Hlavní obsah

Automobilový trh v roce 2021 a výhled na další rok

Foto: Lukáš Volšický

Nejprodávanější auto na českém trhu? Překvapení se nekoná. Nová generace Fabie překonala i větší Octavii

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako již tradičně přichází na začátku nového roku Svaz dovozců automobilů (SDA), aby přinesl kompletní statistiky registrací nových vozidel na českém trhu za uplynulý rok. A už podruhé v řadě byl onen uplynulý rok všelijaký, jen ne normální. Světem stále cloumala (a cloumá) pandemie, která postupně vyústila v nedostatky v dodavatelských řetězcích ve všemožných odvětvích.

Článek

Výsledkem tedy je, že sotva mohli lidé a firmy začít nakupovat auta, nebylo co kupovat. Ještě před koncem první poloviny roku 2021 se začalo mluvit o „čipové krizi“ – o nedostatku křemíkových polovodičů do aut. Ten znamenal v některých případech výpadky v nabídce výbav, v některých případech pak výpadky celých modelových řad. Mnohé automobilky, mezi nimi i tuzemská Škoda Auto, musely omezovat výrobu a vyrobená, leč nedokončená auta, čekající na čipy, odkládat na odstavné plochy. Kromě čipů pak chyběly i některé těsnicí materiály, plastové granuláty a další nezbytnosti, jejichž nedostatek byl dán buď výpadky ve výrobě, nebo v přehlcené světové dopravě.

I navzdory tomu se však loňský rok neukázal ve výsledku jako úplný průšvih. Svůj podíl na tom měl relativně silný listopad a prosinec. Celkem se v kategorii osobních aut registrovalo v Česku za uplynulých 12 měsíců 206 876 vozidel. Je to sice jen malý nárůst oproti 202 971 vozidlům, která se registrovala v roce 2020 (konkrétně 1,9 %), ale i tak se dá mluvit o tom, že trh roste, což je dobré pro ekonomiku i pro pracovní místa. Navíc se ukazuje, že je na trhu značný převis poptávky nad nabídkou – lidé i firmy by auta kupovali, ale sklady prodejců jsou často beznadějně vyprodané.

Ojetiny místo nových aut
Vlivem chybějících nových aut samozřejmě rostl podíl ojetých osobních automobilů – konkrétně v roce 2021 vzrostly registrace ojetin ze zahraničí oproti předchozímu roku o 23,2 % na 185 663 kusů. SDA ovšem bije na poplach se stářím ojetin a zdůrazňuje, že více než polovina dovezených osobních aut ze zahraničí je starší deseti let.
Foto: SDA

Pozice Škody coby nejprodávanější značky je v rámci českého trhu samozřejmě neotřesitelná, ale na dalších pozicích v žebříčku prvních deseti značek se pár pozic proházelo. Ukazuje se zde, že se čipová krize nejméně dotkla japonských a korejských automobilek. Za první Škodou je tak druhý Hyundai, který si vypěstoval i drobný náskok před třetím Volkswagenem – právě německá značka byla v uplynulých letech druhá, přičemž korejského rivala porážela jen těsně. Velmi slušný výsledek hlásí i Toyota na čtvrtém celkovém místě a Kia na pátém. Na zbytek první desítky se můžete podívat v tabulce.

Foto: SDA

Žebříčku nejprodávanějších značek je poplatný také žebříček nejprodávanějších modelů. Ten opět opanovala Škoda, která zde má celkem sedm modelů, ale na čtvrté místo se mezi nejregistrovanější auta v Česku dostal Hyundai i30, osmý potom skončil Hyundai Tucson. Tradiční Volkswagen Golf byl desátý.

Foto: SDA

Co se obchodních tříd, potažmo karosářských provedení týče, většinu zde s podílem 42,5 % urvala kategorie SUV. Ta i nadále nabírá na popularitě a nevypadá to, že by měla v blízkém horizontu spadnout.

Foto: SDA

Jen jako zajímavost můžeme uvést taky žebříček nejpopulárnějších barev, v nichž vévodí šedá, následovaná bílou, přičemž tyto dvě barvy mají dohromady nadpoloviční většinu. To je do jisté míry dáno také rozložením firemních a soukromých provozovatelů. Přes 75 % nových osobních automobilů totiž registrují firmy, které si na příplatkové barvy zpravidla nepotrpí.

Foto: SDA

V elektrifikaci jsme v rámci Evropy na chvostu

Když v dnešní době automobilky představují své nové modely, stále častěji to jsou čisté elektromobily. Na druhou stranu složení českého trhu tento fakt nijak nereflektuje. Co se pohonů nově registrovaných aut týče, 68 % nových osobních vozů v roce 2021 spalovalo benzin, 24, 7 % potom naftu. Dařilo se hybridům (bezmála 20 tisíc aut a přírůstek 8,6 tisíce) o něco méně už plug-in hybridům (3,7 tisíce aut a nárůst o 1,7 tisíce). Čistých elektromobilů se registrovalo jen minoritní množství – 2 646 kusů, což je dokonce o 616 kusů méně než loni. Celkový podíl mezi pohony je tak 1,28 %.

Foto: Jakub Deml

Proč už tak nízké registrace elektromobilů ještě klesly? Důvodem je i chybějící elektrické Citigo, které se přestalo vyrábět. Nahradí jeho pozici Dacia Spring?

Když na tento fakt nahlédneme evropskou optikou, není moc zemí, kde by byl podíl elektromobilů a plug-in hybridů (souhrnně tedy vozů schopných jezdit na čistě elektrický pohon) nižší. Ze 24 zemí, v nichž SDA tento údaj sleduje, skončilo Česko na 20. místě, za námi už je jen Slovinsko, Chorvatsko, Slovensko a Bulharsko.

SDA i zástupci automobilek se pak shodují na tom, že problém tkví hlavně ve státní podpoře a podpoře firem – firmám ani jednotlivcům prostě elektromobily a plug-in hybridy zatím „na papíře“ nevychází, kdežto na západ od nás je podpora elektromobilů často značná. Průměrný podíl ve sledovaných zemích je 17,2 %, u nás je tento podíl 3 % (součet podílů elektromobilů a plug-in hybridů). Absolutním rekordmanem je pak Norsko, kde podíl EV a PHEV roste k 95 % trhu. Obrovský zájem o vozy tohoto typu však není dán ekologickým smýšlením většiny populace, ale hlavně tržní „diskriminací“ aut, u nichž převažuje spalovací motor.

Dotace, výhody a další pobídky však nejsou jediným faktorem, který podle SDA a zástupců automobilek působí negativně. Problém je třeba nerozvinutá infrastruktura, u níž však platí přímá úměra – dokud nebudou elektromobily, nebude infrastruktura, protože by neměla komu sloužit. Nakonec je tu ještě faktor vnímání elektromobilů – lidé mají plošně pocit, že jsou jim elektromobily tlačeny a že se jedná o „diktát z EU“.

Motorky se dočkaly dalšího rekordu

I když kategorie osobních aut oproti loňsku lehce rostla, stejně se počty registrovaných vozidel nemohou rovnat roku 2019. Vlastně jediná ze všech kategorií, která roste ustáleně už od roku 2017, je kategorie L – tedy motocyklů, případně i čtyřkolek a tříkolek. V této kategorii se u nás loni registrovalo 22 019 strojů, což je po loňském výsledku (21 518 strojů) další rekord.

Foto: SDA

Vyvstává pochopitelně otázka, čím je to způsobeno. Už loni během nejsilnějšího průběhu pandemie začaly prodeje motorek stoupat a mluvilo se o tom, že si lidé chtějí udělat radost za uniklou dovolenou, případně že si kupují skútry do města, aby nemuseli v pandemii jezdit MHD. Podle tajemníka SDA Josefa Pokorného lze ovšem aktuální neutuchající růst přiřknout i tomu, že se stále více lidí v obavách před vysokou inflací „zbavuje“ naspořených peněz a investuje je mimo jiné i do zájmových činností – třeba do motorek.

V rámci značek v kategorii L dlouhodobě vede japonská Honda, jejíž úspěchy jsou do značné míry dány vysokými prodeji malých městských skútrů. Jen o skútrech to ovšem není, protože jak ukazují statistiky SDA, v objemové třídě do 125 cm3 se loni sice registrovalo největší množství strojů (30 %), ale zbytek jsou převážně klasické motocykly a třeba v nejvyšší objemové kategorii nad 800 cm3 se registrovalo 18,09 % všech strojů.

Foto: SDA

Co bude dál?

I s ohledem na společensko/pandemickou situaci se samozřejmě otevírá otázka toho, co se bude dít v nadcházejícím roce. Svůj odhad toho, jak by se mohl vyvíjet automobilový trh, poskytuje auditorská společnost Pricewaterhouse Coopers. Ta zmiňuje, že by i podle automobilek mohla čipová krize ještě nějakou dobu přetrvat – konkrétně se hovoří o přelomu první a druhé poloviny roku. I nadále ale bude vlivem pozastavení výroby a nedostatku přepravní kapacity panovat nedostatek dalších komponentů – ten by mohl pokračovat skrz celý rok 2022, možná i do roku 2023.

Svou roli přinejmenším v první polovině roku pak sehraje také růst cen. I přesto je ale současná poptávka silná a očekává se tedy, že v druhé polovině roku zažije trh vzestup. V registracích osobních aut předpovídá PricewaterhouseCoopers pro letošek 215 až 228 tisíc nových vozů. Tedy nárůst o 4 až 10 % oproti roku 2021, a zhruba 90 % úrovně roku 2019.

Reklama

Související témata:
Načítám