Hlavní obsah

Těchto vozů se minulý rok zbavovali majitelé nejčastěji: Vítěz nemá šanci překvapit, dál je to totální všehochuť

Foto: Profimedia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rok 2023 nebyl jen rokem změn a novinek, ale byl také ve znamení likvidace, vývozu či zániku silničních vozidel. Získali jsme podrobné statistiky od Ministerstva dopravy, které prozrazují, jakých značek se lidé zbavovali v uplynulém roce nejvíce.

Článek

Zajímalo vás někdy, kolik vozidel (auta, motorky, nákladní automobily, přívěsy aj.) se ročně pošle do šrotu (tedy ekologicky zlikviduje), kolik vyřadí z provozu a kolik exportuje? Ministerstvo dopravy nám poskytlo zajímavá čísla, jež nám u všech třech jmenovaných případů prozradí, kterých značek se lidé zbavovali v roce 2023 nejvíce.

Zánik silničního vozidla

K zániku vozidla dochází, pokud jej jeho vlastník nechce dále provozovat a předá ho provozovateli zařízení ke sběru autovraků, nebo pokud bylo vozidlo zničeno (za zničení se nepovažuje jeho rozebrání). Toto je lidově řečeno odvoz vozidla na vrakáč.

Pozor, požádat o zápis zániku vozidla musí jeho vlastník nejpozději do 10 dnů od předání provozovateli zařízení ke sběru autovraků nebo od zničení vozidla. A navíc varování, zaniklé vozidlo nelze znovu zaregistrovat.

Tovární značkaZaniklých vozidel
Škoda Auto818
Volkswagen395
Ford321
Renault262
Peugeot226
Opel157
Citroën137
Fiat119
BMW115
nezařazeno104
Seat79
Audi77
Mercedes-Benz71
Hyundai47
Mazda40
Irisbus37
Kia34
Volvo30
Honda26
Toyota25

Nejvíce se lidé zbavovali škodovek, nicméně těch u nás jezdí nejvíce. Druhé místo obsadil Volkswagen a třetí Ford, což zase víceméně odpovídá počtu provozovaných aut u nás. Zajímavosti lze najít pod první dvacítkou, kde jsou vozy značky Tatra, které byly vyřazeny v počtu 10 kusů. Dále padlo 7 chryslerů, 4 rovery, 5 saabů, 1 Jeep, 1 Lexus a drtivou ránu čínskému autoprůmyslu jsme zasadili vyřazením jednoho kusu motocyklu Qingqi.

Vyřazení silničního vozidla

Jde o situaci, kdy vlastník silničního vozidla jej nechce užívat v provozu na pozemních komunikacích, nebo nebyla ve lhůtě 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla uzavřena nová pojistná smlouva o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla týkající se téhož silničního vozidla. Vozidlo se vyřazuje z provozu rovněž v případě, že bylo odcizeno.

Tovární značkaVyřazených vozidel
Škoda Auto13 249
nezařazeno6 991
Volkswagen6 980
Ford4 709
Mercedes-Benz4 029
Renault3 643
Peugeot3 339
BMW3 303
Fiat2 355
Citroën2 281
Opel2 100
Audi1 986
Honda1 695
Iveco1 664
MAN1 651
DAF1 448
Volvo1 424
Suzuki1 333
Tatra1 128
Yamaha984

Vezmeme-li první tři příčky, pak je to Škoda, hromada nezařazených vozidel, Volkswagen, potažmo čtvrtý Ford. Ze zajímavostí pak pod top dvacítkou najdeme třeba 27 vyřazených wartburgů, 34 caterpillarů, 35 babett, 64 karavanů Knaus anebo třeba 86 přívěsů vlastní výroby.

Vývoz silničního vozidla

Zpravidla jde o prodej vozidla do zahraničí, ať už nového, zánovního, nebo třeba vraku. Při vývozu dostane auto vývozní značky platné po celé EU po dobu až 3 měsíců, které lze pojistit. Díky tomu si dotyčný kupec může auto z Česka odvézt pěkně po ose. Tedy jaké značky vozů byly nejvíce exportovány?

Tovární značkaVyvezených vozidel
Škoda Auto13 108
Volkswagen7 182
Mercedes-Benz5 096
nezařazeno3 752
Ford3 643
Renault3 261
Hyundai2 807
Kia2 443
BMW2 409
Peugeot2 390
Toyora2 273
Seat2 017
Volvo1 930
Audi1 854
Dacia1 588
Opel1 509
MAN1 482
Iveco1 353
DAF1 308
Citroën1 010

První příčka opět Škoda, druhé místo Volkswagen a třetí Mercedes-Benz. Zajímavé jsou rovněž exporty přípojných vozidel Schmitz Cargobull (640) nebo Schwarzmüller (465), popřípadě vývozy 280 zetorů, 125 JCB, 112 dodgů, 98 tatrovek, 90 New Holland zemědělských vozidel, 27 vozidel Avia, 15 pragovek, 5 CZ a 3 trabantů.

Vítězem se tedy stává Škodovka, nicméně těch jezdí nejvíc, takže je logické, že se jich nejvíc vyřadí, rozbije, potažmo i vyveze do zahraničí. Žádné velké překvapení se tedy nekoná, jelikož se na předních pozicích drží víceméně ti samí, takže zajímavosti je třeba hledat třeba v přímých konkurenčních značkách, kdy je vidět, že se více vyřazují/exportují mercedesy než bavoráky, peugeoty než citroëny a třeba více hyundaie než kie.

Reklama

Související témata:
Vývoz
Zánik
Vyřazení
Načítám