydané policií.

Foto: Tomáš Kopečný

Někdo vám švihnul auto? Při odcizení se vyřazuje z provozu, nezaniká trvale. Je totiž určitá šance, že se jednou najde.

V případě krádeže vám stát nebude komplikovat život správním poplatkem, jde tedy o vyřazení bezplatné.

Zánik

Zánik auta je trvalý a nevratný, tedy vozidlo poté už nelze znovu registrovat. Dochází k němu tehdy, pokud už auto nechcete vůbec provozovat nebo bylo zničené (nikoli rozebrané).

Automobil nicméně nemůžete zlikvidovat sami, ale musíte jej dostat na oprávněné vrakoviště (jejich seznam ZDE). Samotná likvidace je zdarma, pokud má vozidlo všechny podstatné části (motor, karoserie, podvozek).

V případě absence těchto podstatných dílů po vás „vrakáč“ může chtít poplatek, ale také váš autovrak nepřijmout, dokud jej nedodáte kompletní. Jestli jde třeba o chybějící motor, tak prý postačí jej dát třeba do kufru, není nutná jeho montáž.

Foto: Jan Majurník

Pokud si z auta určeného k ekologické likvidaci pár dílů půjčíte, může vás to ve finále stát peníze navíc. O výši pak rozhoduje provozovatel oprávněného autovrakoviště. Rovněž hrozí to, že vám vrakoviště vozidlo k likvidaci nepřijme, typicky když chybí jeho podstatné části.

Poté je nutné se do 10 dnů dostavit osobně na kterýkoli dopravní úřad s rozšířenou působností (nelze řešit elektronicky) s vyplněnou žádostí o zánik vozidla, dále s dokladem o eko likvidaci (ZDE ověříte pravost a platnost), techničákem (byl-li vydán), osvědčením o registraci vozidla, dokladem totožnosti a s registračními značkami. V případě zániku vozidla není státem účtován žádný poplatek.

Ekologický byznys

Kdekdo by si myslel, že pojem ekologická likvidace a dodání kompletního vozu vede k tomu, abychom měli méně volně poházených podstatných dílů z aut, ale co vás nemá. Některé provozovny vám za kompletní autovrak dokonce zaplatí a zdarma jej odvezou, protože to, co pak jde z vraku demontovat a prodat, tak to se zpeněží.

Občas tedy jde do samotného procesu likvidace jen oholené auto, ne-li skelet karoserie a použitelné díly (včetně podstatných) z něj jsou vesele prodávány dál. Neříkáme, že to takhle dělají všichni ani nikoho nejmenujeme, ale víme, že se tak děje.

Zničení vozidla

K zániku vozidla dojde rovněž v případě, kdy je zničené, například vážnou havárií nebo třeba požárem. Tehdy vám doklad o zničení může vydat Policie České republiky nebo hasiči. Postup je pak obdobný jako při dobrovolném zániku vozidla, kdy doklad o eko likvidaci nahrazuje právě papír od policie či hasičů.

Export

Auta se dá (papírově) zbavit i trochu jednodušší (legální) cestou, a to jeho exportem do ciziny včetně třetích zemí. Tato žádost (vyplňujete i to, na koho a kam vyvážíte) jde podat na úřadě nebo elektronicky či přes Portál dopravy, nicméně potřebujete k tomu na úřad osobně donést ještě osvědčení o registraci vozidla a stávající registrační značky, ovšem pozor! Vozidlo musí mít platnou evidenční kontrolu, jinak nejde exportovat.

Foto: AMC Autocentrum

474 7HE? To nejsou značky nějaké sekty, ale oficiální vývozní značky vydávané v Česku.

Za správní poplatek celkem 450 Kč následně dostanete vývozní registrační značky na nejvýš tři měsíce a vývozní osvědčení o registraci vozidla, oboje platné po celé EU. Auto jde navíc pojistit na vývoz, takže může odjet po ose. Úspěšným exportem se nicméně dostává z českého registru, avšak může být znovu importované nazpět nebo registrovatelné v jiné zemi.

Napadlo vás, že vozidlo vyvezete a pak třeba stavíte včelín nebo s autem jinak nakládáte? Pozor, i tehdy je vozidlo stále dohledatelné v registru například podle VIN nebo vývozních značek. Podle Ministerstva dopravy je za vůz odpovědný vlastník nebo provozovatel, a pokud se řeší přestupkové řízení, žádá se posledně zapsaná osoba o vyjádření.

Prodej do EU

Pokud auto prodáváte do jiného členského státu EU nebo jej tam chcete přihlašovat, a zároveň nechcete z nějakého důvodu řešit export, můžete ho z Česka odhlásit i tak, že jej nový vlastník (nebo vy sami) přihlásí v jiné členské zemi.

Foto: BYD Belgie

Při přihlášení auta v jiné členské zemi EU pak pro odhlášení onoho auta z českého registru postačí, když daný členský stát dá tomu našemu o této skutečnosti vědět. Anebo to budete muset nějak doložit…

Pak ona členská země tento fakt Česku oznámí nebo vás z naší vlastní zkušenosti čeká úřední marast, kde budete muset doložit, že je vozidlo skutečně v registru jiného členského státu. Z našich zkušeností české úřady akceptovaly buď oficiální výpis vozidla včetně originálního razítka na výpisu (ze zkušenosti Švédsko), nebo originál technického průkazu onoho vozu v jiném členském státě (ze zkušenosti Belgie).

Zrušte pojistku

Ať už auto vyřadíte dočasně nebo trvale, vždy požádejte svou pojišťovnu o zrušení povinného ručení. Jestli bude v rámci pojistného období nějaká nevyčerpaná částka, tak tu vám pojišťovna vrátí.

Takže vyřazení (dočasné), zánik (trvalé), export (dočasné i trvalé), prodej do EU (dočasné i trvalé). To jsou jediné legální způsoby, jak se u nás zbavit auta.

Související témata:
Autovraky
Odhlášení
Načítám